Wattengård Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Det begynner å nærme seg tid til å sette opp filservern min. Skal kjøre Solaris... Men hvilken skal jeg velge? OpenSolaris? Denne er vel ganske bleeding edge og fremtidsrettet? Solaris? Stabil og sikker? Nexenta? Digg med zfs/zones sammen med lettvintheten til debian? Flere? Er det ikke noe som heter Belenix også? _C_ Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Nexenta vet jeg ikke hvordan er nå, men sist jeg prøvde var det ikke så stort utvalg av pakker at det gjør noe. Syns OpenSolaris er veldig greit, virker absolutt stabilt, og du får med en del nye/nyere drivere enn i Solaris 10, noe som kan være en fordel. I tillegg er det en del lettere å installere enn Solaris 10. Lettere oppdateringer er også en stor fordel som taler til OpenSolaris' fordel. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Fordelen med Solaris 10 er jo at man får med den fancy web saken for å administrere zfs systemet sitt. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Fulgte med i OpenSolarisen min, men det er den litt eldre "nevada"-saken. Har uansett aldri brukt den, er jo så latterlig lett å administrere ZFS på kommandolinjen/via scripts. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Nevada er vel den som var Solaris 11 en stund, den var jo ikke gitt ut som "åpen" sikkert der det hele ligger. Men jeg er enig med deg, ZFS er utrolig enkelt. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Stemmer. Den inneholder noe kode som ikke har blitt pushet til OpenSolaris enda. Får forøvrig fortsatt tak i disse på http://opensolaris.org/os/downloads/ (Solaris Express Community Edition), litt mer "bleeding edge". Men det er kanskje for litt spesielt interesserte.... vel, man er kanskje spesielt interessert i utgangspunktet når man begynner å tukle med dette. Endret 29. mars 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Som nevnt andre steder har jeg personlig lagt meg på Solaris 10. Dette fordi det er Solaris 10 som regnes som den versjonen man skal bruke på en produksjonsserver. Ja, Solaris 10 har eldre versjoner av programmer/verktøy enn OpenSolaris, men for en server spiller det ikke så stor rolle, så lenge maskinvaren er støttet av operativsystemet. Jeg har i hvert fall hatt filserveren min i over et år allerede (Solaris 10), og jeg er utrolig fornøyd med hvordan den fungerer. Og på jobben har Solaris 10 gitt helt nye dimensjoner på sentralisert lagring og backup-rutiner. Lenke til kommentar
karakas Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Holder på å kjøre en reinstallasjon selv nå, og tester litt forskjellig. Akkuratt nå prøver jeg en versjon av OpenSolaris 2009.06. Selv om WebUI ikke følger med i OpenSolaris så kan man installere det på denne måten: http://blog.vincecima.com/2009/01/installi...solaris-200811/ Faktisk veldig raskt og enkelt. - Last ned OpenSolaris og installer. - Last ned Solaris Express CE og brenn ut på CD - Last ned Perl-skriptet - Sett inn CDen med SECE - Åpne kommandolinje gå til mappa hvor du har skriptet - Kjør skriptet. (Perl 'navn på fil' om jeg ikke husker feil.) Edit: Etter å ha småtestet diverse OS (Solaris 10, Solaris CE, Opensolaris 08.11 og 09.06 FreeNAS og OpenFiler) så tror jeg at jeg kommer til å ende opp på NexentaCore igjen. Kjørte 1.0.1 tidligere før jeg brukte 08.11 en stund, men nå tror jeg at jeg kommer til å gå for NexentaCore igjen. Til mitt bruk som er en ren og enkel filserver så fungerer den ypperlig. Jeg får riktignok ingen WebUI (ihvertfall ikke såvidt jeg vet) men det er såpass enkelt å sette opp i kommandolinje at det ikke er noe problem. Jeg kunne gått for FreeNAS, men overføringshastigheten er ikke god nok i forhold til NexentaCore (20MB/s kontra 60MB/s) Endret 25. mai 2009 av karakas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå