Gå til innhold

Simon Aldra ny moderator


Anbefalte innlegg

Tusen takk for de fine ordene. :)

 

Jeg forsøker å balansere, og det kan nok bli litt knivsegg fra tid til annen, men man er jo bare menneskelig.

 

Jeg har forøvrig alltid ment at man ikke kan styre noe som helst uten å ha kjennskap til det. Når jeg skriver 'styre' snakker jeg egentlig om næringslivet, en leder som ikke forstår hva bedriften driver med har liten nytteverdi.

 

Det kan definitivt dras en parallell til det å være moderator. Det er klare forskjeller, for eksempel blir dere ikke betalt av oss moderatorer (og det skulle bare mangle, jeg er en fattig faen fra landet!), og for det andre har vi ikke bonuser som lar oss kjøpe oss et par superbiler i året. Men rollen vår er fortsatt å lede debatten, enten det er bort fra problematiske fenomener som personangrep og lignende, eller om det er å oppmuntre til aktiv debatt.

 

Men den virkelige likheten er enkel. Å moderere en kategori man ikke har god nok kjennskap til er fånyttig i mange tilfeller. Det er som de gode gamle politimennene (og kvinnene) som kjente sitt nærmiljø, kjente problemstillingene og folkene. Det ble bra politiarbeid. Når politiet distanseres fra nærmiljøet blir det dårligere politiarbeid..

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men den virkelige likheten er enkel. Å moderere en kategori man ikke har god nok kjennskap til er fånyttig i mange tilfeller. Det er som de gode gamle politimennene (og kvinnene) som kjente sitt nærmiljø, kjente problemstillingene og folkene. Det ble bra politiarbeid. Når politiet distanseres fra nærmiljøet blir det dårligere politiarbeid..

 

:)

 

En kategori man ikke kjenner så godt er en kategori man ikke har noe forhold til og da blir man ikke engasjert på samme måte som med en kategori man selv henger i. Når man moderer det man selv er svært opphengt i så har man lett for å bli for engasjert, noe du selv har bevist.

Lenke til kommentar

Jeg har oppfattet at du mener det, Glimti. Jeg kan ærlig talt ikke si at jeg har oppfattet noen tilfeller der mine personlige meninger har kommet i veien for mitt virke som moderator, og kan heller ikke huske noen interessekonflikter utover det. Og da jeg ba deg eksemplifisere kan jeg ikke huske at du ville gjøre det.

 

Dersom du har eksempler på hva du mener jeg gjør feil setter jeg pris på tilbakemeldingen, det er alltid greit å få input.

 

:)

Lenke til kommentar
En kategori man ikke kjenner så godt er en kategori man ikke har noe forhold til og da blir man ikke engasjert på samme måte som med en kategori man selv henger i. Når man moderer det man selv er svært opphengt i så har man lett for å bli for engasjert, noe du selv har bevist.

Du har helt rett i at man blir engasjert i kategorier man selv er aktiv i. Det er en god ting etter min mening. Kan man bli "for" engasjert? Utvilsomt. Men det er langt bedre enn mekanisk regelrytteri. Førstnevnte kan man nemlig diskutere og lære av. Og ikke glem at det er den typen aktivitet som gjør det mulig å skille ærlige meninger fra trolling. Det er mange tråder på forumet nå som hadde blitt stengt hadde vi fulgt gamle dagers regler og definisjon av trolling.

 

Det er den typen engasjement, representert ved Dotten, undertegnede og noen andre ildsjeler, som gjør at vi har en samfunnskategori i det hele tatt idag. Og det er det engasjementet jeg nå prøver å vekke til live igjen, både hos dere og oss, for å utvikle kategorien videre. Mer om det om kort tid.

 

Simon har dette engasjementet, og det er jeg glad for.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Synes det er underlig at en bruker som har bedrevet så mange grove personangrep blir utnevnt til brukermoderator, men i det siste har jeg fått et positivt inntykk av ham. Han får ha lykke til.

 

Dette synes jeg også er kjemperart, dette er også en bruker som har hatt kjempestore problemer på andre nettforum og fremstår som totalt uskikket til å være moderator noe som helst sted.

Blant annet ble han jo nærmest kjeppjaget fra bilforumet etter å ha kommet på kant med absolutt alle der.

 

Jeg synes dette er en avgjørelse som burde omgjøres snarest.

 

Jada, da har Simon Aldra delt ut en advarsel til meg og truer meg også med utestengelse fra forumet.

Jeg synes det stinker vendetta og hevngjerrighet av dette.

 

Flott avgjørelse å utnevne han til moderator.

 

Enig. Jeg har også hatt erfaring med denne personen fra andre fora - hvor han oppførte seg virkelig idiotisk.

 

Og fortsetter tydeligvis i sitt virke som moderator..

Lenke til kommentar

Vendetta og hevngjerrighet for hva? Hvis du føler at du er blitt behandlet feil så er det ikke verre enn å henvende deg til andre her som kan gjør en mer nøytral vurdering.

 

Ellers så ser jeg ingen grunn til at det å oppføre seg idiotisk ved et eller annet tilfelle skal føre til automatisk utestengelse fra moderatorjobben her på forumet. Ihvertfall ikke noe som har skjedd tidligere på et annet forum.

 

Simon Aldra er blant de mer fornuftige på samfunnsdelen, og de er nok i skremmende fåtall. Er ikke mange der som man kan betro moderatorjobben, så det er godt at man har noen som er veldig kapable, uavhengig av hva de måtte ha gjort på andre fora. Generelt så har jeg inntrykket av at kategorien er i bedre stand enn den har vært tidligere, og han er blant de man må takke for det.

Lenke til kommentar

Siden Ideal er så vennlig å ta opp tematikken antar jeg den er åpen for diskusjon. :)

 

For en god del år siden var jeg registrert bruker på bilforumet.no. Det var i mine ungdomsår, år da jeg var litt usikker på det meste, og sjenert. Som mange andre oppdaget jeg på den tiden to ting som endret ungdommen for alltid, nettforum og IRC.

 

En dag i 2002 eller 2003 fant enkelte brukere på bilforumet.no ut at jeg var en posthore. Til dags dato innrømmer jeg ikke at jeg postet for å poste, jeg postet mye fjas, men jeg postet ikke for å øke postcount. Greit nok. Denne gruppen med brukeres svar på denne "posthoringen" var å starte en tråd der de krevde min utestengelse. Jeg minnes noe slikt som fire-fem drapstrusler den kvelden (jeg går ut fra at ingen kom fra din side, Ideal).

 

Dette var svært utrivelig, og i ettertid må det være lov å spørre hva i helvete det var dere tenkte, voksne mennesker mobbe en 15-åring, det kan faktisk få ganske katastrofale konsekvenser. Men greit nok.

 

Men det har ingenting med advarselen din å gjøre. :)

 

Du ble utdelt en advarsel for et overtramp, og på bakgrunn av advarselsnivået ditt informerte jeg om at utestengelse ville bli vurdert ved neste korsvei (jeg foretrekker å la folk vite det før det eventuelt blir aktuelt å stenge noen ute), og at jeg håpte du unngikk dette i fortsettelsen.

 

:)

Lenke til kommentar

Og slik reaksjon trenger, bare for å ha det nevnt, ikke ha noe med en "vendetta" mot folk som person. Hvordan jeg vet det? Jeg har opplevd å både få advarsel og utestengelse av en moderator jeg snakker med på jevnlig basis på msn. Moderatorer må følge reglene de også. Selv når det innebærer å true med utestengelse.

Lenke til kommentar
En kategori man ikke kjenner så godt er en kategori man ikke har noe forhold til og da blir man ikke engasjert på samme måte som med en kategori man selv henger i. Når man moderer det man selv er svært opphengt i så har man lett for å bli for engasjert, noe du selv har bevist.

Du har helt rett i at man blir engasjert i kategorier man selv er aktiv i. Det er en god ting etter min mening. Kan man bli "for" engasjert? Utvilsomt. Men det er langt bedre enn mekanisk regelrytteri. Førstnevnte kan man nemlig diskutere og lære av. Og ikke glem at det er den typen aktivitet som gjør det mulig å skille ærlige meninger fra trolling. Det er mange tråder på forumet nå som hadde blitt stengt hadde vi fulgt gamle dagers regler og definisjon av trolling.

 

Det er den typen engasjement, representert ved Dotten, undertegnede og noen andre ildsjeler, som gjør at vi har en samfunnskategori i det hele tatt idag. Og det er det engasjementet jeg nå prøver å vekke til live igjen, både hos dere og oss, for å utvikle kategorien videre. Mer om det om kort tid.

 

Simon har dette engasjementet, og det er jeg glad for.

 

Geir :)

 

Men det kan oppstå svært mye urettferdighet og missforståelser samt dumskap på vei mot denne lærdommen selvom det er et brennende engasjement aldri så mye. Det var det jeg ville ha fram.

Lenke til kommentar
Jada, da har Simon Aldra delt ut en advarsel til meg og truer meg også med utestengelse fra forumet.

Jeg synes det stinker vendetta og hevngjerrighet av dette. Flott avgjørelse å utnevne han til moderator.

Verken undertegnede eller andre brukere kan ikke ta stilling til hvem som har rett eller feil i en sak vi ikke kjenner. Man har en historie, den kan de involverte best selv, den er således lite interessant for oss andre.

 

Om man føler at moderator (eller administrator) gjør feil ved sitt virke og det ikke nytter å kontakte den angjeldende moderator/administrator, så ta kontakt med brukerombudet, Fredrik, så vil vedkommende se på saken din og bedømme om man har oppfattet rett eller om ingen retningslinjer for moderator/administrator er brutt og med eventuell mulighet for å ta saken opp internt.

 

Benytt mulighetene dere har!

 

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Hva må man egentlig gjøre for å få en advarsel? Har vært på forumet siden 2002, og har ikke fått en eneste advarsel. Og attpåtil, har man så mange advarsler at det blir vurdert utestengelse så blir det etter mitt skjønn litt for dumt når man da løper etter èn av moderatorene som har gitt advarsel og skriker vendetta. Har man fått så mange advarsler så har man ikke rent mel i posten. Den saken er enormt grei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...