Gå til innhold

Hvordan kan man sette opp ftp uten egen ip?

Anbefalte innlegg

Jeg har flere pc'er enn iper ut på nett.

Hvordan kan jeg sette opp ftp på en pc uten ip ut?

(Gateway, proxy, socks, annet?)

Sette opp ftp'en er ikke problemet da... men å få folk til å kunne connecte til den utenfra...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-21 10:11, JarleW skrev:

bruk dns2go eller lignende :

Da får du et "domene" alla' "u_name_it.dns2go.com"

Da er det et lite program som hele tiden knytter din eksterne IP mot det "domenet"

Bare å registrere seg så er du igang.

"Min eksterne ip"

Hvilken?

Disse sidene er greie for folk som har dynamisk ip. Så "domene" redirecter til ip'en uansett hva den er...om den skulle bytte med jevne mellomrom

Lenke til kommentar

Har du internett-tilgang ?

Hvis ja - Da har du ekstern IP enten du liker det eller ei. Tror eller vet du at du har FAST IP ? Hvilken IP du har er jo lettere å finne ut for deg enn for meg. Siden du sitter ved din egen pc.

Gå inn her f.eks :

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Da får du greie på DIN IP

M.v.h.

Jarle

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-01-21 10:34 ]

Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver da...

Jeg har fler pc'er enn ip'er ut!!

Til å surfe er det greit nok. Da kan man bare sette opp den innebygde gateway funksjonen i windows.

Men som jeg skal koble til pc'en eksternt som ftp, remote admin etc. så få vet jeg ikke hvordan jeg kobler til...

Hvordan skal jeg route trafikken fra nett til forskjellige pc'er ettersom det requestes?

Lenke til kommentar

Sorry, hjernen er ikke helt på plass idag tror jeg. :smile:

Jeg har ADSL fra NGT. I den medfølgende router'n kan jeg redirecte trafikk til den/de pc'ne det gjelder. F.eks. Ftp-trafikk (Port 21) skal redirectes til 10.0.0.3 (intern IP til Ftp-serveren).

Men hvis du ikke har router så finnes det selvfølgelig andre måter å gjre det på. Skal sjekke litt.

Jeg skriver "Redirect" men egentlig mener jeg vel "forwarding" (tror jeg) :wink:

M.v.h.

Jarle

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-01-21 11:06 ]

Lenke til kommentar

Jon, dersom du har en SDSL linje og 1 ip, et internt nettverk bak den (med 4 maskiner og 4 ipr) kan du ikke få disse ut på nett med FTP server.

MEN

Har du en maskin som står som DHCP/server (som "holder" IP'n ut mot internett) kan denne server og mappe disker fra de 3 andre maskinenen.

Dersom linjen bli delt av en switch/ruter er det switch/ruter'n som har IP adressen og da kan du ikke kjøre FTP.

Lurer du på sånn - snakke med folk du kjenner (lettere enn å spør her og få 10 forsjellige svar)

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-21 10:34, Pion_ skrev:

Les hva jeg skriver da...

Jeg har fler pc'er enn ip'er ut!!

Til å surfe er det greit nok. Da kan man bare sette opp den innebygde gateway funksjonen i windows.

Men som jeg skal koble til pc'en eksternt som ftp, remote admin etc. så få vet jeg ikke hvordan jeg kobler til...

Hvordan skal jeg route trafikken fra nett til forskjellige pc'er ettersom det requestes?

En router med NAT funksjon vil gjøre denne jobben for deg.

Det finnes slike routere i overkant av 1000 kroner.

feks. denne : http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...19&GrpID=2&s=pl

[ Denne Melding var redigert av: thunstad på 2002-01-22 12:02 ]

Lenke til kommentar

pion: det hadde vært veldig greit for oss hvis du kunne sagt hvilken linje du har...

Selv har jeg ADSL, og jeg tror jeg er med på problemet ditt. I nettverket mitt har jeg fire maskiner. Disse går fra IP 10.0.0.2 til 10.0.0.6. Nå har jeg 2 FTP servere oppe (ikke ban meg nå, admin :wink:) som jeg ikke skal oppgi adressene til. Jeg vil at all trafikk som skal til den ene FTP'en skal routes til IP 10.0.0.3. Siden jeg har en en-ports router (som følger med fra NGT) så har jeg et lite problem: jeg har bare en (dynamisk) IP ut på internett. Dette er vel det samme som deg, går jeg ut i fra.

Jeg løste dette ved å sette opp routeren fra NGT på følgende måte:

All trafikk som går til mittdomene.dns2go.com:21 blir forwardet/routet til IP 10.0.0.3 på lokalnettet mitt.

All trafikk som gpr til mittdomene.dns2go.com:40 blir forwardet/routet til IP 10.0.0.4 på lokalnettet mitt.

Dette er litt komplisert, og du må bruke telnet, etc etc... Hvis du har samme problem kan jeg godt forklare deg hvordan det gjøres, men jeg gidder ikke skrive dette hvis jeg er HELT på jordet nå :wink: Så, hvis det er dette som er problemet ditt, si i fra, så er jeg mer en villig til å skrive ned steg for steg hvordan du skal gjøre dette.

DigitalOverride

"Angelheaded hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night"

- Ginsberg

Lenke til kommentar

Quote:

Dette er litt komplisert, og du må bruke telnet, etc etc... Hvis du har samme problem kan jeg godt forklare deg hvordan det gjøres, men jeg gidder ikke skrive dette hvis jeg er HELT på jordet nå Så, hvis det er dette som er problemet ditt, si i fra, så er jeg mer en villig til å skrive ned steg for steg hvordan du skal gjøre dette.

i telnet :

Eksempel :

Ip-adressen til pc'n (Ftp-serveren) er 10.0.0.3

Du bruker port 21.

Skriv dette i Telnet hvis du har Cisco router.

set nat entry add 10.0.0.3 21 0.0.0.0 21 tcp

write

reboot

M.v.h.

Jarle

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-01-22 15:25 ]

Lenke til kommentar

Hvis du vil konfigurere routeren via http kan du følge trinnene nedenfor. Hvis det kun er et par ting du skal forandre på, kan du like godt gjøre det med CBOS kommandoene som står i manualen. Linken til manualen er:

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pr...7inop/index.htm

PS: Her finner du manualen til Cisco Systems Router 667 (fant ikke 667i som er modellen NextGenTel sender ut, men kommandoene virket i alle fall...)

Ønsker du å konfigurere via web gjør du følgende:

Først og fremst bør du ha ip 10.0.0.2 på den maskinen du skal konfigurere modemet/routeren med. Noen sier at de har klart å konfigurere fra andre IP'er, men med denne vet du det sikkert.

1. Telnet inn til 10.0.0.1, skriv inn passord (hvis du har fått det av NGT, hvis ikke ring dem og du får det i løpet av 1 min.)

For å bruke telnet, trykker du bare på startmenyen, så, run (eller kjør) og så følgende: telnet 10.0.0.1

2. Skriv enable (du må kanskje skrive inn passord igjen)

3. Skriv enable web (for å sjekke at web faktisk ble startet kan du skrive show web, og i infoen som da kommer opp skal det stå "WEB Configuration Currently Enabled")

4. Skriv write (det skal nå komme opp en konfirmering på at write var suksessfull)

5. Skriv reboot (hadde litt problemer med akkurat dette punktet selv, hvis routeren ikke restarter, trekk ut strømledningen og plugg den i igjen, så virker det (gjorde i alle fall det hos meg)

6. Åpne IE (eller opera, netscape, etc). I adressefeltet skriver du http://10.0.0.1:58080

Du for opp en dialogboks hvor du skal skrive inn login/passord, som login bruker du enable og passordet er det samme som tidligere, det du fikk fra NGT...

Nå kan du konfigurere routeren med webbrowseren. Det er mye enklere hvis du f.eks. vil sette opp routinger mellom nettverk, eller relaye en IP port til en spesifikk maskin på nettet (byttig hvis du skal ha en FTP server), etc...

Vet du hvordan du gjør dette? Hvis ikke skal jeg forklare det også. Bare si ifra...

Håper dette hjalp litt på.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-22 15:23, JarleW skrev:

i telnet :

Eksempel :

Ip-adressen til pc'n (Ftp-serveren) er 10.0.0.3

Du bruker port 21.

Skriv dette i Telnet hvis du har Cisco router.

set nat entry add 10.0.0.3 21 0.0.0.0 21 tcp

write

reboot

Ville nok valgt å gjøre dette, ja. Hvis det er bare det du skal forandre på, er det 10 ganger enklere (husker ikke CBOS kommandoene selv, der du, derfor bruker jeg web-konfigurering :smile: )

Anyway, Lykke Til!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Quote:

Den 2002-01-21 10:11, JarleW skrev:

bruk dns2go eller lignende :

Da får du et "domene" alla' "u_name_it.dns2go.com"

Da er det et lite program som hele tiden knytter din eksterne IP mot det "domenet"

Bare å registrere seg så er du igang.

Heisann har akkurat satt det opp (15 min). men det virker ikke helf perf,virker som om den ikke forwarder ip'n min... vet noen om den trenger litt tid på "kjøre seg inn" elle whatewer??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...