btk- Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hei! Jeg og kjæresten min har vært på en helgetur til utlandet nylig, og hadde tatt med digitalkamera for å få tatt bilder. Kjæresten min glemte uheldigvis å ta med kameralader, og kameret hadde slått seg på under transport og var utladet når vi kom fram. Vi kjøpte et engangskamera for å ta bilder med som erstatning. Nå viser det seg at fotobutikken som hun leverte filmen til for framkalling sannsynligvis har ødelagt filmen og klarer ikke å få framkalt noen bilder i det hele tatt (årsak: "var litt uheldig når jeg skulle ta ut filmen fra kameraet"). dette er vel noe en ansatt på en slik butikk burde ha rimelig stålkontroll på, og noe man kan forvente ikke skal gå galt? det er vel ikke sånn at dette er en "forventet risiko" man må ta ved å levere inn et engangskamera for framkalling? noen tips eller henvisning til relevante saker ville vært kjekt! og bare så det er sagt: jeg har ingen intensjoner om å kreve noe vederlag for dette, jeg lurer bare på saken :--) Lenke til kommentar
Spook Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) En ny filmrull, eventuelt et nytt engangskamera, burde jo forretningen selv uten videre tilby. Og kanskje "dobbelt opp", dvs to som et slags plaster på såret. Men noe utover dette tror jeg ikke du vil kunne komme noen vei med. Jeg kjenner ikke jus'en som eventuelt ville komme til anvendelse i slike tilfeller men dette kan jo betegnes som "et hendelig uhell" og forretningen kan neppe holdes erstatningsansvarlig for annet enn det de fysisk ødela (altså en stk filmrull). At bildene muligens er uerstattelige vil nok spille fint lite rolle i så måte. Endret 27. mars 2009 av Spook Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 I Norge er prinsippet i hovedsak at man kun kan kreve erstatning for økonomisk tap. Dermed har du (litt avhengig av hvordan man ser på det) krav på et nytt engangskamera, siden de ødela ditt forrige. Og så bruker du ikke den fotobutikken igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå