Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hva ville du tatt med deg av utstyr for friluftsfotografering?

Anbefalte innlegg

Rart hvis det ikke fantes en slik tråd, men den kunne jeg ikke finne.

Men slik går den:

-Hva ville du tatt med deg av utstyr på en friluftssafari som gikk over ca 1 uke?

Da tenker jeg kun fototeknisk utstyr, ikke chips, berlinerboller og Cola :p

>>Din oppgave var å "fange" norske dyr i sine naturlige omgivelser<<

Mitt svar:

-Stativ

-Kamerahus

-Nok batteri for hus til en uke

-1 stk 300mm objektiv

-1 stk 1,4x converter

-1 stk 70-200mm objektiv

-1 stk 24-75mm objektiv

PS! Kameraustyret kommer i tillegg til annen oppaking en måtte ha for å klare seg i en uke!

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik tråd har jeg også lett litt etter :)

Siden jeg er en uerfaren friluftsentusiast, blir kun det fotoutstyret som SKAL med på neste fototur notert ned...

Mitt svar:

-Kamerahus

-10-22mm f/3.5-4.5 objektiv

-24-70mm f/2.8 objektiv

-70-200mm f/4 IS objektiv

-Tripod

-Cokin Z + filtre

-10GB minne

PS! Neste tur blir neppe en gåtur, men skal være utpå en øy, der det er veldig mye fin natur, samt spennende fugler og andre små dyr :cool:

Lenke til kommentar

Ja, nå er jeg spent. En ting er å ha med seg det man tror og mener er det beste for denne type forografering, en annen ting er å faktisk si hva som er det beste å ta med seg..

Trenger kanskje noe å lagre bildene på også? Regner med at vi snakker digitalt her?

Godt poeng!

Lenke til kommentar

Tja, egentlig ett bra spørsmål.

Mye kommer an på om jeg må spasere mye eller lite.

Kamerahus, minner, batterier, kluter, børste, pol filter, etc, uansett hvor jeg skal.

Mye spasering:

24-105 IS

70-200 IS

En tur basert på lite spasering:

Tripod

17-40

70-200 IS

Lenke til kommentar

Man må nok påregne seg noen timers gange. Noe mindre vil være camping og dermed ikke real friluft :D.

Ja, nå er jeg spent. En ting er å ha med seg det man tror og mener er det beste for denne type forografering, en annen ting er å faktisk si hva som er det beste å ta med seg..

Var den rettet mot meg :innocent: personlig tør jeg ikke la noe av det jeg ramset opp bli hjemme dersom ikke location er et kamuflasjetelt :)

Jeg retter alt mot alle :p

Lenke til kommentar

Hvilken form for friluftsfotografering snakker vi om her ?

Bare ta med kameraet og traske i vei eller en nøye planlagt felttur.

I utgangspunktet er fotografering og jakt ganske likt når det gjelder fremgangsmåten.

Ved snikfotografering ville jeg "etter og satt opp en basecamp"brukt gode og støyfrie camoklær,og en lyssterk telezoom ville vært og foretrekke.

Eller så er det og sette opp en åteplass og Camuflert stand i forveien "uker/måneder",gjør man det litt komfortabel så er det ingen problemer og oppholde seg der i flere uker.Fastopptikk er da på sin plass og gi de skarpeste bildene i riktig perspektiv.

Når man skal benytte en åteplass og et kamuflert skjulested er det lurt og ikke bruke sterke såper/parfymer,og tømme eneren/toern i nærheten av åteplassen kan skremme bort firebente dyr.

PS! Neste tur blir neppe en gåtur, men skal være utpå en øy, der det er veldig mye fin natur, samt spennende fugler og andre små dyr :cool:

Polariseringsfilter er et must.

Lenke til kommentar

Jeg er litt forundret over at du er så imot tips ang. "chips, berlinerboller og Cola". Min erfaring er at dette ofte er de beste tipsene. Skal man ta landskapsbilder kan det nyttigste "fototipset" for mange være å ta med en almanakk som angir tidspunkt for soloppgang og solnedgang i området hver dag. Da vet man når man må være ute av såvvepåsan og ha stativet klart. Skal du på en øy og ta bilder i fjæra, kan det være greit å ha stålkontroll på når det er høyvann og lavvann. Er du ekstra ambisiøs, og mener det er gunstig for ditt bilde, så sjekker du når det er solnedgang og høyvann samtidig og planlegger å dra på tur da. Jeg er overbevist om at det er slikt grunnarbeid mer enn kamera som skiller proffene fra oss glade amatører.

Jeg har ingen erfaring med åteplasser, men jeg har ingen problemer med å se at Nauticas tips er grunnleggende for suksess. Hjelper lite med en 400 2,8, allverdens stativer og et Wimberley gimbal hode hvis ingen dyr kommer.

Hvis du skal være ute en uke vil jeg tro at en god sovepose blir viktigere for deg enn tykkelsen på polafilteret. Godt regntøy er viktigere enn størrelsen på sensoren. Sånn kan jeg egentlig holde på en stund, men jeg skal spare deg. Det handler om å ha tid og ork til å konsentrere på fotografering og ikke alt annet.

Så til hva jeg ville hatt med:

- Stativ med hode

- Hus med kort og 2 x batteri

- Vidvinkel

- Telezoom

Mer vidvinkel om landskap står på agendaen, og mer tele om det er dyr. Macro for det lille og normal for det normale om det skulle kjennes påtrengende. Det er vel egentlig ikke så overraskende, det der...

Lenke til kommentar
Jeg er litt forundret over at du er så imot tips ang. "chips, berlinerboller og Cola". Min erfaring er at dette ofte er de beste tipsene. Skal man ta landskapsbilder kan det nyttigste "fototipset" for mange være å ta med en almanakk som angir tidspunkt for soloppgang og solnedgang i området hver dag. Da vet man når man må være ute av såvvepåsan og ha stativet klart. Skal du på en øy og ta bilder i fjæra, kan det være greit å ha stålkontroll på når det er høyvann og lavvann. Er du ekstra ambisiøs, og mener det er gunstig for ditt bilde, så sjekker du når det er solnedgang og høyvann samtidig og planlegger å dra på tur da. Jeg er overbevist om at det er slikt grunnarbeid mer enn kamera som skiller proffene fra oss glade amatører.

Jeg har ingen erfaring med åteplasser, men jeg har ingen problemer med å se at Nauticas tips er grunnleggende for suksess. Hjelper lite med en 400 2,8, allverdens stativer og et Wimberley gimbal hode hvis ingen dyr kommer.

Hvis du skal være ute en uke vil jeg tro at en god sovepose blir viktigere for deg enn tykkelsen på polafilteret. Godt regntøy er viktigere enn størrelsen på sensoren. Sånn kan jeg egentlig holde på en stund, men jeg skal spare deg. Det handler om å ha tid og ork til å konsentrere på fotografering og ikke alt annet.

Så til hva jeg ville hatt med:

- Stativ med hode

- Hus med kort og 2 x batteri

- Vidvinkel

- Telezoom

Mer vidvinkel om landskap står på agendaen, og mer tele om det er dyr. Macro for det lille og normal for det normale om det skulle kjennes påtrengende. Det er vel egentlig ikke så overraskende, det der...

Tenkte jeg skulle holde det til det tekniske, da det gjerne blir mye hvis en skal ta med alt som er bra ute i skogen. Men greit, hvis folk ønsker det, fyr løs. ;)

Lenke til kommentar

Hehe :)

Jeg skal være helt enig at det blir for mye å ta med "alt som kan være bra ute i skogen". De fleste skjønner nok at det kan være stas med tørre sokker uten å bli det fortalt. Men samtidig er det ganske selvforklarende at tele er stas hvis pipipene er små. Jeg tror gulltipsene er et sted i mellom. Hvordan bruke en turkopp til solblender. Liggeunderlag som mellomring. Improvisert stativ av teltstenger.

Hvis jeg skal komme med et konkret tips blir det dette produktet. Koster svært lite og gjør at kamera alltid er tilgjengelig på brystet. Sekken kan tas av og på i pauser uten at kamera kommer i veien. Genialt produkt som alltid er med på mine turer!

Lenke til kommentar

Skal man være på samme sted hele tiden så er valg av utstyr å ta med omtrent som for envher annen tur. Det begrenses av om du kan ta sjansen på å gå fra noe av utstyret for en stund i det området du skal være i. Skal man forflytte seg hele tiden så snakker vi om helt andre krav til prioriteringer.

Lyssterke zoomer er ikke hva jeg vile valgt for langtur. Et veldig begrenset utvalg fastoptikk, en konverter og polafilter. Et mikroskopisk telt / eller bivuakduk som også tjener som kamuflasje, og minst mulig av alt egentlig. Med 10 kg total oppakning i stedet for 30 kan man forflytte seg mye friere, og ha en helt annen turglede.

Merker gamle meritter i fjell og mark begynner å falme, på tide med oppfrisking? :hmm:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Syns kaian har et poeng her:Vekt!

Har selv trasket rundt i skog og mark og norske fjell i mange år nå,

men hvordan man kommer ned i 10 kilo på en ukes-tur,skulle jeg gjerne vite.Det er selvfølgelig avhengig av sesong.Om sommeren kan man jo reise lett,men en ok sekk veier jo 3-5 kg alene,dertil kommer mat,klær,sovepose og telt eller duk.Skal man i tillegg lesse på noen kilo fotoutstyr,blir trikkesporene i skuldrene fort dype.

Nå tar ikke jeg dyrebilder for tiden,så jeg hadde nøyd meg med en normalzoom eller en fast vidvinkel.Sekk eller liknende(stein,trestammer ol.eventuelt:ta med en liten bønnepose)får fungere som stativ,til nød en gorillapad,men feks trær rører på seg når det blåser.Ellers,som nevnt,nok strøm og minne.

Dette var bare en betenkning,ikke meningen å skremme noen fra å dra avgårde,dette er store opplevelser,men bør ikke ødelegges av for tunge bører. :roll:

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal komme med et konkret tips blir det dette produktet....

Den ser veldig smart ut, tror jeg må skaffe meg en sånn.

Utstyr for en ukestur i Guds frie er skikkelig vanskelig for meg, har problemer med å prioritere bort ting.

Telezoomen prøver jeg å kun ta med på kortere turer eller om jeg vet den blir nødvendig.

Det hadde vel blitt noe sånt, i tillegg til kamera med nyladet batteri, selvsagt:

Normalzoom

105mm macro

Vidvinkel/vidvinkelzoom (kan droppes om det skal prioriteres knallhardt, normalzoomem er ganske vid)

Lett stativ (bedre med et lett (helst ikke over 1 kg) stativ enn ikke noe stativ)

Fulladet ekstra batteri

Polafilter

1 flaske Caol Ila (PET-flaske)

-Lazy

Lenke til kommentar

Enig med andre her om at type tur er helt avgjørende. På dagsturer er det plass til mer utstyr enn på en ukestur med telt, men det er alltid morsommere på tur hvis ryggsekken ikke blir alt for tung.

På lenger turer (overnatting i telt osv) ville jeg tatt med kun kamerahus og ett objektiv, hvilket er avhengig av interesseområde. Et alternativ er en 28-300 eller 18-200(++) for den som er fornøyd med bildekvaliteten fra slike objektiv. Et annet alternativ er en tele/telezoom + et lite kompaktkamera for å kunne knipse litt uten å dra frem speilrefleksen.

Er man villig til å gå ennå mer ned på bildekvalitet så er et superzoomkamera ideelt for turbruk.

Uansett valg, så må man selvsagt ha med nok minnekort og batterier i forhold til hvor mye kameraet skal brukes.

Edit: Skulle jeg startet i dag med fritt valg ville en Panasonic GH1 vært favoritten hvis videomulighet var viktig, eller Olympus E-620 hvis det ikke var viktig. Pentax K-m er også et interssant alternativ siden det er ganske lite og bruker AA-batterier.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Har selv trasket rundt i skog og mark og norske fjell i mange år nå, men hvordan man kommer ned i 10 kilo på en ukes-tur,skulle jeg gjerne vite.Det er selvfølgelig avhengig av sesong.Om sommeren kan man jo reise lett,men en ok sekk veier jo 3-5 kg alene,dertil kommer mat,klær,sovepose og telt eller duk.Skal man i tillegg lesse på noen kilo fotoutstyr,blir trikkesporene i skuldrene fort dype.

...

Dette var bare en betenkning,ikke meningen å skremme noen fra å dra avgårde,dette er store opplevelser,men bør ikke ødelegges av for tunge bører. :roll:

Man kommer ikke ned i 10 kg om sommeren engang uten å ha latt det gå sport i å redusere. Men det er gøy, og turgleden vokser med suksessen.

• Jeg brukte ikke telt. Jeg sydde en presenning 2.5x2.5 meter av teltduk. Veide kanskje 2-300 gr med maljer og snorer. Naturen sørger alltid for plugger og stenger.
  • Tynn sovepose med grevling-trekk og eventuelt silke-pose inni om det var kalt. Fleece-pose også om det var kaldere.
  • Den minste mulit-fuel brenneren jeg fant og minimalt med parafin, minimalt er jo en del mer om vinteren enn om sommeren, særlig hvis man må smelte snø for å få vann, men om sommeren, virkelig minimalt.
  • Kun en liten kaffekjele til oppvarming av vann, ikke noe kjelesett.
  • Tynn regnponcho i stedet for avansert (og relativt plasskrevende regntøy

osv. Foruten å slanke mye utstyr som normalt er tungt og stort, så gjelder det også å kutte ut mye som man ikke egentlig trenger, og finne utstyr som dekker flere bruksområder. Og i matposen til mange ligger det mye som både tar stor plass og inneholder overraskende mye vann, og gjerne relativt lite næring. Man kommer utrolig langt med havregryn, spekepølse og litt nøtter, pluss litt ekstra salt og druesukker.

Når vekten synker, synker og behovet for veldig god sekk. En god sekk for å bære 25 kg veier en god del mer enn en som er tilstrekkelig for å bære 10 kg komfortabelt.

Men jeg tror ikke man skal starte med å kutte så hardt i oppakningen. Det gjelder å være litt kritisk, og observere hva som fungerer og ikke for en selv, med tanke på å slanke bagasjen til seinere turer.

Lenke til kommentar
Men jeg tror ikke man skal starte med å kutte så hardt i oppakningen. Det gjelder å være litt kritisk, og observere hva som fungerer og ikke for en selv, med tanke på å slanke bagasjen til seinere turer.

Veldig enig med kaian, man kan komme ekstremt langt ned i vekt hvis man vet hva som egentlig trengs, og etter hvert som turkompetansen øker trenger man også færre ting. Men det er heller ikke lurt å kutte alt for mye før erfaringen er der.

Fant forøvrig denne artikkelen på (via) Nettavisen i dag, her er endel utstyr som definitivt kan være igjen hjemme, eller ennå bedre i butikken.

http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article441778.ece

Lenke til kommentar

Linken var fin den.

Ja,det er øvelse i å pakke lett,og selv med mange års erfaring pleier det å være stor forskjell på den sekken jeg pakker tidlig og sent i

sommersesongen,det som erfaringsmessig ikke er i bruk,blir etterhvert liggende hjemme.La det gjerne gå sport i å pakke lett,det er den beste måten å kunne nyte turen på.OG:Man trenger ofte mindre klær enn man tror,man blir som regel aklimatisert rimelig kjapt.Skal man ligge på post i timesvis for å fotografere dyr/fugler,så gjør som Lars Monsen ville ha gjort;bruk soveposen.

Også var det en ting jeg glemte istad,tror nok jeg gidder å dra på polafilteret. :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...