Amund_Blix Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Noen som har noen erfaringer med Winder II på Pentax ME Super? Nei, men hvorfor vil du sette noe så idiotisk på et så søtt lite kamera? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Det må være fantastisk å ha med når en er sjøsyk. Sist jeg var ute på fiskebåt for å fotografere forbannet jeg meg selv over at jeg ikke hadde en Winder. En ble jo kvalm av å bare dra fremtrekket. Og jeg driter litt i hvordan kameraet ser ut, så lenge en får bilder av det. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Eg har eit (defekt) ME Super med ein (defekt) Winder ME II. Det fungerte eigentleg ganske bra. Ergonomien er ganske god på winderen, med utløysarknappen fint plassert. No har vel ikkje eg spesielt store nevar, men eg treivst ganske bra med grepet , som er ein "stav" som du kan legga fingrane rundt, og med skikkelege utskjeringar for fingrane. Dette kan eg anbefala! Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 28. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2009 Om nokon har fundert på å begynna med fotografering i mellomformat, så har Fovi faktisk knallgode tilbod på 645N og tilhøyrande linser til under halv pris! Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 8. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2009 LX er nok absolutt konge på haugen når det gjelder lavlysfoto. Den måler vistnok real time, direkte på filmen. Så ved lange eksponeringer tar den hensyn til endringer i lyset i løpet av eksponeringstida. Sånn har jeg forstått det i alle fall. Når du nemner dette som spesielt for LX, betyr det at dei har gått vekk frå dette på seinare/dagens modellar? Har du i så fall aning om kvifor dei har gjort det? Det er jo genialt på lange eksponeringar. Det skal jo også fungera ved fotografering med dedikert blits (AF280T, AF400T f.eks.), ved at det stenger av lukkar og blits når filmplanet har fått nok lys. Har ikkje fått sjansen til å prøve dette enno. Må få tak i ein blits av rette sorten først. (Helst AF280T. Må jo stå i stil. ) Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 LX er nok absolutt konge på haugen når det gjelder lavlysfoto. Den måler vistnok real time, direkte på filmen. Så ved lange eksponeringer tar den hensyn til endringer i lyset i løpet av eksponeringstida. Sånn har jeg forstått det i alle fall. Når du nemner dette som spesielt for LX, betyr det at dei har gått vekk frå dette på seinare/dagens modellar? Har du i så fall aning om kvifor dei har gjort det? Jepp. Dette var en finesse som LX var alene om. Grunnen til at det forsvant er kanskje at det var en uprega proffinesse. Pentax har ikke profftradisjoner på 135 format. Så hele LX konseptet var vel en prøveballong. Pentax så egentlig 135 som et amatørformat. Litt artig å tenke på når vi hører alt pratet om FF som det eneste saliggjørende for proffer i dag De oppdaga kanskje at det kosta mer enn det smakte å tilby proffutstyr i det markedssegmentet. Da tenker jeg på umiddelbar tilgjengelighet av deler, opikk, annet ekstrautstyr, erstatningskameraer osv. Det å skulle serve proffsystem er kostnadskrevende. Å skulle serve to systemer blir enda verre. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Litt av ein prøveballong. Dei hadde det jo i produksjon i 20 år, og leverte små oppgraderingar av det opp gjennom produksjonshistoria. Bl.a. auka dei ISO-spennet frå 6-1600 til 6-3200. Tok det forresten med meg på tur i helga, saman med sonen min. Fann ut at det var vanskeleg å fokusera med det. Det trur eg har med diopteret, som eg kanskje ikkje får justert til mine auge. Det er justerbart frå 0 til -1,5, men eg er kanskje litt meir nærsynt enn det. Er litt usikker på kva eg skal gjera for å justera det godt nok. Eg må kanskje ha eit stativ, så det står støtt, og først fokusera med briller, for så å ta av meg brillene og justera diopteret. Kan henda at eg må få tak i FA-1W-søkaren. Diopteret på denne er justerbart frå +1 til -3, så då har eg litt meir å gå på, og kan kanskje også bruka kameraet når eg er gammal og langsynt. Det gjer det jo ikkje lettare å fokusera når mattskiva har mikroprisme i midten i staden for den vanlege splittskiva. Ein ser litt tydelegare når ting er i fokus med ei splittskive. I alle fall gjer eg det. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Prøveballong var kanskje ikke det rette ordet. Paralellprosjekt er kanskje mer dekkende. Poenget er kanskje at de aldri satsa helhjerta på å bli et merke for profejonelle, altså de som krever profesjonell service. Pentax sin filosofi er ikke så lett å forstå seg på. Det med diopteret er kanskje et annet eksempel på det jeg mener. De lagde LX, det var og er et suverent kamera på mange områder, men tok den av en eller annen grunn ikke helt ut. Og det at de så 135 som et amatørformat er den mest vanlige forklaringa. Jeg har forresten og begynt å bli litt nærsynt. Men heldigvis ikke voldsomt. Greier meg med pluss 1 på lesing og databruk. På lengre avstander påstår optikeren at synet mitt er som det skal. Og da stemmer vel det, selv om jeg føler at jeg ikke ser like godt som jeg gjorde. Endret 10. juni 2009 av fototim Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 Problemet med fokuseringa kan jo også ha med linsa eg brukta å gjera også, 50mm f/1,4. På full opning skal det ikkje så veldig mykje til før ting kjem ut av fokus. Prøvde skarphetsdybden på eit kronestykke som var tredd inn på ein ståltråd(!) i ei bu som me tok matpause i. Prøvde å få mynten i fokus, og sjå om ståltråden - som hang i ein bøy ned frå taket - var skarp eller ikkje, men sleit så med å få mynten i fokus at eg veit ikkje om det var så vellykka uansett. Trur no at eg fekk eit par-tre fine portrettfoto av sonen min, då. Han er heldigvis veldig fotogen og stiller seg villig opp. Av og til litt for villig. Det hender at eg prøver å ta bilde av han "in action", men så stoppar han og stiller seg fint opp for fotografering. Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Ser ut som om Super A'en min har fått vondt i lysmåleren sin. Vingler mellom urealistiske lukkertider og helt fornuftige. Ala 1/1000 f/8 vs 1/60 f/1.7 inne. Noen som kjenner til problemet? Evt hvordan får en det fikset? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Bare en gjetning fra min side. Dette høres ut som noe som kan skyldes svakt batteri. Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Bare en gjetning fra min side. Dette høres ut som noe som kan skyldes svakt batteri. Har nettopp byttet, men det kan jo være at det er noe feil med det. Kjøpte dette kamera brukt, så jeg vet ikke når lysmåleren fungerte sist. Jeg har hatt samme kamera før, og da var det primært displayet som ble påvirket dårlig batteri. Er det noen som tar service på sånne gamle kamera? Evt hvem? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Er det noen som tar service på sånne gamle kamera? Evt hvem?Fovi.no Endret 24. juni 2009 av fototim Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Fovi.no Takker. Prøver dem. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Har en Pentax ZX-5 jeg gjerne kan gi bort til en av dere analog fans. Har ikke lenger FA optikk, så den kommer til å støve ned evt. kastes. Endret 4. juli 2009 av NorthPentax Lenke til kommentar
steinhj Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Ser ut som om Super A'en min har fått vondt i lysmåleren sin. Vingler mellom urealistiske lukkertider og helt fornuftige. Ala 1/1000 f/8 vs 1/60 f/1.7 inne. Noen som kjenner til problemet? Evt hvordan får en det fikset? Har dette ordnet seg? Er bare litt nysgjerrig. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 espenoen fikk ZX-5'en min. Så det ordnet seg vell på en eller annen måte Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Ser ut som om Super A'en min har fått vondt i lysmåleren sin. Vingler mellom urealistiske lukkertider og helt fornuftige. Ala 1/1000 f/8 vs 1/60 f/1.7 inne. Noen som kjenner til problemet? Evt hvordan får en det fikset? Har dette ordnet seg? Er bare litt nysgjerrig. espenoen fikk ZX-5'en min. Så det ordnet seg vell på en eller annen måte Jeg har kontaktet Fovi, men de var ikke sikker på om de kunne fikse det. De sa det var forskjellige versjoner av elektronikken i de kameraene og de var ikke sikker på om de hadde delene. Det ville dessuten fort bli dyrt. Dyrere enn å kjøpe et nytt/brukt funksjonelt Super A. Så dukket 'tilbudet' til NorthPentax opp, så da ble det en svært rimelig løsning Får til og med autofokus på evt FA-optikk (Har per idag A og DA). Legger ikke Super A'en helt på hylla, men da har jeg et kamera jeg kan stole på hvis jeg tar noen bilder som betyr litt for meg. Lenke til kommentar
steinhj Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg har kontaktet Fovi, men de var ikke sikker på om de kunne fikse det. De sa det var forskjellige versjoner av elektronikken i de kameraene og de var ikke sikker på om de hadde delene. Det ville dessuten fort bli dyrt. Dyrere enn å kjøpe et nytt/brukt funksjonelt Super A. Så dukket 'tilbudet' til NorthPentax opp, så da ble det en svært rimelig løsning Får til og med autofokus på evt FA-optikk (Har per idag A og DA). Legger ikke Super A'en helt på hylla, men da har jeg et kamera jeg kan stole på hvis jeg tar noen bilder som betyr litt for meg. Det var noe av det samme jeg opplevde for noen år siden da jeg hadde problemer med min Super A, der kom ikke lysmålertallene fram i displayet i søkeren før jeg trykket mye på utløserknappen. De sa de ikke hadde deler og at det ikke ville lønne seg. Dette var mens Oslo Kameraservice fortsatt holdt til nederst i Karl Johan. Da jeg skulle hente filmen som faktisk avlet irritasjonen over problemet sto det et annet Super A i bruktmonteren, til og med med en Soligor winder. Pris 500 kr. Da jeg gikk ut derfra 10 minutter etterpå sto det ingen Super A i monteren lenger.... Nå har jeg 2 super A, en helt OK og en nesten OK. Jeg ville faktisk vurdere å se etter en ny var jeg deg og fortsatt vil bruke Super A. På Ebay er det mange av dem til hyggelige priser. Men husk dersom du vurderer å kjøpe fra USA at modellen heter Super Program der borte. Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Noen som har formening om hva fornuftig pris på Pentax-A 70-210 f/4 og Pentax-A 35-70mm 1:3.5-4.5 (macro) vil være? Edit: La til et objektiv til. Endret 17. juli 2009 av espenoen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå