nordvest Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Heisann, Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en scooter til lett jobbkjøring , butikkturer m.m. Har allerede en bil i familien og tenkte derfor at istedet for å kjøpe bil nummer to så kunne jeg kjøpe en scooter istedet. Kjørte jo moped i hin hårde dager for 15 år siden og det var jo en del billigere enn bil... Problemet nå er at jeg ikke har snøring på noe som helst og derfor trenger litt hjelp... I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke max. 15.000. Hadde håpet å få noe nytt for den prisen, men hvis det er i gjerrigste laget så er jeg også åpen for å kjøpe brukt. Det viktigste for meg er driftsikkerhet og komfort (sittekomfort). I tilegg hadde det jo ikke gjort noe om den kan følge trafikken sånn noenlunde i 50/60-soner. I.o.m at jeg er 1.94 og veier 100kg er det antakelig også viktig at den har godt med trekkraft i motbakker. Er antakelig sparsommelig med informasjon dette, men jeg aner som sagt ikke hva jeg snakker om så det hadde vært kjekt om noen kunne peke meg i riktig retning. Holder forøvrig til i Molde/Kristiansundsområdet. Endret 27. mars 2009 av nordvest Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hvorfor ikke bare se litt rundt på mc forumet? Ligger jo flere tråder om akkurat dette.. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 siden du er såpass stor og høy kan en scooter på 50cc være litt liten. de sterkeste er vel aprilia sr dietech med direkteinnsprøytning. de bruker lite bensin også. er andre sterke scootere også originalt. vis ikke ville jeg nesten trimmet den littt slik at den kan trekke deg. selfølgelig kan alle scootere trekke deg men de kan fort bli slitne. vil anbefale deg å kjøre til mc forhandlerene i nærheten av hvor du bor og se hva de tilbyr vis du skal ha nytt. ellers kan du jo finne en brukt på feks finn.no Lenke til kommentar
nordvest Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 siden du er såpass stor og høy kan en scooter på 50cc være litt liten. Jeg var litt nervøs for akkurat det; at jeg skulle være for stor til at en scooter skulle fungere optimalt.. Jeg er ikke int. i noe trimming (av scooteren vel og merke; selv skulle jeg sikkert trimmet mer..) Er det flere som har noen formening om hvordan en på min størrelse vil passe på en scooter? Jeg har vel ikke lov å kjøre noe større heller (f.eks 80 kubikk) for da må jeg vel ta lappen på lett motorsykkel?? Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 du får enkelte store scootere som ser ut som 125cc eller større. peugeot elyseo eller noe sånn er stor men de er dyre, men du kan se om du finner noe brukt. vet ikke om de selges nye lenger. er enkelte andre nokså store og men kommer ikke på noen. feks Honda sfx ville sett dumt ut, jeg har det og den er litt liten og jeg er ca 180, skal kjøpe ny men det er en sterk scooter. som du sier alt som er større en 50cc er lett mc eller mellom/tung mc. vis du skal ha en scooter må du værtfall ta godt vare på den siden det er litt tungt for den slik at den kanskje blir fortere "slitt" men tror du greit kan kjøre en scooter vis du finner en litt stor. Lenke til kommentar
nordvest Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Hvordan vil disse scooterne passe meg og mine behov. Tenker da i første rekke på størrelse og trekkkraft: Peugeot Speedfight 2 Honda X8R Yamaha aerox R Peugeot Jet Force Keeway Matrix Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 speedfight 2 har 5/6 hk tror jeg så den er sterk.ganske grei størrelse også tror jeg. Honda x8r: har samme motor som honda sfx dvs en sterk motor. har ikke sett den på nært hold så vet ikke helt hvordan størrelsen er. aerox er en bra scooter men disse er ikke så veldig sterke som de andre originalt, men trimmet slår den det meste. størrelsen vet jeg ikke hvordan er. peugeot jet force er vel direkteinnsprøytning tror det er en sterkt scooter, vet ikke størrelsen på den heller. keeway matrix vet jeg ikke noe om. har du tenkt noe mer på om du skal ha ny eller brukt?vis du skal ha ny bør du gå til de forhandlerne som du har i nærheten hvor du kanskje kan prøve noen. Lenke til kommentar
nordvest Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Hmm; kanskje det er Honda eller Peugot som er mest aktuelle for meg da etter hvordan du beskriver disse. Dette er scootere jeg har sett brukt på finn.no i nærområdet her, men jeg kommer nok til å dra til en eller flere forhandlere for å se på/prøve nye først. Problemet er bare at jeg ikke vet hvem som selger scootere i molde og kristiansund, men det må det jo gå ann å finne ut. Vet du forresten hvordan vespa er sånn størrelse og kraftmessig? Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 har aldri prøvd vespa før. vet de har både 2 og 4 taktere. de er ikke noe spessielt store heller tror jeg mer gjennomsnittslig. men de er ganske dyre. vis jeg var deg ville jeg prøvd noen så ser du hvilke som er best å kjøre og går best originalt. sjekk gule sider ol får å se hvor forhandlerene er. Lenke til kommentar
nordvest Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Vespa høres ikke så veldig aktuelt ut da. Får ta meg en tur og se/prøve en av de nærmeste dagene... Tusen takk for all hjelpa!! Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 bare kjekt å hjelpe til. morsomt at det ikke bare er 16 åringer som skal ha scooter/moped. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 kom på en ting angående peugeot speedfigt 2 er at noen modeller er luft avkjølt og andre vannavkjølt, vet ikke om det er noen effektforsjell på de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå