Gå til innhold

Oppdeling(?) av ekstern harddisk - hvordan?

Anbefalte innlegg

Hallo der.

For en god stund siden kjøpte jeg meg en ørliten ekstern harddisk - Western Digital My Book 500 GB

Etter å ha fått et par tips her og der, formaterte jeg harddisken rett etter innkjøpet fra FAT32-format til NTFS-format (pga. store filer osv.). Dette fungerer selvsagt helt fint, men så kom jo selvsagt tiden for en XBox 360 i huset. Dessverre støttet denne konsollen kun FAT32-format, ikke NTFS. Bummer.

Uansett, her er mine spørsmål:

Er det mulig å ha to partisjoner med ulike formater på en ekstern harddisk?

Hvis dette er mulig, kan jeg lage en ny partisjon uten at jeg mister alt det jeg har på denne eksterne harddisken?

Hvis svaret er "ja" begge ganger, vennligst gi meg relativt detaljerte instrukser på hvordan dette kan gjøres. Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde uansett ha en backup av dataen, ting kan gå galt.

Det letteste er å formatere hele på nytt for å så lage 2 partisjoner og formatere den ene til NT og den andre til FA.

Du kan også gjøre det med gratis software på en allerede i bruk -partisjon men ting kan da gå sheis da nåværende partisjon kan ha skrevet data på et større område.

ville isåfall tatt en defragmentering først.

Hvilke data er det på disken? system? Enkeltfiler?

For en som ber om detaljerte instrukser blir nok dette svært forvirrende.

Jepp, var mer snikksnakk for å finne ut litt mer før en evt guide.

Endret av War
Lenke til kommentar
... formatere hele på nytt for å så lage 2 partisjoner og formatere ...

For en som ber om detaljerte instrukser blir nok dette svært forvirrende.

Det riktige blir at man skal slette eksisterende partisjon, lage to nye, og så formatere dem. Dette gjøres i Diskbehandling.

Har ikke XBox selv, men lurer på om den håndterer at det er en NTFS partisjon først?

Det tryggeste kan være å ha FAT32 på den første partisjonen.

Skal du bruke partisjonerings program for å slippe å slette filene, så må du først minske størrelsen på eksisterende partisjon, flytte den ledige plassen til begynnelsen (meget tidkrevende), og så lage en ny partisjon der.

Det er mange som går i baret på dette og ender opp med uleselig disk, derfor trenger man backup. Og dermed er det ikke noe poeng i å gjøre dettte, det er bedre å slette og lage nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...