Merko Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Heisann. Blir en litt lik en annen tråd jeg mekket. Skal prøve komme med så mye info som mulig her Jeg kjøpte meg nettopp Intel Q9550 og installerte den idag. Jeg hadde Intel Q4400 fra før av med F2 Bios. Hovedkortet mitt er et Gigabyte GA-P31-S3L. Hos Gigabytes nedlastings-side står det ingenting om 32bit og 64bit. Når jeg lastet ned F7 of F8a BIOSene og prøvde oppdatere BIOSen via Windows kom det at 64bit ikke var støttet. Men så fikk jeg installert BIOSene via BIOSen, QFlash. Det gikk jo helt greit og jeg testet begge BIOSene. Jeg kan fint surfe og gjøre smtåting på PCen, men så fort jeg går inn i ett spill, så etter 2-3 minutter får jeg Blåskjerm. Om spillet kjøres i Window Mode, crasher bare spillet uten Bsod. Jeg har lite efaring når det kommer til sånt, så jeg poster ett par bilder av CPU-Z. Kan det være noe med volt eller den slags? Eller er sannsynligvis bare BIOSen som ikke støtter 64bit? Poster noen thumbnails, klikk bilde for større utgave. . Andre system specs: RAM: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB GPU : PowerColor Radeon HD 4870 512MB GDDR5 PSU : Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS HK : Gigabyte GA-P31-S3L, P31, Socket-775 - CPUen ligger på 40-50 Grader, har kunn testet Anarchy Online (Window Mode, Crash), Counter-Strike 1.6 (Window Mode, Crash), Age of Conan (Fullscreen, Bsod). Si ifra om dere trenger mere info, skulle gjerne fått dette til med mitt nåværende system. Om dere vet om 64bit BIOS til mitt HK, ut med det! Takk. Endret 27. mars 2009 av Merkoen Lenke til kommentar
ThePainx Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Heisann. Tipper at det kan vere minne som forårsaker dette, ser at det er på 555 Mhz sett ned divider eller øk volt på ram mulig det hjelper Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Tusen takk for svar. Fikk ett lite lys i enden av tunnelen nå. Øke volten sier du, har du peiling på til hvor mye? Vil unngå feil ;p Lenke til kommentar
ThePainx Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Har du aktiv kjøling med vifte direkte på minne kan du dra volten opp i 2,1v Men vil anbefale å justere litt opp i fra der du er nå til det er stabilt, for å vere på den sikre siden. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Har desverre ingen vifte på minnet og får ikke skaffet det. Peiling på hvor mye jeg kan\bør dra det opp uten vifte, og uten skade selvsagt? Edit: leste det du skrev litt bedre nå, får prøve dra det opp bit for bit. Endret 27. mars 2009 av Merkoen Lenke til kommentar
eXclusive1337 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Søk på google, og/eller på produsentens hjemmeside hvor mye volt, GHz, osv komponentene har, så resetter du BIOS: enten gå inn i BIOS og finn reset BIOS to default eller noe lignende, eller finner en jumper på hovedkortet, og tar den av i ca. 1 min, og deretter sett den på igjen med den motsatte pin, altså stod den på høyre pin og i midten, blir det venstre og i midten nå, og du kan også ta ut batteriet på hovedkortet, ha det ute i over 1min. Gå så inn i BIOS igjen og fyll inn all den informasjonen du har om enhvær komponent. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Har resatt Bisoen til fail-default eller noe (Fulgte en guide når jeg skulle oppdatere BIOSen). Står forsatt like fast. Testet ut en 32bit versjon av windows, samme problem der. skal rote litt til, så se om jeg får stilt opp volten, var litt rotete i biosen (imo ) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Problemet ditt er at du rett og slett har for høy frekvens på minnet ditt. Du må forandre divider, til sammenligning kjører jeg 1600 MHz effektiv FSB på en overklokket E8600. Uansett, du har ett annet FSB:DRAM forhold, sett det til 5:6 og prøv det i BIOS, da får du giret ned brikkene dine. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Hei. Litt forvirrende BIOSen for meg. Hvordan girer jeg de ned, og hvordan setter jeg divider du snakker om? - Ser ut som spillene funker uten crash når jeg bare har 1 minnebrikke i (2gb) Men crasher så fort jeg setter i begge brikkene (4gb). Forsatt 555mhz selvom den står i alene. Legger opp noen få BIOS-bilder tatt fra iPhonen, kanskje du kjenner igjen noe osm kan guide meg i riktig rettning Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Ta en titt på System Memory Multiplier i screenshot 2. Du står på 1066, få den ned på 800MHz der og prøv med det. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Ser sannelig ut som jeg fik det til når jeg satt den SMP til 2.40. Står 400Mhz, er ikke det veldig lite? Blir vel 400Mhz per brikke da eller noe? Funker ialleflal Takker. - Skal la den stå in-game i natt i ett spill, så se om den crasher da Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Nei det der er slik det skal være. 400 MHz X2 siden det er DDR og du har 800 MHz Effektiv frekvens. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Jepp hørte meg litt rundt, mere normalt enn jeg trodde. Men både HK og RAM skal klare 1066Mhz(533) noen grunn for at det ikke vil fungere? Blir crash\bsod så fort minnet blir fullt eller noe sånt. Lenke til kommentar
wim Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Mulig du må mate på med mer volt på rammen for at den skal klare å kjøre 1066mhz. Tror de trenger 2.1v for å kjøre 1066mhz Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Jepp kan virke sånn om du ser på Krever det ekstra kjøling eller kan jeg kjøre på med 2.1 uten kjøling? Ingen vifter som peker direkte på ram-brikkene. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Nei, men ingen poeng i å kjøre over 1:1 divider. Mao du kan like godt sette dine PC8500 brikker til PC5300@667MHz. Noe som betyr Bus 333 MHz x 2) Selvfølgelig mer om du overklokker prosessor. Prøv deg frem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå