Narsissisten Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Jeg anser meg selv som en radikal ateist faktisk, jeg vet det er en definisjon som ikke fins, men jeg føler at jeg må karakterisere og grunnfeste min tro og livssyn på en eller annen måte, og samtidig er jo dette noe som har blitt vanligere på internett. Ateister som prøver å motvirke religion (syns jeg har lov til dette på debatt- og diskusjons nettsteder). Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Jeg liker ikke det humanistiske menneskesyn, selv om jeg til dels har det. Vet ikke om det går an å klassifisere et ateistisk menneskesyn, da det finnes mange forskjellige meninger blant ateister. Uansett, grunnen til at jeg ikke liker et humanistisk menneskesyn, ligger i at det diskriminerer. Man hever menneskets status til nivåer hvor vi blir farlige for andre arter etter min mening. Som menneske skal man ha grunnleggende rettigheter, og man har en verdi. Dette er vel basisen for et humanistisk syn (Hvis jeg tar feil, ikke nøl med å rette dette opp.), og jeg finner det til å være diskriminerende mot andre arter, og selvforherligende ovenfor oss selv. Det skal være sagt, at jeg er minst like mye imot kristne synspunkt som utpeker mennesker til å være dyrenes sjef og forvalter osv. Jeg har mer forståelse for hinduistiske og buddhistiske synspunkt på menneskeheten, selv om jeg er skeptisk til at en del av de og ser mennesket som en høyere livsform enn andre dyr. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Jeg liker ikke det humanistiske menneskesyn, selv om jeg til dels har det. Vet ikke om det går an å klassifisere et ateistisk menneskesyn, da det finnes mange forskjellige meninger blant ateister. Uansett, grunnen til at jeg ikke liker et humanistisk menneskesyn, ligger i at det diskriminerer. Man hever menneskets status til nivåer hvor vi blir farlige for andre arter etter min mening. Som menneske skal man ha grunnleggende rettigheter, og man har en verdi. Dette er vel basisen for et humanistisk syn (Hvis jeg tar feil, ikke nøl med å rette dette opp.), og jeg finner det til å være diskriminerende mot andre arter, og selvforherligende ovenfor oss selv. Det skal være sagt, at jeg er minst like mye imot kristne synspunkt som utpeker mennesker til å være dyrenes sjef og forvalter osv. Jeg har mer forståelse for hinduistiske og buddhistiske synspunkt på menneskeheten, selv om jeg er skeptisk til at en del av de og ser mennesket som en høyere livsform enn andre dyr. Spørs vel hvordan du leser det humanistiske synet det vel... Selv slår jeg ikke ihjel en edderkopp hvis det ikke er tvingende nødvendig da jeg faktisk er sikker på at jeg DELER denne planeten med mine medskapninger, jeg hersker ikke over den og dens livsformer...... Noe som igjen har gjort at edderkopp bestanden i kjelleren min består av DIGRE rustbrune edderkopper som igjen sier meg et de faktisk må ta unna en del andre livsformer som jeg ikke ser, for ellers hadde de ikke blitt så store. Vi har en felles avtale edderkoppene og jeg og det er at jeg ikke støvsuger dem hvis de lar meg i fred og det har virket så langt... Faktisk så flytter de seg klart og tydelig når jeg støvsuger i kjelleren, de krysser gulvet rett foran meg og jeg venter til de har flyttet seg før jeg støvsuger plassen der de kom fra og dette er og blir en god "avtale" ha jeg funnet ut, for jeg har til gode å se en eneste maur, bladlus, grasshoppe eller andre kryp i min kjeller etter denne "avtalen" kom i boks. Noen av edderkoppene er nesten like store som hånden min (Nei, jeg tuller ikke, har til og med bilder av noen av de største hvis noen vil se med hånden min ved siden av for å se størrelsen!) og disse er ALLE rustrøde, norske edderkopper, de finnes i alle kjellere, bare ikke så store...? Anyway, jeg TRÅR til og meg til siden for å la være å trå ihjel småkryp, for de har faktisk like mye rett til denne kloden som jeg har, muligens mer tilogmed, da det definitit er mest småkryp på denne planeten.. Så mitt humanetiske syn har jeg utvidet til å gjelde ALT liv og ikke bare mennesker... så du kan si at for meg så betyr humanetisk at vi er intelligente nok til å ta vare på alle skapninger og ikke bare oss selv... Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Så mitt humanetiske syn har jeg utvidet til å gjelde ALT liv og ikke bare mennesker... så du kan si at for meg så betyr humanetisk at vi er intelligente nok til å ta vare på alle skapninger og ikke bare oss selv... Har ikke noe imot det synet, annet enn navnet det blir gitt. Synes at humanisme blir feil uttrykk for et slikt syn på samme måte som feminisme skulle bli et uttrykk for mannens fremgang. Men dette blir bare flisespikkerier, da jeg ikke har noe imot ditt syn slik du presenterer det. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Så mitt humanetiske syn har jeg utvidet til å gjelde ALT liv og ikke bare mennesker... så du kan si at for meg så betyr humanetisk at vi er intelligente nok til å ta vare på alle skapninger og ikke bare oss selv... Har ikke noe imot det synet, annet enn navnet det blir gitt. Synes at humanisme blir feil uttrykk for et slikt syn på samme måte som feminisme skulle bli et uttrykk for mannens fremgang. Men dette blir bare flisespikkerier, da jeg ikke har noe imot ditt syn slik du presenterer det. Vet, for det burde vært kalt noe annet, men men... DEt er jo bare et syn da og i mangel av noe bedre kaller jeg det humanisme.... da det tross alt er JEG, som human, menneskelig, som faktisk bestemmer om det skal være slik eller slik.... men ikke slik dette er beskrevet i bibelen, hvis noen lurte... Lenke til kommentar
aman Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ateisme er jo strengt tatt ikke et menneskesyn. Det er bare mangel av tro på en eller flere guder. hehe... "mangel på tro" insinuerer at det i utgangspunktet bør/skal være en tro på gud/-er.. Jeg mener ateismen har mye bra for seg.. Men det skal jo ikke så mye til når en ser hva religioner fører med seg.. Dessuten aksepterer og verdsetter ateismen det mangfoldet som er i samfunnet.. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 ***Dessuten aksepterer og verdsetter ateismen det mangfoldet som er i samfunnet.. Bra skrevet!! Som om jeg skulle skrevet det selv, men ikke fant ordene liksom... Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Dessuten aksepterer og verdsetter ateismen det mangfoldet som er i samfunnet.. Ofte synes jeg å registrere en "frelsetendens" også hos enkelte ateister. Disse er i mine øyne ikke noe bedre en en kristen som er på frelsings tokt. Jeg antyder ikke at aman er en av de!! Synes forøvrig den kvoterte linjen var bra skrevet Lenke til kommentar
aman Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 takker for det.. Nå kan ikke jeg uttale meg på vegne av alle som ser på seg selv som ateister/noe i nærheten.. Men jeg vil ikke frelse noen. Jeg er såpass egoistisk at når det kommer til tro/religion er det kun det jeg tror som teller.. Så i stede for å "preke" om frelse bør man heller prøve å "preke" om toleranse og aksept. Jeg føler at enkelte religioner påstår å være tolerante og åpne for alle, men de er jo ikke det. I 2009 er det frustrerende at religion forsatt skal kunne skape så mye splid og konflikt. Hvorfor kan man ikke fokusere på likheter mellom menneskene i stede for å plassere alt og alle i sin egen bås; det være ateist, kristen, jøde, svart, hvit, heterofil, homofil... Jeg er så glad for at vi er forskjellige.. Men er trist at det er enkelte andre som ikke setter like stor pris på det.. :/ Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg har slettet tre poster som dreide seg om andre tråder som var stengt. Hvorfor en tråd stenges er en sak man eventuelt tar opp med vedkommende moderator, det er ikke et emne for denne eller andre åpne tråder. Jeg vil benytte anledningen til å varsle at det kommer en diskusjons-sticky med undersøkelse vedrørende moderering i religionsforumet snart. Jeg må bare få tid til å skrive den. Der vil man få anledning til å fremme sine synspunkter på spørsmålet. I mellomtiden bes dere la være å bruke ulike tråder til formålet, Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg misliker hele begrepet Ateist, det sier jo ingenting om meg. Det er jo som å si at jeg er ikke-Argentiner, som jo sier at jeg ikke er fra Argentina, men pent lite om hvor jeg faktisk kommer fra. Lenke til kommentar
aman Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg mener folk må slutte å henge seg opp i begreper.. Hva man er og ikke er.. Finn noe som passer for deg Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Vel, det er jo da et diskusjonsforum, jeg vil si begrepene ikke er så dumme - ellers forstår jeg fint hva du mener (men slik er det jo heller ikke da, ingen går rundt med store lapper på jakka med ordene 'TEIST' eller 'ATEIST' på). Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Dessuten aksepterer og verdsetter ateismen det mangfoldet som er i samfunnet.. «Ateismen»? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Lev livet nå, det er når du lever mulighetene finnes! Det er mitt livssyn… Det finnes mange som ikke reflekterer over mitt livssyn så lenge de ikke kjenner til at jeg er gudløs. Men når de får vite at jeg ikke er troende, ja da blir det mange spørsmål og skjeve blikk. Så i bunn og grunn tror jeg at det er de gode verdier som er vårt livssyn (etikk). Hvilken verdier som er de rette eller de gode kan i noen situasjoner være vanskelig å definere, men heldigvis har de fleste av oss her i Norge en felles plattform. Vi vektlegger grovt sett de samme tingene på samme måte uansett om vi kaller oss kristne eller humanister (ateister). Som ateist har jeg heller ingen problemer med å forholde meg til noe av det som står i bibelen. Ta bl.a. matt 7:14; Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem. Hvis vi følger denne og det norske lovverket, ja da kommer vi overens de fleste av oss. Egentlig er bibelen en god bok og jeg har lært mye av den, men selvfølgelig har jeg også lært mye av eventyrene til Asbjørnsen & Moe. Det store spørsmålet er jo om det er kristendommen som har ført oss til de verdiene (etikk) vi har i dag? Eller hadde vi hatt de samme etiske retningslinjene hvis vi fortsatt hadde trodd på Odin? Min mening er at vi ikke hadde tenkt så mye mer annerledes, men dette er vel en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Egentlig er bibelen en god bok [...] Andre mosebok 31,15: I seks dager skal dere arbeide, men den sjuende dagen skal det være sabbat, hellig sabbat for Herren. Hver den som gjør noe arbeid på sabbatsdagen, skal dø. Sånn egentlig sånn. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Egentlig er bibelen en god bok [...] Andre mosebok 31,15: I seks dager skal dere arbeide, men den sjuende dagen skal det være sabbat, hellig sabbat for Herren. Hver den som gjør noe arbeid på sabbatsdagen, skal dø. Sånn egentlig sånn. Jeg kan også finne mye ondt som står i bibelen, men det er fortsatt en god bok..... Edit: Egentlig er vel underholdende bok et bedre ord Endret 2. april 2009 av SirEmanon Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Hvor mye ondt skal til for at det ikke lenger er en god bok? Edit og @SirEmanon: Ikke lurt å bruke god som motsetning til dårlig, når du nettopp har brukt ondt. Endret 2. april 2009 av TrondH86 Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvor mye ondt skal til for at det ikke lenger er en god bok? Det er ikke som leveregel jeg mener det er en god bok, men som underholdning (American Psycho er også en god bok) Likevel finnes det noe i bibelen som vi som ateister også kan leve etter… Lenke til kommentar
geebs Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Som ikke drep og ikke stjel. Den hadde jeg aldri funnet ut av selv, jammen glad for at jeg hadde Bibelen til det altså! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå