Asbjeurn Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 For dei som har 20.000,- for mykje på konto, så har altså KEH.com ein SMC A 400/2,8 til salgs. Den ser omtrent sånn ut: (Bilde frå Bojidar Dimitrov's K-Mount Page) Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 har lånt meg et pentax spotmatic kamera med super-takumar optikk. er det noe brukbart? hvilken film er god til dette kameraet? Lenke til kommentar
eks Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hjemme har vi et gammelt Pentax ME Super hus med SMC 28mm f2,8 og en Kiron 80-200mm f4. Det eneste problemet er at lukkeren har låst seg åpen, det vil si at den "sitter igjen" i skummgummien under prismet. Er dette kurant å fikse? I så fall har jeg et 35mm film kamera... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) har lånt meg et pentax spotmatic kamera med super-takumar optikk.er det noe brukbart? hvilken film er god til dette kameraet? Det er en av klassikerene det. Så den duger. Nå det gjelder film, så er ikke kamera, men hva du vil aom bestemmer filmtypen. Sort/hvit, farger, lysbilder? Tom edit: lett omskrivning Endret 22. september 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Hjemme har vi et gammelt Pentax ME Super hus med SMC 28mm f2,8 og en Kiron 80-200mm f4. Det eneste problemet er at lukkeren har låst seg åpen, det vil si at den "sitter igjen" i skummgummien under prismet. Er dette kurant å fikse? I så fall har jeg et 35mm film kamera... Det er vel speilet som låser seg, tenkjer eg. Lukkaren er sikkert heilt OK, men det er jo litt irriterande når du må ta av linsa og pirka på plass speilet for kvart bilde du tar. Harrow Technical er eit firma som eg vart tipsa om av ein eg kjøpte kamera av. Om du tar deg råd til å senda kameraet til England for reparasjon, så er det sikkert ei kurant sak for dei å fiksa, men du kan jo også sjekka med Fovi kva dei kan få gjort med det. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Denne ligg og ventar på meg i posten no. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Tok 300 mm'en med meg på reis i helga, men gløymte å ta med meg film. Det vart dermed berre litt "tørrtrening" (i dette veret! ) Fann ut at den har uvant lang fokusavstand, eller kva ein kallar det. Altså, sjølv på motiv over kilometeren unna kunne eg ikkje berre stilla fokus på uendeleg, men måtte skru litt tilbake for å få ting i fokus. Stilig! Lenke til kommentar
eks Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hjemme har vi et gammelt Pentax ME Super hus med SMC 28mm f2,8 og en Kiron 80-200mm f4. Det eneste problemet er at lukkeren har låst seg åpen, det vil si at den "sitter igjen" i skummgummien under prismet. Er dette kurant å fikse? I så fall har jeg et 35mm film kamera... Det er vel speilet som låser seg, tenkjer eg. Lukkaren er sikkert heilt OK, men det er jo litt irriterande når du må ta av linsa og pirka på plass speilet for kvart bilde du tar. Speilet sitter ikke fast, jeg kan fint pirke det ned. Problemet er at det sitter ikke der nede, det spretter opp igjen av seg selv med en gang, det låser seg ikke. Jeg har spurt hos FotoVideo i Oslo, de sa at de kunne se på det, om det var noe å gjøre. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Hm, det var merkelig. Kan det vera ein eller annan låsepinne som skal halda speilet nede som har låst seg? Eg er spent på å høyra kva som er grunnen til dette. Eg har også ein defekt ME Super liggande, men det er noko heilt anna som er defekt på den. Utløysarknappen vert ikkje alltid "spent opp" når eg trekker fram filmen, så eg må trekka fram eit par gongar for kvart bilde eg tek. Dette vert fort litt dyrt, då ein 24-bildersfilm vert redusert til 12-bilders. Dette skal rett nok vera ei kurant sak å fiksa i følge den sida eg linka til. Eg har vurdert å senda kameraet mitt til England, men eg skulle kanskje ha høyrt med Fovi-gutta før eg gjer noko slikt. Det kan jo henda dei kan fiksa det på Fovi for ein billig penge. Eg leverte det til den lokale fotoforretninga for å få ei vurdering på om det kunne fiksast. Han sa at det ville vera så dyrt å fiksa at det ville ikkje svara seg, men det kan jo henda at han er ein sånn fyr som berre ser verdien i nye ting. Lenke til kommentar
eks Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Var hos FotoVideo i går. Etter å ha satt inn batterier fungerer både lysmåler og lukker, men lukkeren bare fungerer når det passer. Når jeg trekker opp kameraet med hendelen hører jeg en "klakkelyd" når jeg skyver hendelen tilbake de gangene lukkeren ikke virker. De gangene den virker hører jeg ikke denne lyden... Noen ganger går ikke speilet tilbake, da må det "slås ned", ved å gi kameraet en "teknisk ørefik"... Kan hende det er noe som har hoppet av, eller er stivnet/skadet inni. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Sikkert berre litt smøring som skal til. Legg kameraet i eit oljebad i eitt døgn, så tenkjer eg at det går "smooth". Lenke til kommentar
eks Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg har lagt merke til noe mer, den klakkelyden blir mer og mer markant jo lenger kameraet blir trukket opp, det vil si på de første 20-25 "bildene" er ikke lyden så markant, men etter det blir den kraftigere og senere. For den kommer først når kameraet er helt trukket opp. På de to-tre siste "bildene" på "rullen" fungerer lukkeren som den skal... Merkelig... Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) fått meg Pentax ME Super nå, og fått meg film, kamera skal vistnok funke, og fulgt bruksansvisninga og slikt, men: prøver å ta bilder, men der hvor de teller antall bilder som er tatt står hele tia på 0, noen som kan hjelpe en noob? kamera skal vistnok fungere sa han jeg fikk det av edit: fikk det til men skal ha meg svarthvitt film snart, noen som kan komme med anbefalinger? skal brukes til portrettbilder/evt. bilder av bikja mi ;P Endret 5. desember 2009 av Zaft Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Sjekk denne tråden! Der diskuterar dei bl.a. filme i lange baner. Gratulerar med kameraet ditt, forresten! Kva var det du hadde gjort feil? Ikkje festa filmen godt nok i framtrekkaren? Endret 8. desember 2009 av Asbjeurn Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 ehm, husker jeg faen meg ikke, tror ikke det var noe spesielt ;P Lenke til kommentar
# offline Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Hvor mange forskjellige merker har K-mount? Endret 17. januar 2010 av Ildhode Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Det anar eg ikkje. Ikkje mange, trur eg. Ein kompis kjøpte seg eit Petri for konfirmasjonspengane på 80-talet. Kanskje det hadde K-fatning? Endret 17. januar 2010 av Asbjeurn Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Rikoh kjørte på K-fatning, - med en liten ekstra pinne, som gjør at de objektivene har en tendens til å låse seg fast på huset. Skumle greier vistnok. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Høres ikke bra ut. Hvilket Pentax SLR hus er anbefalt? Kunne tenkt meg en LX med Waist level view finder, men det er ikke så lett å få tak i en slik søker. Har lagt inn et bud på en 645 med objektiv og 2stk. 120 bakstykker. Bare objektivet koster 15K hos Fovi. Tviler på at jeg får det for $500. Det har aldri blitt brukt og all original emballasje er med og inntakt. Endret 18. januar 2010 av Ildhode Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Har LX, og kunne også ha tenkt meg ein sjaktsøkar, men det er nok ikkje mange av dei ute i verda. Eg trur også at søkarbildet vert utruleg lite med sjaktsøkar, så eg er ikkje hundre prosent sikker på om eg vil vera tjent med ein slik søkar. Eit alternativ kan jo vera ein Magni-finder, men desse er jo også vanskelege å få tak i. 645 har vel ikkje K-fatning, dersom det skulle vera eit poeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå