MrNilsen1986 Skrevet 27. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 Hei. Tenkte jeg skulle teste ut dette med HDR bilder. Men finner ikke helt ut av hvordan jeg gjør dette. Vet at jeg skal ta ett bildet med lite lys, ett normalt og ett med masse lys, og så legge dette i hopen til ett. Men hvordan skal jeg justere kamera? På forhond takk for svar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Braketing heter det,du går inn i menyene og setter kameraet i braketing og justerer ekponeringen til et bilde med underekponering et med normal ekponering og siste med overeksponering. Se på side 90 i denne manualen. Du må også ha et dedikert hdr-program for og kunne samstemme bildene. Behøver kanskje ikke og nevne det men et solid stativ er et møst. Edit: forandret til side 90 fra side 60,en takk til geil. Endret 30. mars 2009 av Nautica Lenke til kommentar
MrNilsen1986 Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mars 2009 Hei. Har godt stativ ja Og takk for raskt svar. Men det blir ikke synlig forskjell på de 3 bildene jeg tar med forskjellig breaketing. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 29. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2009 Da bør du prøve deg fram med eksponeringskompensasjon og undereksponere 1 bilde, eksponere 1 bilde riktig og overeksponere 1 siste bilde. Tok fram 350D'en min for å sjekke, ble ikke store forskjellen her heller, men det fungerer halveis. Lenke til kommentar
eon_no Skrevet 30. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2009 Det som står beskrevet på side 60 i manualen referert over er hvitbalanse-bracketing for jpeg. Bruker man RAW så virker ikke denne funksjonen da hvtbalansen kan justeres i ettertid. Hvitbalanse-bracketing brukes ikke til HDR. Som nevnt over må man ta bilder med normal, over og undereksponering før man bruker en HDR-software. Lenke til kommentar
geil Skrevet 30. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2009 Funksjonen du kan bruke står forklart på side 90 i manualen Nautica lenket til. Lenke til kommentar
MrNilsen1986 Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mars 2009 Takk for svar Ingen mulighet og få laget HDR bilder som JPEG? Tenkte og lage HDR i Photomatix og redigere i Photoshop. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 30. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Joda de står jo forklart hvordan over. En "lettere" måte er å velge program "M", klikke deg innpå menyen, gå ett hakk til høyre, justere AEB til 1/0/1 (eller noe sånt, prøv deg fram), gå på fjernutløser eller timer og skyte. Forferdelig dårlig forklart, ja. Edit: Slik er det i alle fal for 400D, regner med det fungerer med 350D også. Endret 30. mars 2009 av dePt Lenke til kommentar
MrNilsen1986 Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. mars 2009 Takk for svar Men jeg har klart og knipse disse tre bildene, med forskjellige exponering. Men jeg merger disse til HDR i Photomatix, og får kun laget disse som .HDR .TIFF .EXR. Og da når jeg åpner disse i photoshop forsvinner hele HDR effekten, og bildene blir flate og gå. Noen som har kjennskap til Photomatix? Lenke til kommentar
voffen Skrevet 30. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Bruker du RAW trenger du bare ett bilde/eksponering. Åpne det i PS, da åpnes bildet i Camera RAW. Der setter du Exposure til f.eks -2 og klikker Open image. Lagre bildet som f.eks Highlight.TIFF i PS. Klikk File/Open recently edited file/ og åpne RAW filen på nytt. Sett så Exposure til f.eks +2 og kjør samme prosedyre som tidligere (lagre som f.eks Shadow.TIFF). Åpne så RAW filen for tredje gang og sett Exposure til 0 (default) og lagre dette som tredje fil, f.eks Mid.TIFF. Nå er det klart for Photomatix. Generate HDR Image med de tre filene som du nettopp lagret. OBS! Velg 2 steps som E.V. spacing. Tonemapping og juster etter eget ønske. Trykk Process og lagre det nye bildet som TIFF. Deretter kan du jo lagre det som et annet format i PS. Dette er bare noen kjappe tips. Prøv deg fram og ta gjerne flere "eksponeringer" med samme + - verdi... og bruk de i Photomatix. Endret 30. mars 2009 av voffen Lenke til kommentar
MrNilsen1986 Skrevet 1. april 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. april 2009 Tror kanskje jeg har fått dette til Var litt hard dette med Tone Mapping. Men resultatet ble bra Hva synes dere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå