930A0029225AA4C28B8EF095B679285EAAE27078 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Blah ola hola Endret 9. september 2009 av ziller Lenke til kommentar
930A0029225AA4C28B8EF095B679285EAAE27078 Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Blah ola hola Endret 9. september 2009 av ziller Lenke til kommentar
ricky6500 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hei! Jeg er en "nybegynner" selv, og du har mange viktige spørsmål. Det blir litt mye å svare på alt. Det eneste jeg kan bidra med er følgende: Det første 50,000 er ikke MVA pliktig. Du må melde deg til MVA manntallet for å bli godkjent, fyller du ut skjema for å gjøre det og så får du MVA oppgave som veiledre deg i hvordan å gå fram, noe liknende med forskuddskatt--melder til skattekontoret om hvor mye du forventer å tjene, og så får du beløpet du skal betale. I slutten av året, alt som ikke er utbetalt på en eller annen måte mot godkjente varer og tjenester, er telt som din personlig inntekt. Beklager, har ikke mere info for deg. Håper du får god info andre steder da. Lykke til Lenke til kommentar
thor123 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 1.2. Må jeg betale noe når jeg blir momspliktig? *Nei, ingen gebyr el. l. Men nå må du beregne mva for det du kjøper og selger 1.3. Gjelder momspliktigheten til og med de neste årene? Eller må jeg tjene nye 50 000 i neste året? Eller bestemmer jeg kanskje selv? *Det gjelder fra du har solgt for kr. 50.000,- 1.4. Må jeg "etterbetale" moms på de 50 000? *Nei Lenke til kommentar
dreuf Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg er ikke helt stødig selv, men svarer på det jeg tror jeg kan. Hei. Har en del spørsmål som jeg tror andre og lurer på angående egene foretak. F.eks enkeltmannsforetak. Mottatt svar: 0 av 18 1. MOMS Jeg fakturere pr.idag mine kunder med et nettapplikasjon jeg har lagd selv som sender og ordner fakturaer for meg. Disse fakturaene fyller jeg ut 0% moms på. Jeg har tjent tilsammen 15 000kr pr. idag i firmaet i 2009. Hvorav ingen av disse har vært momskrav på. Jeg vet at jeg blir momspliktig da jeg kommer over 50 000kr inntekter. 1.1. Blir jeg momspliktig selv om 40 000,- av de 50 000,- er betalt som lønn? Eller er det bare "overskudd" som blir i firma som teller? Du blir momspliktig når omsetningen overstiger 50.000,- Altså betyr det ikke noe om hvor mye du tar ut i lønn. 1.2. Må jeg betale noe når jeg blir momspliktig? Du må betale inn moms, men det koster ikke noe å registrere seg om det er det du mener. 1.3. Gjelder momspliktigheten til og med de neste årene? Eller må jeg tjene nye 50 000 i neste året? Eller bestemmer jeg kanskje selv? Når du først har blitt momspliktig så er du det til du evnt kan vise til at du har så lav inntekt at du ikke er momspliktig igjen. 1.4. Må jeg "etterbetale" moms på de 50 000? Usikker 2. LØNN Jeg har noen fyrer som "freelancer" for meg. Til nå har jeg vært litt sniky og gitt dem av min private lønn fra min ordinære jobb littegrann. Men jeg vil heller lønne dem riktig via firma av inntektene for hver jobb. Si at jeg skal lønne "Knut" 5000kr 2.1. Arbeideravgift. Hvor mange prosent er den på? Og må dette taes av de 5000 eller av firmaet? Og skal de prosentene regnes ut fra lønna? Arbeidsgiver-avgiften er forskjellig fra hvor i Norge firmaet er registrert, Denne er for 2009: http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...;epslanguage=NO 2.2. Hvordan vet jeg hva skatt jeg skal trekke av Knuts lønn? Og dette skal trekkes av de 5000kr såvidt jeg vet? Be om skattekortet hans, så ser du der hvor mye du skal trekke. Får du ikke skattekortet, så trekker du 50% 3. OVERSKUDD Her vet jeg ikke så mye, men jeg tror at overskudd er det jeg sitter igjen med etter utbetaling av lønn og moms hver måned. Til nå har jeg ikke brukt noen av pengene i firma på 3 måender. Så alt dette er overskudd? 3.1. Er pengene jegh ar hatt i 3 måender overskudd? Overskudd er pengene du sitter igjen med når ALLE utgifter er betalt. (husleie, strøm, telefon, mva, arbeidsgiveravgift+++) Og eventuelle avskrivninger på utstyr etc. Det er overskuddet som du betaler skatt av når året er omme. 3.2. Kan jeg kjøpe for overskuddet? Overskuddet (minus skatt) disponerer du som du vil. 3.3. Når jeg kjøper på firma så oppgir jeg org.nummer. Så kjøper jeg en ting for 5000 eks.mva kr så betaler jeg 6250 inkl mva. Når får jeg de 1250kr mva som jeg betalte tilbake? Og hvordan vet skatte-etaten at jeg skal ha dem ? Da dette er mellom meg og firma? Du leverer inn en momsoppgave. (Har du omsetning på under 1mill er dette en gang i året, og over 1mill så er det annenhver mnd) Her skriver du alle beløpene du har krevd inn mva for, og alle beløpene du skal ha tilbake mva for. Så ser du om du enten får igjen mva, eller må betale inn mer. 3.4. Kvitteringer (også kallt bilag?) må disse spares i 10 år? Og holder det med e-post kvitteringene jeg får om jeg printer dem? Faktura via email skal etter hva jeg vet være godtnok (jeg sender aldri faktura via vanlig post), og jeg tror de sammen med regnskapet skal beholdes i 10år 3.5. Hva er et bilag? Bare kviteringer? Bilag er kontoutskrift, kvitteringer og andre opplysninger vedr kash inn / kash ut. (litt usikker her) 4. MOMSPLIKTIG Nå sier vi at jeg er over 50 000kr. Jeg fakturerer nå med 25% moms. D.v.s at jeg får en jobb som jeg får 5000 for så fakturerer jeg 5000+mva (6250kr) 4.1. Hva skal jeg gjøre med momspengene? Sette på egen konto ? Mange enkelpersonsforetak har alle pengene på samme konto, men jeg vil anbefale å ha en egen konto for dem, så man ikke er fristet til å bruke av dem før neste innbetaling av MVA. Hva du skal gjøre med dem ser du i mitt svar under punkt 3.3 4.2. Om jeg skal betale de vekk, hvor? Når? Kid? Konto? Se svar i punkt 3.3 5. SKATTING Mot slutten av året må jo jeg betale skatten. 5.1. Betaler jeg skatt hver måned? Eller bare en gang mot slutten av året? Første året betaler du skatt etter du er ferdig med regnskapet, påfølgende år betaler du inn forskudds-skatt utifra hva du mener du kommer til å tjene, eller basert på tallene dine fra i fjor. 5.2. Hvor mye skatt skal jeg betale? Kommer ann på hvor mye du tjener sjekk www.skatteetaten.no 5.3. Skatt betales kun av penger jeg har på konto? (Ikke lønnspenger eller kjøpt-ting-til-firma-pengene som ikke jeg har på kontoen min lenger?) Du betaler skatt av overskudd. Siden dette er ett ENK så beregnes din lønn også som overskudd. (overskudd=din lønn uansett om du tar pengene ut av konto eller ikke). 5.4. Dersom jeg kjøper ting til firma for alle pengene før enden av året. Slipper jeg å skatte? Bare skrive 0 i inntekt? Om utgiftene er like store, eller større enn inntektene trenger du ikke å skatte, skulle du tjene store penger så tror jeg det er en slags formueskatt som slår inn. Men da har du startet ett AS og har regnskapsfører for lengesiden. NÅR DERE SVARER VENNLIGST SKRIV SPØRSMÅLSNUMMER FØRST SÅ KAN JEG ORDNE EN "GUIDE" FOR NYBEGYNNERE Eksempel på svar: 5.2 Du betaler XX% skatt av alt overskudd du får i bedriften. Dette gjelder ikke utbetalte regninger/lønninger Sikker mange som lurer på noen av de samme spørsmålene. Dersom dere ønsker at jeg tilføyer noen spørsmål skriv det som svar så legger jeg det til i denne tråden. Takk! Til slutt vil jeg anbefale deg å bruke litt tid på www.spor-oss.no som inneholder alle svarene jeg nå har gitt. Og vær så snill å gi meg beskjed om jeg har skrevet noe feil her, jeg er ikke regnskapsfører men har ett ENK og er medeier i 2 AS. Lenke til kommentar
Franken Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 1. MOMS Jeg fakturere pr.idag mine kunder med et nettapplikasjon jeg har lagd selv som sender og ordner fakturaer for meg. Disse fakturaene fyller jeg ut 0% moms på. Jeg har tjent tilsammen 15 000kr pr. idag i firmaet i 2009. Hvorav ingen av disse har vært momskrav på. Jeg vet at jeg blir momspliktig da jeg kommer over 50 000kr inntekter. 1.1. Blir jeg momspliktig selv om 40 000,- av de 50 000,- er betalt som lønn? Eller er det bare "overskudd" som blir i firma som teller? Lønn har ingenting med mva (moms) å gjøre. Mva beregnes ut i fra momspliktig salg, og betalt moms. Betalt moms vil si momsen du betaler ved kjør av varer eller tjenester. For å illustrere tar jeg med et eksempel: Om omsetter for kr. 1.000.000,- (eks mva) i året. Du har da krevd inn kr. 1.250.000,- inkl moms av dine kunder. Differansen her er da kr. 250.000,-, altså 25 % På samme tidspunkt handlet du datautstyr, kontorrekvisita og annet (som det er oppgitt momsbeløp på), for kr. 625.000,- inkl mva, noe som utgjør kr. 500.000,- eks. mva. Differanser er her da kr. 125.000,-. I dette tilfellet skal du betale kr. 125.000,- i til staten (differansen mellom 250.000,- og 125.000,-) 1.2. Må jeg betale noe når jeg blir momspliktig? Nei, om du har kostnader i selskapet som du betaler moms av (varer og tjenester, IKKE lønn), er det en fordel for deg å være momspliktig. Dette gjør varene dine billigere. Samtidig er det en ulempe for dine kunder som ikke er momspliktet (i hovedsak privatpersoner), da de må betale mer for varen/tjenesten. For bedrifter som er momspliktet betyr det ingenting, da de allikevel får redusert sitt totale momsinnbetalingsbeløp (i likhet med deg selv i eksempelet over). 1.3. Gjelder momspliktigheten til og med de neste årene? Eller må jeg tjene nye 50 000 i neste året? Eller bestemmer jeg kanskje selv? Du kan på ingen måte bestemme dette selv. Om du omsetter for over 50.000,- neste år er du fortsatt momspliktet. Igjen; det er en fordel for deg å være momsplikting. 1.4. Må jeg "etterbetale" moms på de 50 000? Du har ikke krevd inn moms for disse pengene, så nei du må ikke etterbetale noe. Moms er ingen direkte kostnad for deg som selskap. Se heller på det som en ”innkrevingsdugnad” for staten. Du gjør staten en ”tjeneste” ved å formidle de penger, fra dine kunder. Vil også legge til en moms er en evig karusell, som går rundt og rundt. Som det ligger i ordet ”merverdiavgift”, er dette en avgift på noe som gir en merverdi. Nytt eksempel: Du kjøper inn en datamaskin som du skal selge til en kunde. Datamaskinen koster inn til deg kr. 8.000,- eks mva, 10.000,- inkl mva. Du skal selvsagt gjøre profitt på å selge den, derfor ønsker du å selge den for kr. 10.000,- eks mva, altså kr. 12.500,-. Da har du tjent kr. 2000,- på maskinen, altså skapt en merverdi gjennom denne transaksjonen. Som vi vet har du krevd inn kr. 2.500,- i moms fra din kunde, samtidig som du ”får igjen” kr. 2.000,- på kjøpet av datamaskinen. Differansen er kr. 500,- som staten skal ha i merverdiavgift. Tenk litt over dette her; hadde du solgt maskinen videre for innkjøpspris (altså at transaksjonen ikke skaper noe merverdi/inntekt), hadde du krevd inn kr. 2.000,- av kunden din, samtidig som du hadde ”fått igjen” kr. 2.000,- for innkjøpet. Differansen er derav 0 – staten for ingenting. 2. LØNN Jeg har noen fyrer som "freelancer" for meg. Til nå har jeg vært litt sniky og gitt dem av min private lønn fra min ordinære jobb littegrann. Men jeg vil heller lønne dem riktig via firma av inntektene for hver jobb. Si at jeg skal lønne "Knut" 5000kr Svar på spørsmålene under med forbehold om at vedkommende er ansatt. 2.1. Arbeideravgift. Hvor mange prosent er den på? Og må dette taes av de 5000 eller av firmaet? Og skal de prosentene regnes ut fra lønna? Arbeidsgiveravgift er 14,1 %. Ser ikke helt hva du mener med ”firmaet” her. Arbeidsgiveravgift beregnes på bakgrunn av totale lønnen du betaler dine ansatte, inkl. feriepenger. Om du i din daglige jobb har 100.000,- i bruttolønn, i året, betaler din arbeidsgiver 14.100,- i arbeidsgiveravgift for å ha deg ansatte (har sett bort fra feriepenger i dette eksempelet). 2.2. Hvordan vet jeg hva skatt jeg skal trekke av Knuts lønn? Og dette skal trekkes av de 5000kr såvidt jeg vet? Om må få skattekort av ”Knut”. Skatten som skal trekkes er på bakgrunn av skattekortet han leverer. Om han ikke leverer inn skattekort til deg er du plikting å trekke vedkommende 50 % i skatt. Vanligvis oppgir man lønn før skatt i Norge. I så tilfellet skal du trekke skatteprosenten av de 5.000,-. Om du har avtalt at vedkommende skal få utbetalt 5.000,- for jobben så må du selvsagt ta ”skatteregningen” selv, om kompensere med høyere bruttolønn. Jeg vil samtidig presisere at skattetrekk (skatten du har trukket ”Knut”, og andre, for) skal oppbevares på egen fysisk bankkonto. 3. OVERSKUDD Her vet jeg ikke så mye, men jeg tror at overskudd er det jeg sitter igjen med etter utbetaling av lønn og moms hver måned. Til nå har jeg ikke brukt noen av pengene i firma på 3 måender. Så alt dette er overskudd? 3.1. Er pengene jegh ar hatt i 3 måender overskudd? La meg presisere: overskudd har ingenting med hvor lenge du har hatt kroner på konto. Overskuddet (regnskapsmessig) beregnes et år av gangen. Fra 01.01.200x til 31.12.200x. Overskuddet er så enkelt som inntekter minus kostnader. Inntektene i regnskapet oppgis eksklusiv mva. Ergo; moms har ingenting med overskudd å gjøre! Dette er veldig viktig å forstå. Moms er kun en ”service” til staten, ikke en kostnad. Kostnader i bedriften er lønn, arbeidsgiveravgift, feriepenger, varekjøp, etc. etc. Som regel vil stort sett aldri saldo på konto stemme med overskuddet. 3.2. Kan jeg kjøpe for overskuddet? Kjøpe hva? Du kan handle hva som helst, så lenge det er til inntektservervelse (at det kan bidra til å gi deg inntekter), på selskapet. Da vil det utgjøre en kostnad. Som vi nettopp sa er overskudd inntekt minus kostnader. 3.3. Når jeg kjøper på firma så oppgir jeg org.nummer. Så kjøper jeg en ting for 5000 eks.mva kr så betaler jeg 6250 inkl mva. Når får jeg de 1250kr mva som jeg betalte tilbake? Og hvordan vet skatte-etaten at jeg skal ha dem ? Da dette er mellom meg og firma? Du får de aldri ”tilbake”. Som tidligere beskrevet betaler du bare inn, i dette tilfellet, 1.250,- kr mindre enn du har krevd inn av moms. Når du blir momspliktig blir du også pliktig til å sende inn momsoppgave, i hovedsak, annenhver måned. Dette gjøres via altinn.no (kan også gjøres i papirform om ønskelig). Dette er da et skjema som må fylles korrekt ut. Dette får du informasjon om i posten når du blir momspliktig. 3.4. Kvitteringer (også kallt bilag?) må disse spares i 10 år? Og holder det med e-post kvitteringene jeg får om jeg printer dem? Kvittering kan være et bilag ja. Alle bilag må tas vare på i 10 år. Reglene sier ingenting om at de må oppbevares i papirform, så om ønskelig kan du skanne orginalene. Om du har mottatt kvittering på e-post er dette et bilag ja. 3.5. Hva er et bilag? Bare kviteringer? (Arrester meg gjerne om jeg definerer feil). Bilag er alle dokumenter tilknyttet transaksjoner i et regnskap. Dette kan være alt mulig; lønnspapirer, fakturaer, regninger, kvitteringer, osv osv. 4. MOMSPLIKTIG Nå sier vi at jeg er over 50 000kr. Jeg fakturerer nå med 25% moms. D.v.s at jeg får en jobb som jeg får 5000 for så fakturerer jeg 5000+mva (6250kr) 4.1. Hva skal jeg gjøre med momspengene? Sette på egen konto ? Ingen krav til å sette på egen konto, men lag deg gjerne et system som funker for deg. Viktigste er at du ikke bruker statens penger, og har råd til å overføre de når den tid kommer. 4.2. Om jeg skal betale de vekk, hvor? Når? Kid? Konto? Vanligvis annenhver måned. Hvor og når får du informasjon om når du blir pliktig. 5. SKATTING Mot slutten av året må jo jeg betale skatten. 5.1. Betaler jeg skatt hver måned? Eller bare en gang mot slutten av året? Dette kommer an på. Første driftsår er det vanligvis oktober året etter. Du betaler skatt på overskuddet i selskapet. Som vi tidligere var inne på er det derfor farlig å se på saldo på konto, og tro at dette er bare overskudd, og derav fritt kan disponeres når som helst. Prøv å finn ut hva du tror du vil få i overskudd. Snakk deretter med skatteetaten for å få beregnet din skatt. Vær flink å sett av penger (gjerne på en egen konto) etter hvert, slik at du unngår knusende restskatt. Når du har drevet selskap i et driftsår, vil skatteetaten kreve forskuddsskatt av deg. Forskuddsskatten baserer seg på hva de estimerer vil være overskuddet ditt i inneværende år. 5.2. Hvor mye skatt skal jeg betale? Helt individuelt og derav umulig å svare på. Ta kontakt med skatteetaten. 5.3. Skatt betales kun av penger jeg har på konto? (Ikke lønnspenger eller kjøpt-ting-til-firma-pengene som ikke jeg har på kontoen min lenger?) Skatt betales kun av penger på overskudd. Her vil jeg presisere en liten ting. I et enkeltmannsforetak har ikke eier av selskapet (deg) lønn i tradisjonell form. Du skal ikke betale arbeidsgiveravgift av egen ”lønn”, ei heller feriepenger. Din lønn er overskuddet i selskapet. Du kan selvsagt ta ut penger løpende, men disse skal ikke registreres som normal lønn, og kan ikke sees på som en kostnad. Du skal altså skatte på alt overskudd i selskapet, inkludert pengene du tar ut til personlig bruk. Et eksempel: Du tar ut kr. 10.000,- over måned. Disse overfører du fra selskapets driftskonto, til din vanlige brukskonto. Disse titusen kan ikke registreres som en kostnad i selskapet, ei eller beregnes arbeidsgiveravgift eller feriepenger på. Ved slutten av året skulle man da tro at din lønn var kr. 120.000,-. Når regnskapet er gjort opp viser det seg derimot at inntekter minus kostnader utgjør 200.000,-. Din lønn for året blir da 200.000,- (og mest sannsynlig har du mye ekstra cash på konto :-), samtidig skal du skatte for kr. 200.000,- til syvende og sist. Om det derimot viser seg at inntekter minus kostnader utgjør kr. 20.000,-, blir din lønn det året kr. 20.000,-. Ergo; du har totalt tatt ut 100.000,- mer enn du egentlig kunne. I så tilfellet er det godt mulig enkelte av dine leverandører ikke har fått pengene sine (du har ubetalte regninger i skuffet). Vær oppmerksom på at du da er personlig ansvarlig for disse regningen, om må på en eller annen måte klare dette. 5.4. Dersom jeg kjøper ting til firma for alle pengene før enden av året. Slipper jeg å skatte? Bare skrive 0 i inntekt? Om inntekt minus kostnad = 0 betaler du ingen skatt. Du har da strengt tatt ingen lønn fra selskapet det året, og da skal du selvsagt ikke betale skatt heller. Om du har en jobb ved siden av må du selvsagt betale skatt for disse. Jeg ønsker ikke at du tar med mine svar i en guide for nybegynner, da dette var ”et kjapt” svar fra meg, og verken velformulert eller kontrollert. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg leverer en del IT tjenester til et par bedrifter. Til nå har jeg bare vært ansatt i firmaene, slik at det skal stemme med deres regnskap. Men det er litt unødvendig å være ansatt i så mange firmaer, så jeg tenker å reistrere ENK. Jeg lurer da på hvor jeg får vite regler jeg trenger å vite om, og litt instrukser om hvordan ting kan gjøres? Er i grunn relativt blank, så hadde vært flott med litt innføring. Ting jeg tenker på er i første omgang følgende: - Jeg regner med en omsetning på 5 - 30 000 i året. Skal jeg da bare planlegge å betale de prosentene jeg har i skatt på skattekortet mitt av overskuddet? - Utgifter for firmaet. Jeg forstod det slik at om jeg f.eks kjøper en pc (jeg driver jo/skal drive it firma....) på ENK-et, så kan jeg trekke dette fra overskuddet, og slippe å skatte på dette? Hvor går grensen på hva jeg har lov til å handre på ENK-et? - Er det noen bakdeler med å registrere ENK, hvis jeg f.eks ikke har omsetning et år? Det skal bare være en sidegesjeft.... Er det noe annet dere mener at jeg bør vite? Lenke til kommentar
ZubZeroo Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg har bestilt Frilans! boka etter den er blitt nevne flere ganger her på forumet for å få en del svar ang. ENK. Kan ikke si om jeg anbefaler den, da jeg fortsatt venter på den. Men kan vell være verdt å prøve ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå