Gå til innhold

Heve kjøp ved 3. feil på PC?

Anbefalte innlegg

Hei.

Dersom jeg har en PC som har vært "reparert" for samme feilen flere ganger, er det etter at den er reparert for 3. gang (altså 4. gangen feilen oppstår) eller 3. gangen feilen oppstår som jeg har lov å heve kjøpet? Og hvor mye får jeg da igjen for PC-en? Det jeg betalte for den, eller hva den koster i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett på å få tilbake kjøpssummen ved tredje avlatsforsøk, dvs at så fort feil nummer tre har blitt identifisert ( du trenger ikke å vente på at verkstedet skal fikse den tredje feilen) har du rett til å heve kjøpet. Du kan kreve å få tilbake hele kjøpssummen. Selger kan kreve å få trukket fra et beløp for tiden du har hatt maskinen, men da kan du kreve renter på kjøpssummen, og det vil røft regnet gå opp i opp (du vil tape litt på det, så vent å se om selger krever noe for bruk før du skal ha renter også). Noen andre her med bedre peiling kan sikkert fiske frem de nøyaktige tekstene fra lovdata om nødvendig.

Du bør uansett forberede deg på en liten kamp dersom maskinen er kjøpt fra en større kjede slik som elkjøp, ekspert o.l. Les deg nøye opp på lovverket (forbrukerkjøpsloven) før du går inn og ta med deg er person som kan være vitne til samtalen. Vær også obs på at du kanskje må dra inn sjefen for den aktuelle forretningen for at ting skal gå din vei. Erfaringsmessig vil de sette seg på bakbeina og kjempe mot deg fra start til slutt, men dersom du har loven på din side vil du komme igjennom til slutt.

Lenke til kommentar
Hei.

Dersom jeg har en PC som har vært "reparert" for samme feilen flere ganger, er det etter at den er reparert for 3. gang (altså 4. gangen feilen oppstår) eller 3. gangen feilen oppstår som jeg har lov å heve kjøpet? Og hvor mye får jeg da igjen for PC-en? Det jeg betalte for den, eller hva den koster i dag?

§ 30 annet ledd:

"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig".

Altså kan selger kreve å gjøre to forsøk på å reparere før du evt. kan kreve heving

Når det gjelder hva du har krav på er utgangspunktet fkjl. § 50

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Altså kjøpesum - bruksvederlag + forsinkelsesrente

Etter hva jeg har lest på enkelte poster her inne tilsier praksis fra FTU at det er vanlig å regne avskriving over 5 år på pcutstyr. Altså slik at du f.eks betalte 10 000 for 3 år siden har krav på 10000 * 2/5 = 4000.

Dersom selger krever slikt vederlag har imidlertid du krav på forsinkelsesrente. Denne regner du ut på www.forsinkelsesrente.no.

Du vil da ende opp med en sum noe under kjøpsprisen som du kan kreve av selger.

Det er i alle fall min forståelse....!

Lenke til kommentar

Ta en kikk igjennom denne tråden, og legg spesielt merke til de vedlagte dokumentene fra FTU. Det bør gi en noen lunde korrekt pekepinn på hvordan det kan løses i praksis. Husk at omlevering kan være en gylden middelvei for begge parter dersom butikken kan tilby et tilsvarende produkt.

I mitt tilfelle valgte butikkjede X å ikke kreve bruksvederlag (antakeligvis på grunn av manglende forståelse av lovverket), så jeg endte med å få utbetalt hele kjøpssummen uten renter for en PC som hadde vert inne til to avlatsforsøk.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg leverte PC-en hos elprice i dag, etter 3. feil. De var overraskende hyggelige og jeg måtte ikke krangle i det hele tatt :p Men PC-en måtte sendes til Acer først, så de kunne se på den og godkjenne at den var ødelagt. Vil jeg mest sannsynlig få igjen hele kjøpesummen da? I og med at det ikke ble nevnt noe om hvor mye jeg skulle få igjen?

Lenke til kommentar

I en del tilfeller får du tilbake hele kjøpesummen, men loven åpner for en formel som sier at butikken kan trekke fra bruksfradraget (altså den nytteverdien du har hatt av produktet i brukstiden) men da skal du ha renter av kjøpssummen fra kjøpsdato.

Vil si at det kommer an på hvor gammel maskina di er, det første året går bruksfradrag og renter mer eller mindre opp i opp, men etterhvert som tiden går vil det "lønne" seg mer og mer for forhandleren å ta med bruksfradraget.

edit: Men jeg tenker: Stor kjede, de tar seg sikker råd til å påta seg tapet de har i din sak mot at de beholder deg som fornøyd kunde.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Acer Aspire 5730ZG. Når jeg slo på pcen var alt fint inntil innloggingen (etter Windows-logoen) kom opp. Da ble skjermen sort og ingenting skjedde. Men jeg kunne starte i sikkerhetsmodus og alt fungerte da fint. Problemet ble "løst" både når jeg tok recovery selv og når den kom på rep, men etter noen dager til noen uker så var problemet tilbake. Utrolig irriterende ...

Noen som vet om det er mye feil på Acer pcer? Jeg har i grunn vært veldig fornøyd med Acer, sånn bortsett fra den irrterende feilen :p

Lenke til kommentar

Min Aspire 4520 har jevnlig problemer med at skjermlyset blafrer og varierer i styrke, før det til slutt blir helt borte. Jeg må da skru opp lokket og dytte litt på en kontakt.I tillegg har hengsel-mekanismen blitt ganske slarkete. Hade jeg ikke skrudd opp mesteparten av pc-en for å støvrense den da den begynte å bli varm, hadde jeg nok vurdert å sende den inn, men de ser sikkert at den har vært åpnet, og jeg gidder ikke kranglingen/være uten pc så lenge. Det får i tilfelle vente til jeg kjøper en ny.

Acer-laptoper er relativt billige, og det merkes, men jeg vil ikke nødvendigvis kalle dem noe dårlig kjøp. En bærbar med tilsvarende spesifikasjoner kostet ihvertfall 2500kr mer, mulig forskjellen var enda høyere.

De har jo dyrere modeller også, kan hende byggekvaliteten er noe bedre der. :)

Lenke til kommentar
Du har rett på å få tilbake kjøpssummen ved tredje avlatsforsøk, dvs at så fort feil nummer tre har blitt identifisert ( du trenger ikke å vente på at verkstedet skal fikse den tredje feilen) har du rett til å heve kjøpet. Du kan kreve å få tilbake hele kjøpssummen. Selger kan kreve å få trukket fra et beløp for tiden du har hatt maskinen, men da kan du kreve renter på kjøpssummen, og det vil røft regnet gå opp i opp (du vil tape litt på det, så vent å se om selger krever noe for bruk før du skal ha renter også). Noen andre her med bedre peiling kan sikkert fiske frem de nøyaktige tekstene fra lovdata om nødvendig.

Du bør uansett forberede deg på en liten kamp dersom maskinen er kjøpt fra en større kjede slik som elkjøp, ekspert o.l. Les deg nøye opp på lovverket (forbrukerkjøpsloven) før du går inn og ta med deg er person som kan være vitne til samtalen. Vær også obs på at du kanskje må dra inn sjefen for den aktuelle forretningen for at ting skal gå din vei. Erfaringsmessig vil de sette seg på bakbeina og kjempe mot deg fra start til slutt, men dersom du har loven på din side vil du komme igjennom til slutt.

Hvor får du det fra at større kjeder som Elkjøp og Expert setter seg på bakbeina for å krangle mest mulig med kunden.. ? Tror du det er slik man driver butikk og skaffer seg fornøyde kunder? "Forbered deg på dra inn sjefen for at ting skal ordne seg..?" For meg høres du ut som en grinebiter som skal ned å "ta" servicemannen som skal hjelpe deg å ordne opp i problemet du har...

Tror du service mannen er ansatt der for å lage mest mulig f*** og frustrasjon for deg som kunde..?

Det finnes gode service arbeidere og det finnes de som kanskje burde lære et og annet om både kundebehandling og forbrukerkjøpslov..

Det finnes også kunder som er bra opplyst over sine rettigheter, og det finnes de som tror de har alle rettigheter...

"Møter jeg motstand er det bare å begynne å krangle eller koble inn sjefen.. "

Jeg jobber faktisk selv i en av overnevnte butikker og håndterer slike saker mange ganger i uka. Kom med smil på lur og vær løsningsorientert istedefor å tro at du må krangle for å få en løsning. Forbrukerkjøpsloven er til for begge parter, og du skal vite at i mange tilfeller strekker butikkene seg mye lenger enn det som er påkrevd, nettopp for at du som kunde skal bli fornøyd, fortsette og være fornøyd, og fortsette å ha deg som ditt opplagte valg av butikk neste gang du skal handle :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...