Gå til innhold

Kan man takke ja til en jobb og trekke seg senere?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tilbud om en veldig spennende jobb i dag (hurra!), men jeg er litt usikker. Jeg har nemlig gode sjanser på en annen stilling, men får ikke vite noe sikkert før etter at svarfristen på tilbudet har gått ut.

Kan jeg takke ja til det jobbtilbudet jeg fikk nå, og ombestemme meg senere? Rent juridisk er det jo ikke noe stort problem, men det er jo noen moralske dilemmaer her... Noen synspunkter7kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Når du sier ja tel en jobb, avslutter arbeidsgiver intervjuer, gir beskjed tel alle andre at de ikke får noe jobb nettopp fordi DU skal få den, å begynner å koste på deg opplæring å intrigere deg i systema. Da er det høyest umoralsk å komma etter denna prosessen er i gang, å si opp jobben, slik at arbeidsgiver har hatt masse utgifter pga deg, å må starte hele jobb-intervju-prosessen på nytt. Og rent juridisk, så kommer det ann på om du har kontrakt med oppsigelsestid eller ikke.

Lenke til kommentar

Som du sier, det juridiske er ikke noe problem. Om arbeidsgiver krever at du stiller på jobb, er det bare å levere oppsigelsen første arbeidsdag, så må du jobbe der ut oppsigelsestiden (normalt 14 dager i prøvetiden).

Det moralske er litt mer vanskelig. Man må huske på at dette er "bisniss" og ikke personlig for arbeidsgiver, så man skal i alle fall ikke begynne i en ny jobb pga. dårlig samvittighet.

Personlig hadde jeg ikke hatt noen problemer med dette dersom det skjedde kort tid etter at kontrakten var skrevet. Da har arbeidsgiver de andre kandidatene friskt i minne, og sannsynligvis har disse ikke underskrevet på andre kontrakter ennå. Om det skjer rett før du skal tiltre, er det litt mer "guffent". Men man må tross alt tenke på sitt eget beste - det er personlig for deg men bisniss for arbeidsgiver ;) Men ikke regn med å få en annen stilling i det firmaet ved en senere anledning! Det er jo alltids en viss fare for at slikt kommer til å plage deg i framtida, det må man veie opp mot fordelen man får ved å heller ta en annen jobb.

Og forresten - gratulerer med ny jobb :)

Lenke til kommentar

Man har jo også alternativet med å ta en telefon til den andre potensielle arbeidsgiveren og høre hvordan man ligger an der.

Har man vært på intervju er det hvertfall gode sjangser for å kunne få et svar før de egentlig hadde tenkt å gi beskjed.

Bare si til de at du har et annet tilbud, men at du helst ønsker å jobbe for de andre.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Takk for innspill. BECMST: Det er ikke snakk om å starte i jobben og hoppe av med en gang, ting vil være avklart før jeg evt begynner. Jeg har kontakt med den andre arbeidsgiveren, og vet at de ønsker å ansette meg. Det er noen byråkratiske hindringer i veien (vi snakker offentlig sektor her, for begge stillingene), derfor kan de ikke gi meg noe tilbud enda.

RVF: Takk for gratulasjon:) Jeg er nyutdannet, og de to stillingene er såpass forskjellige at det vil neppe bli noe problem i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...