GullLars Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Er ikke sikker på RAM-en, tror den rimeligste bare er nobrand. Jeg vil tro det er kingston value ram som blir brukt. Forskjellen til G.Skill er sansynligvis CL (7 for G.Skill og 8-9 vil jeg tro for den andre), og muligens noe forskjell i spenning. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Har et spørsmål jeg også: Er det slik at man bør ta ut batteriet når maskina er koblet på strøm, slik at batteriet får lengre holdbarhet? Hver gang jeg spiller over lengre tid tar jeg alltid ut batteriet, tror jeg har lest ett eller annet sted om at du ikke bør ha laderen i når den er på 100% Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Har 320 GB 7200 RPM-disken, står ST9320421AS på egenskaper. Google forteller at dette er en Seagate Momentus disk.http://www.seagate.com/www/en-us/products/laptops/ Skulle ikke tro det var noe problem å bytte disk senere... Jeg kjøpte bærbaren for å erstatte min skrivebordsmaskin, gikk derfor for 7200 RPM-utgaven, 320 GB 7200 RPM gir best ytelse. Er ikke sikker på RAM-en, tror den rimeligste bare er nobrand. Takk skal du ha! Veldig fin info, da Tom's Hardware har testet den, og ga den veldig gode resultater. Er det noen som har en 5400rpm? Ser for meg at Multicom ikke nødvendigvis kjører samme merke/modell på alle diskene(?). Jeg vil tro det er kingston value ram som blir brukt. Forskjellen til G.Skill er sansynligvis CL (7 for G.Skill og 8-9 vil jeg tro for den andre), og muligens noe forskjell i spenning. Dersom det er kingston, har de også CL 7. Er det noen grunn for å velge gskill da? Kilde: http://www.valueram.com/datasheets/default...#DDR3%20SODIMMs (se DDR3 SODIMMs) Takk Endret 24. mai 2009 av madsc90 Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg ringte Multicom istad. Ble satt over til han som styrer med disse maskinene. Forøvrig veldig bra service, da han kunne svare på alle spørsmål jeg hadde mm. Hvilken harddisk og hvilket minne de bruker varierer noe. Det er de produktene de har i butikken de bruker. Dersom jeg ønsket et spesielt merke harddisk, kunne jeg be om det. Den eneste 7200rpm 320GB de har er Seagate Momentus. (Det er bare å gå inn og se selv). De vil også tilby 500GB 7200rpm når de får inn det til butikken. (Seagate sliter noe med å få den stabil, selvom den på papiret er lansert.) Han sa at det minnet de oftes bruker er Transcend. Videre sa han at gskill antagelig er noe raskere, uten at han kunne si så mye om hvorfor. Så den store nyheten: Det vil komme valg for skjerm. Man kan velge mellom HDready og FullHD. Begge LED. Han kunne ikke si det sikkert, men trudde at dette ville bli tilgjengelig i juli. Vi behøver ikke vente såå lenge før skjerm og harddisk kan velges under konfig. (Da med ventetid fordi varen ikke er inne på lager.) Vil jeg gjøre lurt i å vente på fullHD? Koster kanskje 800 mer, og tar mer batteri? Vil en 500 GB 7krpm prestere merkbart raskere enn 320GB 7krpm? Vente der også? Koster 200-300 mer. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Så den store nyheten: Det vil komme valg for skjerm. Man kan velge mellom HDready og FullHD. Begge LED. Han kunne ikke si det sikkert, men trudde at dette ville bli tilgjengelig i juli.Vi behøver ikke vente såå lenge før skjerm og harddisk kan velges under konfig. (Da med ventetid fordi varen ikke er inne på lager.) Vil det si at man får høyere oppløsning hvis man velger FullHD skjermen? Lenke til kommentar
Baph0met Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 argh..har leita lenge etter en laptop..er bare den oppløsninga som irriterer meg. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 HDReady -uttrykket vil si at vertikal oppløsning er minimum 720 piksler. I dette tilfellet 1366x768 piksler. Denne oppløsningen er lavere enn mange ønsker. FullHD garanterer oppløsningen 1920x1080. Med andre ord vil det tilbys oppgradering fra 1366x768 til 1920x1080. Lenke til kommentar
sharpspear Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 HDReady -uttrykket vil si at vertikal oppløsning er minimum 720 piksler. I dette tilfellet 1366x768 piksler. Denne oppløsningen er lavere enn mange ønsker. FullHD garanterer oppløsningen 1920x1080. Med andre ord vil det tilbys oppgradering fra 1366x768 til 1920x1080. hva mener du med tilbys oppgradering? Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 HDReady -uttrykket vil si at vertikal oppløsning er minimum 720 piksler. I dette tilfellet 1366x768 piksler. Denne oppløsningen er lavere enn mange ønsker. FullHD garanterer oppløsningen 1920x1080. Med andre ord vil det tilbys oppgradering fra 1366x768 til 1920x1080. hva mener du med tilbys oppgradering? Ikke en oppgradering for de som allerede har kjøpt laptoppen, men at det i fremtiden vil bli mulighet for å velge en annen skjerm enn den de selger nå, for noen hundre ekstra kan jeg tenke meg. Altså at vi får velge mellom skjermer akkurat som vi får velge mellom ram og cpu osv Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ikke en oppgradering for de som allerede har kjøpt laptoppen, men at det i fremtiden vil bli mulighet for å velge en annen skjerm enn den de selger nå, for noen hundre ekstra kan jeg tenke meg. Altså at vi får velge mellom skjermer akkurat som vi får velge mellom ram og cpu osv Det stemmer. Lenke til kommentar
Baph0met Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 fuck it..eg kjøpte no den..sto at det kan ta fra 1-2 uker. gleder meg. Lenke til kommentar
Stig'n Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Har et spørsmål jeg også: Er det slik at man bør ta ut batteriet når maskina er koblet på strøm, slik at batteriet får lengre holdbarhet? Hver gang jeg spiller over lengre tid tar jeg alltid ut batteriet, tror jeg har lest ett eller annet sted om at du ikke bør ha laderen i når den er på 100% hva? er det ikke bare til å bruke laderen mens du spiller da, trodde ikke det hadde noe å si på lithium batterier,ettersom de ikke hadde dette "minnelagget"? *litt feil ordbruk, men dere fatter* Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Litium batterier, som alle andre batterier, mister kapasitet over tid. Jo varmere og fullere det er, jo fortere tømmes det. Rundt 40% fullt og 4grader er det optimale, da fryses det ikke, og cellene dør ikke pga utladning. Lenke til kommentar
Stig'n Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Litium batterier, som alle andre batterier, mister kapasitet over tid. Jo varmere og fullere det er, jo fortere tømmes det. Rundt 40% fullt og 4grader er det optimale, da fryses det ikke, og cellene dør ikke pga utladning. logisk...Men mener virkelig jeg leste noe annet - siikkert misforståelse:p Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Litium batterier, som alle andre batterier, mister kapasitet over tid. Jo varmere og fullere det er, jo fortere tømmes det. Rundt 40% fullt og 4grader er det optimale, da fryses det ikke, og cellene dør ikke pga utladning. logisk...Men mener virkelig jeg leste noe annet - siikkert misforståelse:p Om du lader et litiumbatteri mens det er 50% igjen, eller 10% igjen har ingenting å si. Om du lader et Nikkel-Kadmium batteri når det er 50% igjen, så kan du miste veldig mye kapastet, så disse batteriene skal helst lades helt ut før opplading. En såkalt "memory-effect" Litiumbatterier skal du derimot ikke lade helt ut, da det kan drepe celler. En celle som går helt tom for strøm vil "dø" og kan ikke gjenopplives. Lenke til kommentar
Stig'n Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Litium batterier, som alle andre batterier, mister kapasitet over tid. Jo varmere og fullere det er, jo fortere tømmes det. Rundt 40% fullt og 4grader er det optimale, da fryses det ikke, og cellene dør ikke pga utladning. logisk...Men mener virkelig jeg leste noe annet - siikkert misforståelse:p Om du lader et litiumbatteri mens det er 50% igjen, eller 10% igjen har ingenting å si. Om du lader et Nikkel-Kadmium batteri når det er 50% igjen, så kan du miste veldig mye kapastet, så disse batteriene skal helst lades helt ut før opplading. En såkalt "memory-effect" Litiumbatterier skal du derimot ikke lade helt ut, da det kan drepe celler. En celle som går helt tom for strøm vil "dø" og kan ikke gjenopplives. Ahaa! det hørtes mer kjent ut...Takk for forklaringen Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Ny test er ute nå. Den virket ikke så veldig godt gjennomført. http://www.idg.no/pcworld/article134360.ece Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Grei nok test. Overbeviste meg om at dette faktisk er et rimelig godt kjøp. Ville likevel likt det om noen kunne teste den litt mer i dybden. Jeg tror muligens jeg kjøper den når den får større oppløsning en gang i framtiden. Da ville jeg valgt P8700, 4GB RAM og 100GB 7200RPM harddisk. Endret 30. mai 2009 av Agentspoon Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Helst skulle jeg hatt noe midt imellom de to oppløsningene. Jeg hadde bestemt meg for å gå for P8700, 4GB gskill, 500GB 7200RPM (har sammenlignet en del på Tom's Hardware, og denne kommer meget godt ut. Ellers blir det nok 500GB 5400RPM. Begge Seagate Momentus.), Bluetooth, og FullHD-skjerm. Da så jeg at det ikke er så langt opp til Kunshan M860, så jeg tror jeg går for den istedet. Lenke til kommentar
biggsie Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hei Jeg skulle akkurat til å bestille denne PC'en igår kveld, da foreldrene mine plutselig spurte om det var Word, Excel osv på pcen. Jeg sa at det kostet over 1000 kr, men at jeg kunne bruke Open Office, og var gratis istedenfor. Men faren min, som er lærer, var helt overbevist om at jeg måtte ha skikkelig Word og Excel for å kunne bruke det på skolen. Noen som vet noe om dette? Også var det dette med operativsystem. Jeg har planer om å bruke Windows 7 på PC'en min, men var bør jeg gjøre når gratisversjonen er over? Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå