reichspöbel Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 Se på alderen til de involverte. Ikke under noen omstendigheter vil det tas ut tiltale i Norge mot personer under 15 år; de involverte her var henholdsvis 14 og 13 i da handlingen ble begått. I den første saken nevnes ikke alderen på de tiltalt, men de andre sakene kunne riktignok ikke ha kommet opp i Norge pga. alderen. Allikevel er det ikke verre enn å å bytte ut 14- og 13-pring med 15-åring, så har man en potensiell tragedie. Det er eksempler, ikke absolutte argumenter. Spredning av private bilder kan straffes gitt at den det rammes ønsker det, se eksempelvis straffeloven §390 (det kan hende andre paragrafer kan brukes). Paragrafen snakker om offentliggjøring. Med mindre det har endret seg de siste par årene, er jeg rimelig sikker på at jeg har rett i at det å spre private bilder i privat omgansgskrets ikke er ulovlig. Jeg synes ikke noe fullstendig unntak er noen god idé, da påtalemyndighetene og domstolenes skjønnsmargin skrenkes dramatisk inn. Det er jo i grunn hele poenget. Finnes det noen god grunn til å ikke ha et slikt unntak? Loven er tross alt ment for å beskytte den avbildede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå