Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny bærbar pc!Multicom Compal KHLB2 ett godt kjøp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At OpenOffice til skolen ikke fungerer er bare tull. Jeg går på Lillestrøm vgs., og der har samtlige skolePCer (En i hvert klasserom + 3 datarom + noen hundre elevPCer) OOo innstalert. Det er et fullgodt alternativ.

 

Når det er sagt, så må jeg si at jeg foretrekker MS Office 2007 selv, og bruker for det meste det. Det er dog hovedsaklig for GUIet (ribbons), jeg har ingen problemer med å jobbe med OOo når MSO ikke er tilgjengelig. Jeg hadde heller ikke brukt mye penger på MSO. Jeg fikk det gratis igjennom jobben til faren min.

 

Jeg har nettopp bestilt PC fra Multicom (Kunshan M860), og planlegger å kjøre dual boot Ubuntu/W7. Når W7 går skal jeg vurdere om jeg kjøper det eller går tilbake til en XP-lisens jeg har.

 

For ordens skyld:

Skolen kjører kun OOo. Dersom noen ønsker MSO, må de betale for og installere det på sine egne PCer selv.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

driver å ser på denne nå.. ser jo helt ypperlig ut nå som de har klart å klemme til med en skikkelig HD skjerm.. spørsmålet mitt er hvilket oppsett bør jeg velge for å få mest for penga.

 

Er ikke hypp på at den skal komme over 9k.. da vil jeg heller ha kunshan

m860.

 

 

Har satt opp 4g minne(ikke G skill da jeg tror det ikke spiller noen rolle), 250g HD 7200rpm, blåtann, HD skjerm, og P8700 cpu. kommer da på 8964,-

 

høres dette greit ut eller bør jeg gjøre noen forandringer?

Tenker da spes på prosessor for det har jeg ikke noe spes kjennskap til.

Endret av mg_martin
Lenke til kommentar
driver å ser på denne nå.. ser jo helt ypperlig ut nå som de har klart å klemme til med en skikkelig HD skjerm.. spørsmålet mitt er hvilket oppsett bør jeg velge for å få mest for penga.

 

Er ikke hypp på at den skal komme over 9k.. da vil jeg heller ha kunshan

m860.

 

 

Har satt opp 4g minne(ikke G skill da jeg tror det ikke spiller noen rolle), 250g HD 7200rpm, blåtann, HD skjerm, og P8700 cpu. kommer da på 8964,-

 

høres dette greit ut eller bør jeg gjøre noen forandringer?

Tenker da spes på prosessor for det har jeg ikke noe spes kjennskap til.

 

I flere uker planla jeg ca. samme oppsett. For noen dager siden bestilte jeg M860. KHLB2oppsettet mitt havnet på ca 8500, men jeg hadde lyst på høyere oppløsning og 500GB 7k. Jeg ringte og fant ut at det kom i juli og ville koste drøyt 1000 til. Da bestemte jeg meg for å gå for M860 fordi prisen begynte å likne. Da fikk jeg mellomhøy oppløsning (ideelt), en god del bedre skjermkort, bedre byggkvalitet, bedre layout på tastaturet, bedre layout på tilkoblingene og til slutt bedre oppgraderingsmuligheter. På den andre siden ble det jo dyrere, dårligere batterilevetid og ikke LEDskjerm. Jeg synetes det var verdt det.

M860 oppsettet mitt ble 1680x1050, 4GB G.skill, 80GB Kingston SSD (rebrand av X25-M), blåtann og P8600. Totalpris rett under 13000

 

G.skill-minne påstås å være merkbart raskere, men prisen varierer mye. Jeg fikk det for 4 kr mer enn standard, som er Transcend.

 

Harddiskene har jeg undersøkt en del. Du kan se selv på sidene til Multicom hvilke de har løst, da det er de de bruker. Seagate 7200.4 er den suverent beste serien, men den er kun representert ved 500GB 7k. Ellers gir 320GB 7k raskeste tider, og slår så vidt 500GB 5,4k, som til gjengjeld gir mye bedre ytelse per watt. Generelt gir Seagate deg bra resultater (av de multicom fører). Sjekk selv tomshardware.com

 

Jeg valgte SSD, da M860 sliter litt med varm HDD, og jeg har blitt veldig hastighetsobservant etter all researchen rundt HDD til KHLB2.

Lenke til kommentar

synes det blir litt i overkant å bruke på en lapp.. Jeg knives litt mellom å gå for en litt heftig lapp som den compalen her. , eller gå for en skikkelig rimelig en bare for å ha.. type den toshibaen de selger for en slikk og ingenting på elkjøp.. fungerer jo helt greit og koster ikke noe omtrent.

Men jeg kommer ikke til å bruke så mye kronasjer på en lapp. det føler jeg ikke er såå kult.

Ender sikkert med at jeg venter til slutten av juli siden jeg ikke egentlig trenger den før jeg begynner med studier nå i høst.

Lenke til kommentar

Ja, det er mye penger. Jeg skal bruke den som min eneste PC, blant annet til spill, og derfor er jeg villig til å gå så høyt i pris. Jeg begynner forresten på NTNU til høsten, og skal bo på hybel. Derfor vil jeg ha laptop.

 

Servicen til Multicom er det ingenting negativt å si på for min del. Om byggkvaliteten og robustheten til PCene må man se på merke. Compal er produsert av Compal, og Kunshan er produsert av Clevo. Dersom en Multicom Compal begynner å dette fra hverandre etter to år, har Multicom like lite skyld som om det var en Acer solgt av Multicom.

Jeg har utvekslet en mengde eposter med en ansatt ved Multicom de siste ukene, og jeg har kun positive ting å si. Ofte fikk jeg svare innen en halvtime. Han svarte meg på en god måte, med mye kunnskap. (Jeg fikk for eksempel vite at KHLB2 skulle komme med FullHD-skjerm to uker før de la det ut på sidene dems.) Flere ganger har han også endret orderen min. F.eks til G.skill minne, da det gikk ned i pris etter jeg bestilte. I tillegg har han vært imøtekommende når det gjelder å matche andre nettbutikkers priser.

 

Jeg føler meg altså veldig trygg når det gjelder å handle hos Multicom.

Nå er det ikke lenge før jeg får min første PC derifra, og jeg gleder meg!

Lenke til kommentar

Er en stund siden han kjøte laptop derfra, så er sikkert mulig at servicen er bedre nå! Har lest en del tester og de sier at oppløsningen er dårlig. Er ikke veeldig opptatt av slikt, men er det merkbart om man f.eks spiller wow på den? Tenker seriøst på å bestille den laptopen med små oppgraderinger slik at prisen kommer på ca.8000.

 

Noen flere som har erfaringer (gode eller dårlige) med multicom? Og har denne laptopen fungert bra for dere som har kjøpt?

Lenke til kommentar

Jeg vet at Multicom sleit med dårlig kunderservice for en del år siden. Jeg mener å ha hørt at det har vært et av satsingsområdene dems, og at de dermed har forbedret seg betraktelig.

 

Dersom du har en HDReady TV hjemme, kan du prøve å koble en pc du har nå opp imot den. Det blir samme oppløsning. Til spill vil nok ikke oppløsningen være noen hemning. Til surfing og word etc., kan oppløsningen med fordel være høyre, da du må scrolle en del med kun 786 piksler i høyden.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Leste litt gjennom prisguiden.no og hva folk mente om Mc. Det var mye dårlig, men mest pga. leveringstiden som skulle være ganske høy. Akkurat det bryr jeg meg ikke så mye om, men likevel så føler jeg at jeg tar en liten risk nå. Men skal gå for KHLB2 med små oppgraderinger. Den vil da komme på 8k, og være rimelig god for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du må lete lenge for å finne noe annet som gir deg mer for 8k.

 

Når det gjelder selvkonfig-pcer, oppgir de ca to uker byggetid. Det er ca likt som Dell, så det klager jeg ikke på. Jeg tror en del får seg en ubehagelig overaskelse pga varer som ikke er på lager. Du kan sende en epost eller ringe for å høre om alle delene til ditt oppsett er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hvordan er pc'en , jeg begynner på vgs til høsten , er mest engstelig for tastaturet/ byggekvaliteten så dere med KHLB2 eller Kunshan M860 pls fortell.

 

Jeg er usikker på hvilken av disse jeg skal velge til skolebruk/spilling (tenker på støy/godt tastatur / batterilevetid)

Lenke til kommentar

Ser at mange skryter av denne, men reagerer på oppløsningen.. Er det stor forskjell om man kjøper JHL90+ istedet? Da kan man jo velge 1440x oppløsning eller evt 1680x1050 oppløsning. Prisen er jo omtrent lik, og byggkvaliteten er vel litt bedre med JHL modellen?

-t

Lenke til kommentar

Zepto kan jo også være noe å vurdere når det kommer til selvkonf av laptop.

 

zepto.no :

Znote M15a

Pro-order NOW! Delivery Week 26

15.6" HD 16:9 Widescreen

NVIDIA® Geforce G105M 512MB

Intel® Core™ Duo-processor T4200

4096MB DDR2 800MHz PC6400

500GB SATA hard disk

Zepto Zpro2 Wireless 300Mbit

DVD-RW / CD-RW SATA

NOTE: ONLY SCANDINAVIAN KEYBOARDS

 

7570kr

 

Znote G15a White

15.4" WSXGA+ (1680x1050)

NVIDIA® Geforce 9600M GT 512MB

Intel® Core™ Duo-processor T4200

2048MB DDR2 800MHz PC6400

160GB SATA harddisk

Zepto Zpro2 Wireless 300Mbit

DVD-RW / CD-RW SATA

Built-in Bluetooth® 2.0 EDR

Built-in webcam 2.0 megapixel

Built-in digital mikrofon

 

7481kr

 

Syns dog utvalget er dårlig i forhold til tidligere.

Lenke til kommentar

Sendte mail til Multicom, og fikk til svar at de verken har grunnmodellen eller mange av delene på lager, og at de ikke vet når de får det inn. Når mange i tillegg klager på at mc er trege så tror jeg at jeg dropper å handle denne pcn da jeg gjerne vil ha laptopen med meg på sommerferie.

 

Noen som kan anbefale noe annet? Hva blir "the next best thing"?

Lenke til kommentar
Hvordan er pc'en , jeg begynner på vgs til høsten , er mest engstelig for tastaturet/ byggekvaliteten så dere med KHLB2 eller Kunshan M860 pls fortell.

 

Jeg er usikker på hvilken av disse jeg skal velge til skolebruk/spilling (tenker på støy/godt tastatur / batterilevetid)

Generelt er KHLB2 bedre til skole, og M860 bedre til spill. M860 har bedre ytelse, oppgraderingsmuligheter og kvalitet. KHLB2 har bedre batterilevetid (ca 4 timer mot M860s 2). M860 har et tastatur du kan skrive på hele dagen om du vil. Tastaturet til KHLB vet jeg ikke noe om.

 

Du kan lese tester av KHLB her:

http://www.idg.no/pcworld/article134360.ece

http://www.hardware.no/artikler/multicom_compal_khlb2/68328

 

Tester av M860 (er en Clevo M860TU):

http://www.hardware.no/artikler/multicom_kunshan_m860/53697

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=301572

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4601

http://www.laptopmag.com/review/laptop/sag...g-notebook.aspx

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4590

Se ellers https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&start=0

 

Jeg begynner på Universitet til høsten, og har valgt M860 som min alt-mulig-PC.

Lenke til kommentar

Skal ikke spore helt av her, men ett siste spm siden du er så hjelpsom =)

 

Fant denne hos MC: ACER Aspire 5737Z

 

Intel ® Pentium Duo T4200 2.0GHz, 1MB cache

15.6" skjerm med Acer CineCrystal 1366x768 oppløsning

4GB DDR3 minne

320GB harddisk

802.11b/g/n trådløst nettverkskort

DVD-SuperMulti double layer drive ( DVD-RAM, DVD±R/±RW)

nVidia GeForce 9400M G skjermkort

 

Koster 5.4k. Nå kan jeg ikke altfor mye, men var ikke det en ok pris? Om jeg går ned litt på budsjettet så har jeg litt peng til overs også =) Den bør jo kjøre wow plettfritt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...