Vergan Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Jeg er på jakt etter tofargede dioder til vifteovervåking på bilen min. Jeg tenkte dette kanskje var en bra plass å begynne lete. Hvem har slike? Biltema og clas har ikke. Elfa vet jeg ikke enda siden siden deres forøyeblikket er nede. Endret 27. mars 2009 av Vergan Lenke til kommentar
radivx Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 http://ledshoppe.com/led5mm.htm Ledshoppe har muligens noe for deg? Kjapp og gratis levering... Lenke til kommentar
Vergan Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Takker!! Men vil de funke til 12V? Det som er saken er at radiatorvifta mi har to hastigheter. Jeg vil ha denne dioden til å si fra når vifta går, og med hvilken hastighet. Begge kretsene er 12V, slik alt i en bil som regel er. Er det bare å slutte den til i parallell, og så vil den lyse når det går strøm i kretsen? Dioden jeg tenker på Dette: Forward Voltage (V) : RED~2.1, GREEN~3.3, BLUE~3.3 Hva betyr det? Håper ikke det betyr at den f.eks. lyser blått ved 3.3V? Endret 27. mars 2009 av Vergan Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Linken din fungerer ikke, men jeg går ut fra at du har en pin for hver farge + en pin for common (katoden/-). Forward voltage er vel spenningen du får lys ved. For å senke spenningen benytter man en forkoblingsmotstand for å få et spenningsfall over denne. For å beregne korrekt motstand benyttes ohms lov: R = ønsket spenningsfall / strømtrekk = (Usupply - ULED) / I = (12V - 3,3V) / I. For å beregne ferdig må du altså vite strømtrekket ved nominell driftsspenning på lysdioden (I). Endret 27. mars 2009 av Patz Lenke til kommentar
Vergan Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) For å beregne ferdig må du altså vite strømtrekket ved nominell driftsspenning på lysdioden (I). Ehh... Javel. Hva kan vel nominell driftsspenning på denne dioden være da? Linken skal fungere nå. Disse motstandene - får man tak i dem hos elfa eller lignende? Endret 27. mars 2009 av Vergan Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Forward voltage = nominell driftsspenning. Ser at nominelt strømtrekk ikke er oppgitt på LEDShoppe, så da må man nesten beregne etter ca.-verdier. Velger da 20mA: (12V - 3,3V) / 0,02A = 435ohm (12V - 2,1V) / 0,02A = 495ohm Altså 435ohm for grønn og blå, og 495ohm for rød ved 12V Ladespenningen på en bil med 12V-elsystem er oppe i 14,4V, beregner man etter dette får man: (14,4V - 3,3V) / 0,02A = 555ohm (14,4V - 2,1V) / 0,02A = 615ohm Fungerer nok greit uansett om du velger motstander beregnet etter 12V eller 14,4V, velg gjerne et sted mellom. Diodene tåler jo litt spenningsvariasjon greit. Motstandene får du tak i på alle elektronikksjapper, Elfa, futurlec osv. Endret 27. mars 2009 av Patz Lenke til kommentar
Vergan Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Der ser man. Konge. Ser jo ikke så vanskelig ut å få dette til. Men hvilken type motstand passer mitt bruk best? Trodde motstand var motstand, men det var jo feil. Motstandsutvalget hos elfa Lenke til kommentar
Vergan Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Ser nå at det ligger en guide ute om dioder, faktisk. Har mao funnet ut av det. Takker uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå