Gå til innhold

Kompilator / utviklingsmiljø(?) for C++ på mikro-lap-top

Anbefalte innlegg

Jeg har startet læreprosessen i C++ -- foreløpig på XP-platform.

Har en Aspire One - som nå har hatt to runder med Linux OS re-install grunnet div misslykkede forsøk :-) -- forøvrig -- drevet med litt kopiering fra blader + litt til, så snart lager -VI- vel en how-to på hvordan å få maskinen personlig og bra !

Er det noen som kan anbefale en programmerings-pakke EVT BARE en kompilator for C++ som kan brukes på denne (og gjerne liknende små) maskinen(er)?

Kjempebra hvis det er et freeware program, men nå er jeg ågså villig til å betale.

Hvis du samtidig vet litt om kildekodens flyttbarhet til andre OS, kompilatorer osv blir jeg veldig lykkelig...

mvh

C-F

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv liker jeg Visual C++ (gratis i express versjon) veldig godt, men jeg vet at det programmet kan ha en bratt læringskurve for nybegynnere.

Av andre IDE-er er code::blocks (også gratis) som jeg også synes er ganske bra, men det er ganske vanskelig å installere nyeste versjon på windows.

Av synes ikke jeg det spiller noen stor rolle hvilken du velger, det er liten forskjell mellom dem etter min erfaring, men du har gcc gjenom cygwin, Open Watcom (har også IDE, men det er helt forferdelig) og Digital Mars C++ som jeg liker, fordi det er ingen installasjon nødvedig.

Når det gjelder cross-plattform, er dette nesten en egen kunst i C++. Så lenge du trenger noe annet enn det du finner i boost eller STL, så må du ut å lete etter biblioteker. Det finnes svært mange cross-platform biblioteker, men av varierende kvalitet. Ofte må du også finne deg i å bruke C biblioteker.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Er det noen som kan anbefale en programmerings-pakke EVT BARE en kompilator for C++ som kan brukes på denne (og gjerne liknende små) maskinen(er)?

Er det fremdeles linux det er snakk om? Isåfall er g++ i GCC den kompilatoren som er mest brukt i linux. Den ligger nesten garantert i pakkebrønnen til den linux distroen du installerer. Et annet alternativ er Intel C++ Compiler. Denne kompilatoren er meget rask, men er kun gratis til personlig bruk såvidt jeg vet.

Jeg skriver mest kode i Visual Studio i Windows, men Kdevelop er ganske ok i linux. Eclipse skal være bra og, men jeg har ikke testet den.

Hvis du samtidig vet litt om kildekodens flyttbarhet til andre OS, kompilatorer osv blir jeg veldig lykkelig...

Med mindre du bruker O/S spesifikk kode eller compiler extensions så er all c++ kode multiplattform.

Lenke til kommentar

cross platform biloteker kan jeg anbefale QT.

http://www.qtsoftware.com/

har GPL for eldre versioner og LGPL for nyere.

Veldig streamlina api, noe som gjør det enkelt å kode i. har også implementasjoner av signalsystemer som er en veldig kjekk teknikk å bruke for å skille kodemoduler fra hverandre. har også gui moduler som knuser mfc.

Lenke til kommentar
Er det fremdeles linux det er snakk om? Isåfall er g++ i GCC den kompilatoren som er mest brukt i linux. Den ligger nesten garantert i pakkebrønnen til den linux distroen du installerer. Et annet alternativ er Intel C++ Compiler. Denne kompilatoren er meget rask, men er kun gratis til personlig bruk såvidt jeg vet.

Jeg skriver mest kode i Visual Studio i Windows, men Kdevelop er ganske ok i linux. Eclipse skal være bra og, men jeg har ikke testet den.

Jeg bruker normalt eclipse og det fungerer bra.

Har også en aspire one, da valgte jeg å kode i vim, en teksteditor. Dette fordi skjermen er liten på denne maskinen, og jeg får mulighet til å se mer kode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...