Gå til innhold

Hjelp ang heving av laptop på Expert.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte en laptop av merke HP, romjulen 2007. Betalte 7000 kr for den, pluss antivirus etc.

Det har vært feil på den, og den har vært inne til reparasjon for tredje gangen nå. Altså har bedriften brukt avhjelp 2 ganger. Tredje gang reparerte de den, som var unødvendig da jeg skulle hatt omlevering dersom jeg ikke fikk hevet kjøpet. Fikk til slutt dette (selv om dette skulle vært en selvfølge) Blid og fornøyd dukker jeg, mine intensjoner var å heve kjøpet. Dette kunne jeg bare glemme. Og ikke nok med det, den pc'en jeg skulle få hadde en salgspris på 5500 kr. Dette begrunnet de med pristap på min laptop, den er ikke verdt mer da den er 1 år gammel. Fikk etter hvert snakke med daglig leder av butikken, og han visste ikke engang forskjell på retting og omlevering. Jeg ble nektet tvert å heve kjøpet, eller få pc til samme pris jeg ga.

 

Skal sies at pc-en de gir meg nå er tilsvarendes. Så de har medhold i loven til og gjøre dette. Men føler meg allikevel snytt. Den har kanskje bra innmat, men forskjellen er bare 80gb større HD. Utseende messig vil jeg si gamle min ser mye bedre ut, og den gamle kan kalles for "design" pc. Når jeg kjøpte denne for litt over et år siden var den langt i fra den billigste.

 

Etter ett år med problemer, dårlig kundebehandling, uvitende ansatte er jeg rett og slett dritt lei EXPERT. Jeg vil derfor heve kjøpet, få tilbake mine 7000 kr og handle et annet sted.

 

Har jeg krav på dette? Eller må jeg takke meg med en billigere PC?

 

 

Historien ble kortfattet da det har vært utrolig mye frem og tilbake hos EXPERT, og jeg er frustrert at slike folk kan jobbe i butikk med måten de svarer frekt til kunder.

 

Mvh

 

JesperA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har nå en PC som fungerer, men vil heve kjøpet? du kravet om heving da PC-en ble sendt inn til service? Og har do tatt imot PC-en etter at den kom fra reparasjon sist?

 

Nei, jeg tok ikke imot den "billige" PCen. Jeg skulle sjekke opp. Og komme tilbake til mandag.

 

2 stk spør om hva som var feil med PCen? Dette er vel irrellevant. Det var samme feil 3 ganger. Og feilene går som en mangel ihenhold til Forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Er veldig relevant å spørre om det siden du i første post ikke nevnte noe om dette.

Men siden du nå nevner at det er 3. gang samme feil så, ja da har du krav på heving av kjøpt og hele kjøpesummen tilbake.

 

Et siste spørsmål. Var det samme feilsymptom alle 3 gangene, eller har dem byttet samme komponent flere ganger men med forskjellige feilsymptomer.

Lenke til kommentar

Okei, da beklager jeg det.

 

Det var samme sympton hver gang for meg. Er ikke helt sikker på om de har byttet samme komponenter hver gang.

Okei, så da har jeg krav på å heve kjøpet? Og få hele kjøpesummen tilbake? Har dere noen paragrafer og vise til?

 

Takker for svar folkens.

Lenke til kommentar

Beregning av forsinkelsesrente

 

Periode: 27.12.2007 - 29.3.2009

Beløp kr: 7 000,00

Renter kr: 1 052,97

 

Sum kr: 8 052,97

 

 

Medregnet renter blir da summen 8052,97 kr. Viser til mobiltelefondommen som ga grunnlaget for 5 års reklamasjonrett. Da PC-en er ment til å vare i 5 år utgjør dette et bruksfradrag på 20 % pr år.

 

 

8052,97*0,80 = 6442,38 = 6442,50 kr.

 

 

 

Kan dette stemme? Eller kommer rentene foruten bruksfradraget? Da blir summen ca 6652kr.

Endret av JesperA
Lenke til kommentar

Du beregner bruksfradrag på kjøpssummen, og renter av kjøpssummen. Så det er nok sistnevnte tall som er korrekt.

 

Men, husk at det er butikken som kan velge om de vil kreve bruksfradrag eller ei, om de ikke kjenner loven godt nok kan det hende at de bare gir deg alle pengene :).

Lenke til kommentar

Okei, takk for svar. De måtte ringe til HP og Expert hovedkontoret. Så en med litt kjennskap til slike saker kommer nok til å uttale seg. Butikksjefen var jo tatalt bak mål. Mener da at det er en selvfølge med kunnskap om forbrukerrett når man driver med salg av elektronikk.

 

Men det er et faktum at jeg har medhold i loven til å heve kjøpet? For dersom det skulle vise seg at de tyr til bruksfradrag er det jo bare 350 kr det er snakk om.

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan se kan felle deg er om produktet en av gangene du leverte det inn med feil ble returnert tilbake som "ingen feil funnet", eller at det du har opplevd som feilsymptom burde vært opplevd som forskjellige feilsymptom.

 

Men tror ikke saken din vil være klar på mandag, erfaringsmessig tar det tid.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Okei, skjønner. Ettersom de har allerede sjekket det, og ville omlevere så tror jeg nok jeg har medhold i "like" mangler. Får bare håpe de ikke krangler om dette også.

Sjefen garanterte meg svar innen mandag, men som du antyder kan det nok ta lenger tid ja.

 

Får bare håpe på det beste da! Tusen takk for svar folkens. Skal komme med oppdatering imorgen.

 

Mvh

 

JesperA

Lenke til kommentar

Jeg var for en stund tilbake på mitt lokale elkjøp-utsalg med en liknende sak. Da hadde skjermkortet tatt kvelden for tredje gang (de hadde brukt to avhjelpsforsøk tidligere). Også her var både salgsrepresentanten og sjefen helt ukjent med lovverket som var gjeldende (heldigvis hadde jeg med meg utskrifter fra både lovdata og liknende saker fra FTU.) De satte seg selvsagt på bakbeina ettersom jeg krevde å få refundert kjøpssummen da de ikke kunne tilby et tilsvarende produkt (15,4" laptop med et skjermkort i samme ytelsesklasse). I mitt tilfelle endte det med at de etter 45 minutter med brånektelse og hersketeknikker på eget initiativ trakk seg tilbake "for å ta en telefon til forbrukerrådet", hvorpå de etter et par minutter kom tilbake og noe motvillig meddelte at jeg skulle få hevet kjøpet å få tilbake den fulle kjøpssummen (12500kr). De hadde tydeligvis ikke noe lyst til å kreve bruksfradrag og jeg ba derfor ikke om renter på kjøpssummen.

 

I Denne tråden ligger det noen dokumenter fra FTU som kan være interessante å ta en kikk på. Og som et siste tips så vil jeg råde deg til å ta med deg en person som kan bevitne samtalen. Det er også lettere å stå opp for egen sak dersom man er to, da blir man ikke like fort psyket ut av hersketeknikkene de uten tvil vil prøver seg på.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake fra Expert. Kom frem til en løsning som var aksepttabel for meg som forbruker. Sjefen og leder for IT-avdelingen turte ikke snakke med oss, de var på bakrommet. Men men, fikk en Pc av HP som var helt ny nå. Seneste modell, som var hadde dobbelt så stor harddisk, 50% større ram, blue ray spiller etc i tillegg til den de opprinnelig skulle gi meg til 5500 kr.

 

Takker for svar alle sammen. Lønner seg å stå på sitt, og ikke la seg lure av de "sleipe" ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...