Gå til innhold

Cold Response 09

cFc

Anbefalte innlegg

Noen her som var med på øvelsen Cold Response her? Det deltok over 7000 soldater, og jeg var heldig nok til å være en av dem. Jeg er i garden, som var på "de godes" side, nemlig midlanderne. Hva gjorde dere og hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg var med i 08. Kulde, helvetes vaktpost og dårlig søvn i 2 uker. Jeg var i panser. Hvordan var det i garden i forhold?

Jeg er i tropp 1, vi har to geværtropper, en eksorte og en jegertropp.

Ikke SÅ kaldt. Fra mandag når vi kom til fredag gjorde vi stort sett ingenting, ble mest chilling i lagstelt totalt avkledd på 30 min beredskap. Utrolig delig periode, der vi ikke gjorde noe som helst. Natt til lørdag ble det action, stort sett hele kompaniet ble satt inn i å stenge for 2. battaljons fremrykkning. Dette ble gjort med glans, på en måte som lurte sjefen for 2. battaljon til å tro at den ene troppen vår var hele kompaniet vårt. Sjefen deres ble vistnok sjokkert når han snakket med vår kompanisjef. Men her ble jeg og laget sendt til battaljons'ko'et vårt for å stå vakt, der vi fortsatt ikke gjorde en dritt bortsett fra å chille an. Utrolig deilig. Søndag ble vi sendt ut for å finne noen som ikke var der, dvs en kveldsmarsj med ulvehyl i bakgrunnen som førte så til den første skikkelige kalde opplevelsen. En svett og lang scania tur i mange minusgrader, dette gjorde vi i rundt 1 time i -15 den siste kvelden og. Var sikkert rett før halvparten av oss ble alvorlig nedkjøldt den gangen. Mandag angrep vi ingenjør etter at den andre geværtroppen hadde utryddet danskene som skal til afghanistan totalt uten egne tap nok en gang. Ingeniørene flanket jeg personlig med 4 andre i laget, mens vi hadde to lag som fyrte på med støtteild. Vi hoppet faktisk opp i stillingene og "skjøyt" flere av de i ryggen mens de så en annen vei. Utrolig gøy.

Dette var stort sett de vi gjorde, bortsett fra en vaktpost jeg sto på i 6 timer i strekk mens vi ventet på å forsyninger, faen det var kaldt. Ny opplevelse å sove i 20 - uten fyringsvakt og btw, frister ikke til gjentakelse. Ellers fikk vi nok søvn, en gangen sov vi faktisk 12 timer!

Stort sett gjorde vi det vi skulle på en meget god måte, og vi fikk skryt av både arrangørene som sa at vår reaksjon på et overfall på en vaktpost var den beste av samtlige som ble testet, og når vi tok over for MP som var ubrukelige i å sikre og handle på en fangeleir. Mest imponert ble jeg av jegerne våre, som var ute og observerte for oss dag etter dag, ute opptil 3 døgn i strekk, før de fikk mat og litt varme og ble sendt rett ut igjen.

Hva gjorde jegerkompaniet?

Lenke til kommentar

Haha, heldiggriser! Kan tenke meg hvor mange nye banneord jegerne deres har lært under den øvelsen. :wee:

Så nettopp på bilder fra CR 09, og det virket som om det var varmt i år, snødde og greier:

usnavysealsv.jpg

I bildet er en gjeng med SEALs, uhh yea wæw, for de som lurte.

Lenke til kommentar

Er i KavEsk i 2BN, så var med på CR09.

Det var en ganske grei øvelse. Patruljetroppen vår fjernet nesten alt av fiendtlige sensorer.. alt fra FjernEsk og PO i TMBN til franskmenn. Vi i PO tok ut en god del av PO i TMBN, samt Mek 4. Men vi var aldri i kontakt med Garden, og det tror jeg ikke KPC var heller.

Vi hadde planlagt et ildoverfall på Garden og Franskmenn, men det ble ikke gjennomført siden vi fikk et nytt oppdrag.

Noe av det samme som cFc beskriver skjedde med oss også. Vi hadde fjernet fiendtlig oppklaring, så de så ikke hva vi med drev med. De trodde hele 2 batt var utplassert langs en akse som gikk mot Heia, når det i virkeligheten bare var to vogner fra KPC (som forøvrig hadde brutt ned) som sto langs veien. Siden fi ikke tørte å bevege seg langs den aksen, hadde vi bare ett område å forholde oss til, så det gjorde jo ting en del lettere.

Etter øvelsen innrømet brigadesjefen at han ikke hadde kontroll på 2.BN i det hele tatt, og NK esk fikk tlf fra et befal han kjenner i Mek 4, og skulle hilse og si "Takk for helvete". Gøy med tibakemeldinger :p

Alt i alt gjorde vi det bra på øvelsen, PO fot slo ut fi, tok fanger (noe som bla skaffet oss FI SOI samt diverse kart og flyfoto) vognfolka gjorde også en veldig bra jobb. Det eneste som var direkte kjipt med CR var at vi lå i så mange ildoverfall vi ikke fikk gjennomført. Kult å ligge i snøen i 7/8 timer og vente på fi, og når de endelig kommer så blir det stridspause :w00t:

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Det var en ganske grei øvelse. Patruljetroppen vår fjernet nesten alt av fiendtlige sensorer.. alt fra FjernEsk og PO i TMBN til franskmenn. Vi i PO tok ut en god del av PO i TMBN, samt Mek 4. Men vi var aldri i kontakt med Garden, og det tror jeg ikke KPC var heller.

Vi hadde planlagt et ildoverfall på Garden og Franskmenn, men det ble ikke gjennomført siden vi fikk et nytt oppdrag.

Noe av det samme som cFc beskriver skjedde med oss også. Vi hadde fjernet fiendtlig oppklaring, så de så ikke hva vi med drev med. De trodde hele 2 batt var utplassert langs en akse som gikk mot Heia, når det i virkeligheten bare var to vogner fra KPC (som forøvrig hadde brutt ned) som sto langs veien. Siden fi ikke tørte å bevege seg langs den aksen, hadde vi bare ett område å forholde oss til, så det gjorde jo ting en del lettere.

Etter øvelsen innrømet brigadesjefen at han ikke hadde kontroll på 2.BN i det hele tatt, og NK esk fikk tlf fra et befal han kjenner i Mek 4, og skulle hilse og si "Takk for helvete". Gøy med tibakemeldinger :p

Alt i alt gjorde vi det bra på øvelsen, PO fot slo ut fi, tok fanger (noe som bla skaffet oss FI SOI samt diverse kart og flyfoto) vognfolka gjorde også en veldig bra jobb. Det eneste som var direkte kjipt med CR var at vi lå i så mange ildoverfall vi ikke fikk gjennomført. Kult å ligge i snøen i 7/8 timer og vente på fi, og når de endelig kommer så blir det stridspause :w00t:

Når var dette? Eneste vi fikk vite om 2. btn var at mens krigen ble ført på to fronter, en i nord og en i sør mot skjold, lå noen av dere vest for skjold. Der skulle 2. btn angripe, men ble totalt utslettet. På søndagen skulle vi oppklare et område, trangt og bratt, perfekt for forsvarskriging, men da var dere trukket dere ut. Hørte dere noe om oss?

Lenke til kommentar

Når var dette? Eneste vi fikk vite om 2. btn var at mens krigen ble ført på to fronter, en i nord og en i sør mot skjold, lå noen av dere vest for skjold. Der skulle 2. btn angripe, men ble totalt utslettet. På søndagen skulle vi oppklare et område, trangt og bratt, perfekt for forsvarskriging, men da var dere trukket dere ut. Hørte dere noe om oss?

Vi skulle ha ildoverfall på dere når/hvis dere kjørte langs riksvei 857 mot Heia. Og en gang dere visstnok var med noen franskmenn i pansra BV-206 (tror det var rundt Blåtind området dere var da). Vi måtte rive camp rundt kl 03:00 om natten og var på vei til stedet vi skulle forbrede ildoverfallet.. men så ble vi kalt tilbake og måtte lage stillinger et annet sted.

Eneste gangen 2.BN vurderte å angripe var når hele batten var samlet på Heia, og det skjedde ikke, og vi ble ikke "totalt utslettet". Strategien var hele tiden forsvarskrig. PO fot var kun i kontakt med deler av TMBN sin PO og Mek 4. Vi tok ut begge. Vognstyrken var i kontakt flere ganger, men da med nederlendere og TMBN.

Husker ikke hvilke dager ildoverfallene skulle være på desverre. Men jeg kan garantere at 2.BN aldri ble "totalt utslettet" noen av dagene. Visse støtte elementer og enkelt vogner fra KPC/PO ja, men batten var aldri ute av spill. ;)

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Er i SBBN/TKP reg 2.

CR09 startet med at laget mitt lå i lagstelt på KTS plass i 72 timer med 1 times masjberedskap. Det var bra døvt. Vi ble sendt ut på en liten fjellknaus like ved bardufoss luftstasjon. Der skjedde det fint lite. Deretter ble vi sendt til et fjell som heter Lågmauken for å gi TMBN samband. Fjellet ligger midt mellom de to frontene, og vi brukte vel et døgn på å få opp to av fire beltevogner. Min vogn, samt hele laget mitt ble sendt ned igjen til KO (jeg endte opp som patruljefører uten lag og vogn :p). Vi fikk melding om fiendlig aktivitet i området, og siden vi hadde en 12,7 mm med oss, skulle vi gå til angrep om vi støtte på noen. Halveis opp til toppen observerer vi tre millitære og en sivil snøscooter. Vi posisjonerer oss ca 200 meter unna de og plaffer løs. En av scooterene kjører opp til oss og lurer på hva faen det er vi driver med. Viste seg at vi skøt løs på Bear Gryls og hans TV team fra discovery channel :D.

Lenke til kommentar
SNIP

Du glemte cv'en deres som hadde et lite møte med en garasje!? :wee:

Hehe, sant det.

Vi hørte ikke om det før etter øvelsen.

Det kunne visstnok gått mye værre, VF greide å styre unna sånn at han ikke traff garasjen rett på, men "bare" traff det ene hjørnet. Garasjen ble heldigvis ikke totalvraka :whistle:

Du i Mek 4 el?

Lenke til kommentar
Halveis opp til toppen observerer vi tre millitære og en sivil snøscooter. Vi posisjonerer oss ca 200 meter unna de og plaffer løs. En av scooterene kjører opp til oss og lurer på hva faen det er vi driver med. Viste seg at vi skøt løs på Bear Gryls og hans TV team fra discovery channel :D.

Serr? Hehe, håper det kommer på TV :p

Lenke til kommentar
Vi skulle ha ildoverfall på dere når/hvis dere kjørte langs riksvei 857 mot Heia. Og en gang dere visstnok var med noen franskmenn i pansra BV-206 (tror det var rundt Blåtind området dere var da). Vi måtte rive camp rundt kl 03:00 om natten og var på vei til stedet vi skulle forbrede ildoverfallet.. men så ble vi kalt tilbake og måtte lage stillinger et annet sted.

Eneste gangen 2.BN vurderte å angripe var når hele batten var samlet på Heia, og det skjedde ikke, og vi ble ikke "totalt utslettet". Strategien var hele tiden forsvarskrig. PO fot var kun i kontakt med deler av TMBN sin PO og Mek 4. Vi tok ut begge. Vognstyrken var i kontakt flere ganger, men da med nederlendere og TMBN.

Husker ikke hvilke dager ildoverfallene skulle være på desverre. Men jeg kan garantere at 2.BN aldri ble "totalt utslettet" noen av dagene. Visse støtte elementer og enkelt vogner fra KPC/PO ja, men batten var aldri ute av spill. ;)

Stemmer dette, var bare 4 cv90er som ble tatt ut. Der husket jeg feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...