Salt kjeks Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Hei Har hatt en del problemer med at pcen fryser under load, tilsynelatende uten grunn. Mens jeg spilte satte jeg på "hardware-monitor", som overvåker diverse ting på hovedkortet, deriblant spenning. Der stod maks for +12v-linjen på ca 14v! Har jeg grunn til å tro at spenningen er for høy, eller er dette en for unøyaktig måte å måle på? Og er dette en mulig årsak til tilfeldige frysninger av maskinen (det skjer kun i spill). Tusen takk for alle hjelpende svar Endret 28. mars 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Nei, de er ikke pålitelige. Kan være unøyaktig måling, eller feil i programvare. Men hvis målingen er riktig har du en ustabil PSU. Sjekk med et multimeter. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Er rimelig multimeter fra clas ohlson duger vel da? Hvor skal jeg da måle spenningen (mellom hvilke farger)? Endret 28. mars 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Det kan være flere 12V uttak på en PSU, men jeg antar alle vil ha samme spenning. Den enkleste plassen å måle er i en 'Molex' kontakt (som brukes til disker og CD/DVD). Mål mellom sort og gul. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Tusen takk Da skal jeg skjekke dette, og håper jeg finner ut hva som hjemsøker pcen min. Oppdatering: Ingenting ser ut til å være galt, men jeg får spille en stund til, og se om noe forandrer seg, f.eks. ved høy temp. Idle: 12,14V Load: 12,17V PSU: Corsair TX850 Spenningen i veggen ble målt til 233V, ikke 230V, så det er kanskje derfor de ligger en anelse høyt. Mulitimeteret kan også måle feil med +- 1%. Endret 1. april 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå