Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ny bygd pc, install av Linux winxp og div OS funker ikke!

Anbefalte innlegg

Asus P5E WS PRO socket 775.

jeg har kjøpt et hovedkort hos komplett som jeg har returnert 2 ganger. Første gangen var hovedkortet ustabilt og feilprodusert så jeg fikk ett nytt et.

men andre gangen sa komplett at kortet var helt OK. Jeg returnerte kortet fordi det var helt umulig å få installert noen form for OS, fikk kunn BSOD. så jeg tenkte meg litt om og undersøkte hva slaks feilkoder jeg faktisk fikk på mine forsøk av og installere OS. Det jeg fant ut av var at jeg fikk en feilmelding om at skjermkortet ikke ga rett oppløsning (hæ?). så jeg undersøkte de papirene jeg fikk fra komplett og der sto det at de hadde testet hovedkortet med et meget nytt skjermkort (285gtx fra nvidia) mens jeg kjører 8800gtx fra XFX Geforce som ikke har PCIe 2.0 x16 men kunn vanlig PCIe x16 (altså ikke version 2.0 som det står at hovedkortet kjører). Så jeg lurte da på om hovedkortet er kompatibelt bakover til en eldre version av PCIe for det sto på hovedkort beskrivelsen i manualen at den skulle være det, men jeg har mine tvil.

hovedkortet jeg sliter med er et Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2, og mine skjerm kort er som følger XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 og et eldre test objekt fra min tidligere gamer tid Gainward GeForce 7950GT 512MB...

prøver desperat å få fikset dette før TG09!

Endret av limsted
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jeg lurte da på om hovedkortet er kompatibelt bakover til en eldre version av PCIe for det sto på hovedkort beskrivelsen i manualen at den skulle være det, men jeg har mine tvil.

Ja det er den 2.0 er en teoretisk hastighet og har ingen betydning for dagens hardware.

Har du prøvd med et annet skjermkort? Evt har du mulighet til det?

Har siden begynnelsen av nittitallet ikke hørt om lignende feilmelding av et så vanlig kort.

Regner med at du kjører install med 1 HHd og 1 rambrikke, dvs med minimalt av dilldall?

Lenke til kommentar
Så jeg lurte da på om hovedkortet er kompatibelt bakover til en eldre version av PCIe for det sto på hovedkort beskrivelsen i manualen at den skulle være det, men jeg har mine tvil.

Ja det er den 2.0 er en teoretisk hastighet og har ingen betydning for dagens hardware.

Har du prøvd med et annet skjermkort? Evt har du mulighet til det?

Har siden begynnelsen av nittitallet ikke hørt om lignende feilmelding av et så vanlig kort.

Regner med at du kjører install med 1 HHd og 1 rambrikke, dvs med minimalt av dilldall?

det skjermkortet jeg helst vil ha installert er 8800GTX men har prøvd med mitt eldre skjermkort som er et 7950GT og ingen av delene fungerer.

kjører en helt vanlig s-ata hdd på 80 gb for operativ systemet og ellers så har jeg en eksternhardisk som jeg har alt annet dilldall på. har ikke testet med kunn 1 rambrikke nei, kanskje jeg burde prøve det. har 2x1gb i den nå av ram.

Lenke til kommentar

Nå når jeg fjernet den andre rambrikken og bare har en i pc'en så fikk jeg opp dette istede for en BSOD etter at den hadde kjørt igjennom scanningen av winxp cd'en og skulle til og begynne og installere:

The File dpti2o.sys is corrupted

press any key to continue.

så jeg trykte på en random knapp også fikk jeg dette:

Setup Failed. Press any key to restart computer.

fack...

Endret av limsted
Lenke til kommentar
Flytt rambrikken til en annen slott,vær sikker på at den sitter godt.

Evt prøv den andre rambrikken.

Fremdeles samme feil melding... har prøvd med 4 forskjellige rambrikker...

Endret av limsted
Lenke til kommentar
Flashe bios? Til den nyeste? Remontere cpu , gpu og strøm.

Er vel ikke mye mer en det du kan gjøre.

Evt laste ned ubuntu/win 7 og "prøve" med et annet OS

Har prøvd med Linux, windows 7 har jeg ikke og alt av Bios er blitt oppdatert, komplett gjorde det for meg og jeg har oppdatert den på nytt senest idag. det eneste som jeg ikke har prøvd med nå er et nyere skjermkort som kjører PCIe 2.0 x16 som hovedkortet har men som de skjermkortene jeg har ikke har.

Problemet er at jeg egentlig ikke har lyst til og kjøpe enda et skjermkort...

dyre saker...

Lenke til kommentar

Om det skulle være skjermkortet så er det garantert ikke 2.0 grunnen.

Det er som sata2 disk ikke skulle fungere på et hovedkort.

Det er teoretiske hastigheter, man kan fortsatt kjøre med lada på autobahn

Sikker på at feilmeldingen er rett?

Vanligste årsak til BsoD er minne/mengde/volt osv.

Regner med at du har testet et annet pcie spor om du har det, evt remontert hele kortet og byttet på strømkablene.

Endret av War
Lenke til kommentar

jupp, har gjort alt det som står skrevet...

dette er det rareste problemet jeg noen sinne har kommet over...

Det aller enkleste hadde vært og kjøpt ett nytt hovedkort og/eller nytt skjermkort :p men det har jeg ikke råd til...

Lenke til kommentar

og foresten så fikk jeg svar av support asus og de sa at 2.0 greiene faktisk kan være problemet men som du sier så skjønner jeg det egentlig ikke helt :S

arf... blir nokk laptop på TG09 :p om jeg så ikke håper på lykken og tar kontakt med enten it Crewet eller Asus norge der nede... :p

Lenke til kommentar
Hva med å sjekke skjermkortet i en annen pc? Nabo, venn, unenn osv.

min eldre "gamer pc" som søstra mi bruker no har jeg kjørt litt tester med for og finne ut av om både ram og skjermkort fungerer, der fungerer alt super dupert og det er ingen problemer med det i det hele tatt...

alle deler er fulstendig ok.

hovedkortet i den maskinen er et Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,

kanskje jeg bare rapper med meg den pc'en istedet så får søstra mi bare chille i påska på laptopen min elns ^^ :p

Lenke til kommentar

Hei du.

Er du sikker på at maskineriet ditt mottar nok strøm. Sjekket at strømforsyning innehar stabile spenningsverdier? Ser at du har testet det meste, men ville forsatt prøvd å starte maskinen kun med en minnebrikke. Får du startet Windows overhodet? Prøvd sikkerhetsmodus?

:)

Lenke til kommentar
Hei du.

Er du sikker på at maskineriet ditt mottar nok strøm. Sjekket at strømforsyning innehar stabile spenningsverdier? Ser at du har testet det meste, men ville forsatt prøvd å starte maskinen kun med en minnebrikke. Får du startet Windows overhodet? Prøvd sikkerhetsmodus?

:)

Det som er problemet mitt er at jeg får ikke instalert OS i det hele og det store. strøm er det massevis av, alt ser ut til og fungere ypperlig helt til jeg skal installere et OS, når jeg setter i WINxp cd så går den igjennom scanning av pc'en og gjør klar til installasjon men når jeg egentlig skal komme til den delen som det står install windows xp så får jeg opp en feilmelding som ser slik ut. "The file dpti2o.sys is corrupted.

og jeg har ingen anelse hva slaks fil dette er =S

Lenke til kommentar

Det er en windows systemfil, ligger vanligvis under C:\Windows\System32\drivers

sjekket du set jeg skrev i bios?

+ bytte satabort på hovedkortet , kanskje den står i en raidport.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...