ppppppptttttttt Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Fikk mitt nye Pentax k1000 i dag. Har et k10d digitalt fra før, så kjøpte k1000 fordi jeg fikk med et godt 50mm på kjøpet som funker på k10d, men kjøpte like godt noen tmax 100 i byen i dag for å prøve. Skikkelig digg kamera, lite og lett og nesten 100% manuelt (kun lysmåler). Gleder meg til å se hvordan bildene blir Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Gratulerar! Det høyrest spennande ut. Håpar du kan dela dine erfaringar med oss. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Interessant tilbud: http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...6&merkeid=5 Kva kan vera fornuftig pris for dette kameraet? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Kva kan vera fornuftig pris for dette kameraet?Dette blir av mange regna som Pentax sitt mest moderne proffhus. Så du bør nok regne med å måtte ut med en del. La meg tippe ett sted mellom tre og seks tusen. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Ser det ligg på 465$ for "Excellent grade" til 599$ for "Like new minus" hos KEH.com, dvs. 3100-4000 kroner med kurs 6,7. Er eigentleg ute etter ein LX. Har sett det har vore mange til salgs på Foto.no (mange som "tømmer garasjen" for å gi plass til K-7? ), men får hunen ikkje tid til å ringa på kveldane. Ser at no er nesten alle annonsene vekke. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 LX er nok absolutt konge på haugen når det gjelder lavlysfoto. Den måler vistnok real time, direkte på filmen. Så ved lange eksponeringer tar den hensyn til endringer i lyset i løpet av eksponeringstida. Sånn har jeg forstått det i alle fall. Men om du vil fotografere digitalt, så er nok MZ-S et bedre valg. Da vil du kunne bruke samme optikk på begge husene. LX kan ikke bruke moderne optikk pga av manglende blenderring. Mye av den moderne optikken vil selvfølgelig vignetere en del, så dette er kanskje ikke så mye å legge vekt på. LX er forresten og ganske stiv i pris. I hvert fall velfungerende eksemplarer. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Er usikker på kortid eg eventuelt vil gå over på digitalt. Har så vidt tatt opp igjen fotointeressen etter 5-6 år med kameraet pakka vekk, og er usikker på kor mykje eg kjem til å fotografera. Treng eit "nytt" kamera etter at min kjære ME Super svikta, og er fasinert av LX-systemet, med utskiftbare søkarar, bakstykke + +. Vil ikkje bruka for mykje pengar på det enno, i alle fall, og ingenting av det eg har sett til no av digitalt utstyr har pirra nysgjerrigheten min på same måten som LX'en. Får sjå korleis K-7'en tar seg ut, men den vert vel så dyr at eg ikkje får råd til den på mange år enno, og då berre brukt (dersom det vil verta mogleg å få tak i brukte K-7 ...). Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Har kjøpt meg ein LX no. Slo til på ein annonse som dukka opp igjen på foto.no, så no er det berre å setta seg ned og venta på at den skal komma i posten. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Er dette eit bra tilbod? Kjenner nokon til dette objektivet? Sidan det er fast største blendar gjennom heile zoom-området, kan det vel ikkje vera så verst. Redigert: Eller for å seia det på ein annan måte: Er det eit like godt valg som eit 135-600 f/6.7 SMC-Pentax til 546 USD, eller eit 500 f/4.5 SMC-Takumar til 645 USD? Endret 8. mai 2009 av Asbjeurn Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 135-600/6,7 kjenner jeg ikke. Men den ene referansen jeg har greid å finne er postiv. Men det er stort og tungt http://kmp.bdimitrov.de/lenses/zooms/long/K135-600f6.7.html Så det krever utvilsomt sin mann og sitt stativ, ikke bare i forhold til bæring, men og for å unngå bevegelsesuskarphet. De to andre kjenner jeg. Jeg har nemlig begge. K-500 er utvilsomt best optisk. I hvert fall etter litt nedblending. Begge profiterer på nedblending (i hvert fall på digitalt). Svakheten ved begge er kontrast. Men scanner du filene, da er det en smal sak å øke kontrasten, og dermed og øke skarphet. Oppløsningsmessig er nemlig begge bra oppløsninsmessig (subjektivt sett, har naturlig nok ikke målt dem). K-500 er et solid og beist å temme. http://kmp.bdimitrov.de/lenses/primes/extr...e/K500f4.5.html Men det er tross alt en del lettere, og atskillig mer kompakt enn 135-600. Jeg vil anta at 135-600 krever omtrent et femsifra beløp brukt på stativ før du gir det rettferdige arbeidsbetingelser. 500/4,5 krever og mye, men ikke like ekstremt. Så om du ikke er villig til å bruke mye ressurser på stativ og egen teknikk, vil jeg nok helst anbefale Tokinaen. Selv om den ikke er like god optisk sett. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Noen pentaxfolk som vet hvilken blitz som funker bra på Pentaz 67 2? Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Noen pentaxfolk som vet hvilken blitz som funker bra på Pentaz 67 2? En AF500FTZ burde vel være et naturlig valg? Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 @ Tim: Den 500 mm'en eg peika til var ein screwmount, men det er kanskje same linsa, berre med forskjellig fatning? Det eg likar med den, er at fokusringen er mellom kameraet og stativfestet, noko eg trur er ein fordel, utan at eg kan seia at eg har noko erfaring som kan grunngi mi oppfatning. Det ser også ut som det balanserar litt betre på stativet enn både Tokina'en og 135-600'en. På den andre sida er jo ei zoom-linse litt meir praktisk, sidan ein kan skifta utsnitt utan å skifta linse. Spørsmålet er kanskje kor mykje ein skal "snobba". Eg hadde liksom sett for meg at eg skulle ha eit "reint" sett med Pentax-linser, men så dukka den Tokina'en opp. LX'en er forresten i hus. Har berre fått sjansen til å "fikla" med den enno, men den ser veldig bra ut. Litt meir "klank"-lyd i lukkaren enn på ME Super'en, la eg merke til, og betydeleg større søkar. Må lata blikket sveipa litt meir for ta inn all informasjon. Det vert nok ei tilvenning. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Ja. K-500 og m42-500 er optisk identiske. I hvert fall i følge den informasjonen jeg har. Og ja. Det med ballanse er en svakhet med Tokinaen. Den er lovlig framtung. Mens K-500 ballanserer nesten perfekt. En fornøyelse å bruke, når man bare har nok stativ, og nok lys til å blende tilstrkkelig ned. K-500 er forresten et hår lettere å fokusere, selv om fokusgangen er lang. Bare spør om du lurer på noe mer. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Og ja. Det med ballanse er en svakhet med Tokinaen. Den er lovlig framtung. Så med eit litt slarkete stativ og sjølutløysar kan du få mange uskarpe bilde av gras og mose? :!: No har eg jo faktisk to kamerahus. Eg kan jo få reparert ME Super'en (fekk tips frå selgaren av LX'en om Harrow Technical i England som visstnok reparerar til ein rimeleg pris) og ha ein 500 mm på det eine huset og ein mindre zoom (80-200 el.l.) på det andre for meir nære motiv. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Så med eit litt slarkete stativ og sjølutløysar kan du få mange uskarpe bilde av gras og mose? :!:Med så slarkete stativ og 500mm bør du heller legge utstyret hjemme og nyte turen på andre måter Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 ang. blitz til 67 så har jeg etter å ha tenkt meg litt om konkludert med at også 540fgz bør duge, om enn dyrere enn en brukt 500. De har vel støtte for TTL på hus som kun har TTL og kjører P-TTL dersom huset støtter det. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 ang. blitz til 67 så har jeg etter å ha tenkt meg litt om konkludert med at også 540fgz bør duge, om enn dyrere enn en brukt 500. De har vel støtte for TTL på hus som kun har TTL og kjører P-TTL dersom huset støtter det. Takk for svar. Huset er av de nyere modellene. 67 II for å være nøyaktig. Om det støtter P-TTL er jeg faktisk ikke sikker på. Har ikke brukt blitz på huset før da det mest har værtbrukt til natur og landskapsfoto. Men tenkte det kunne være greit å ha muligheten til å bruke blitz om behovet skulle melde seg. Har vært en og annen gang det hadde vært greit å hatt blitz tilgjengelig. Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Takk for svar. Huset er av de nyere modellene. 67 II for å være nøyaktig. Om det støtter P-TTL er jeg faktisk ikke sikker på. Har ikke brukt blitz på huset før da det mest har værtbrukt til natur og landskapsfoto. Men tenkte det kunne være greit å ha muligheten til å bruke blitz om behovet skulle melde seg. Har vært en og annen gang det hadde vært greit å hatt blitz tilgjengelig. Jeg mener på at 67 II støtter TTL, og ikke P-TTL. Det er godt mulig at du kan bruke mindre blitzer som 330ftz og 360fgz på den også, men med en bruktpris på under tusenlappen for en 500ftz, så tror jeg den er vel verdt det for et sånt kamera. 500ftz er dessuten litt enklere å bruke i manuell modus enn nyere modeller. De eldre 67 og 6x7 kameraene støtter kun helt manuell blitz. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Noen som har noen erfaringer med Winder II på Pentax ME Super? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå