IntelCoreDuo Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg forstår at man får (bittelitt) lønn i førstegangstjeneste. Er det noe som 4500 kr i måneden? Varselen min om planlagt innkalling sier jeg er kalt inn for 12 mnd førstegangstjeneste, betyr det at jeg vil motta denne lønnen hver måned, 12 ganger? Eller er det utenom perm osv, altså hvor mange måneder alt i alt? Er det noen bedre eller dårligere betalt stillinger i førstegangs, eller er alt likt? (Skal til IngBn). Folk klager på at 4300 er lite, men er ikke nesten alt dekt av militæret? Mat, bo, regninger osv? Er hele lønna brukt på drinker og helgeturer? takker Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg forstår at man får (bittelitt) lønn i førstegangstjeneste. Er det noe som 4500 kr i måneden? Varselen min om planlagt innkalling sier jeg er kalt inn for 12 mnd førstegangstjeneste, betyr det at jeg vil motta denne lønnen hver måned, 12 ganger? Eller er det utenom perm osv, altså hvor mange måneder alt i alt? Er det noen bedre eller dårligere betalt stillinger i førstegangs, eller er alt likt? (Skal til IngBn). Folk klager på at 4300 er lite, men er ikke nesten alt dekt av militæret? Mat, bo, regninger osv? Er hele lønna brukt på drinker og helgeturer? takker Det er vel noe sånt du får når du er inne til førstegangstjeneste ja. Men, når jeg var i siviltjeneste fikk jeg lønning på ca. 3000,- hver 14. dag. Så jeg regner med at det er utbetalinger hver 14. dag når du er inne også. Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Det er dagpenger på 140kr dagen, + 18kr hvis du blir korporal, tror jeg. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Du får utbetalt 140kr i tjenestetillegg pr dag, det vil normalt si 4200kr eller 4320kr i måneden. Disse pengene utbetales en gang i måneden og skal være inne på konto før den 1. hver måned. Du får penger for hver eneste dag du er i førstegangstjenesten, uavhengig av om du har perm, fri, ferie, tjeneste eller hva som helst. Ja, hvis førstegangstjenesten din varer i 12mnd vil du motta denne summen 12 ganger, men det er fullt mulig du dimmer før (etter f eks 11 måneder). Alle stillinger i førstegangstjenesten (utenom noen ytterst spesielle, f eks i utlandet) er lønnet/kompensert med 140 kroner dagen. Den vanligste muligheten du har til å øke denne satsen med 17,70kr om dagen er å bli utnevnt til korporal. Det kan gjøres ved å enten gjøre en god innsats eller få en stilling som normalt "krever"/lønnes med den stillingen. Forsvaret gir deg gratis mat og et sted å bo, samt 7 gratis hjemreiser i året. Teoretisk sett skal det være helt gratis og de skal gi deg alt du MÅ ha, derfor går tjenestetillegget stort sett til personlige forbruksartikler, fylleturer og ting du ellers har lyst til å kjøpe eller aktiviteter å fylle fritiden med. Endret 27. mars 2009 av dannybatov Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 konge, takk for nyttig info! Går det an å dimme etter 11 måneder? Får man da ikke-fullført? Jeg ringte og fikk beskjed om at jeg kan ta 3 uker ekstra perm så jeg kan begynne på skole med engang. (skal inn i september) Håper ikke det har så mye å si.. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Mange kontigenter (spesielt i Hæren?) dimmer/er helt ferdige som normalt etter 11 måneder som en fullstendig førstegangstjeneste med alt av dimmepenger. De har ikke behov for å holde folk i eksakt 365 dager og lar derfor noen slippe unna med helt ned mot 10 måneders førstegangstjeneste. Og selvfølgelig får man godkjent førstegangstjeneste likevel. Du kan søke om å få dimme opptil 6 uker (hvis jeg ikke tar helt feil) før det har gått 12 måneder siden innrykk for å begynne på studier, jobb og slikt. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Siden skolen begynner i August, bør jeg da søke etter slik permisjon FØR august i år altså? (12mnd) Lenke til kommentar
IntelCoreDuo Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 En ting til, jeg skal sannsynligvis søke om jobb på kontorer i England, og må over dit for å ta intervju på et tidspunkt. Jeg får intervju ca. rundt april neste år tror jeg. Kan jeg da f.eks bruke halve permisjonen min i Jula for å se familien og den andre halve for å dra til England? Er det vanskelig å få permen akkurat når man trenger den? Tusen takk for meget detaljert forklaring Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Du kan få perm utenom de 7 permisjonsreisene. Dette kan være pga død eller alvorlig sykdom i nærmeste famile, jordbruk/fiske osv (innhøsting), og andre ting som feks jobbintervju. En i troppen min fikk et par dager fri pga et jobbintervju. Om du forklarer saken til befalet ditt og det ikke er noe du MÅ være med på, så tror jeg det skal gå fint. Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Du kan tidligest dimme 7 uker før du kom inn, med godkjent førstegangstjeneste. Du må da ha søkt om det, med papirer på at du har skole/lærlingplass, som gjør det fornuftig at du blir dimmet før. Unntak kan jo være budsjettsprekk som fører til tidligere dimm. Lenke til kommentar
Dolt Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Du får ca 4300 i 11 mnd. siste mnd'en dekkes av dimmegodtgjørelsen på ca 27k. http://home.online.no/~ivajoha/ombudsmanns...ivet20feb01.pdf Der står det alt du måtte lure på om permisjon i førstegangstjenesten. Søk uansett perm om du trenger det, de er litt rundere med håndhevingen av disse reglene i praksis enn det kanskje står på papiret. Kommer litt ann på avdeling og kaptein. Men for all del søk uansett minst 2 uker i forveien om du vil ha permreiser dekket av forsvaret utover de 7 obligatoriske du har krav på. Endret 28. mars 2009 av Dolt Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 hvordan er det vis jeg leier en leilighet?? betaler de husleia mi eller hvordan er det?? Lenke til kommentar
Dolt Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Med mindre du har leid av nær familie vil du få dekket leilighet. Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 jeg har leid av søskenbarnet mitt Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Det står veldig mye på sidene til www.mil.no Prøv å finne vernepliktsavdelingen der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå