Gå til innhold

HTPC med XBMC, VDPAU, 8400GS

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å bygge meg en htpc som skal kjøre xbmc og en mythtv-backend på linux (xbmc som frontend). Har en del komponenter fra før, men trenger en del nytt..

Fjernkontroll:

Hva anbefales for tiden? Er MCE-fjernkontrollene som selges på ebay brukbare?

Skjermkort:

Det er opplagt at man trenger et Nvidia 8400GS kort. Helst skulle jeg hatt dette i PCI-versjon, ettersom jeg da slipper å kjøpe HK, CPU, RAM, men ser at dette er vanskelig å få tak i. Er det noen som har erfaringer med å kjøre vdpau med 8400gs på relativt gammel hardware (Type P4 2 Ghz, Athlon 3000+?)

TV-kort:

Det ser ut til å være for dyrt eller vanskelig å få til dvb-c med ci og cam som passer til CD (NM i to bokstavsforkortelser). Er det da fortsatt PVR-150 kortene som er å anbefale? Hvor får man tak i slike til en billig penge? Finnes det evt. noen billige kabinett som egner seg til stue?

Kabinett/PSU:

Jeg har et stuevennlig desktopkabinett der strømforsyningen er gått. Hvor får man tak i strømforsyning som er mindre enn ATX? Finnes det en egen standard for slike strømforsyninger, eller lages de individuelt til hvert kabinett?

Målet er å komme fra det billigst mulig, men fortsatt bra nok.

Takk for alle svar :_)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8400GS kommer i to versjoner, en med G96 kjerne, og en med G98.

Vet ikke om PCI versjonen er oppgradert til G98 (som støtter PureVideo HD3).

http://en.wikipedia.org/wiki/PureVideo

Bortsett fra dette, burde hardwaren du klare å spille av HD på denne hardwaren.

Utvalget i billige stuekabinetter er dårlig (iallefall i Norge). Kanskje det går ann å importere noe fra ebay?

Terratec Cinergy C koster ikke alt for mye.

Lenke til kommentar
8400GS kommer i to versjoner, en med G96 kjerne, og en med G98.

Vet ikke om PCI versjonen er oppgradert til G98 (som støtter PureVideo HD3).

http://en.wikipedia.org/wiki/PureVideo

Bortsett fra dette, burde hardwaren du klare å spille av HD på denne hardwaren.

Utvalget i billige stuekabinetter er dårlig (iallefall i Norge). Kanskje det går ann å importere noe fra ebay?

Terratec Cinergy C koster ikke alt for mye.

Jeg har hørt at alle 512MB kortene kommer med den nye gpuen. Det er et større problem at det ikke er mulig å få tak på pci-kort i norge...

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at alle 512MB kortene kommer med den nye gpuen. Det er et større problem at det ikke er mulig å få tak på pci-kort i norge...

Jeg har også fortstått det slik at 512 kortene kommer med den nye GPUen. Har kjøpt et 512mb Sparkle 8400GS PCI kort fra ebay nylig, var heldig og fikk det for en pris rett under tollgrensen på 200 (eks. frakt).

Ser virkelig frem til å teste dette på et atom hovedkort med xbmc og 1080p!

Lenke til kommentar

Fikk skjermkortet mitt i går, og installerte straks XBMC med en minimumsinstallasjon av ubuntu intrepid ibex. Fulgte slavisk guiden som ligger på xbmc.org.

Av hardware i oppsettet har jeg følgende:

Gigabyte GA-GC230D med Intel Atom 1.6GHz hovedkort/cpu.

Sparkle SFPC84GS512U2LP GeForce 8400 GS 512MB PCI skjermkort.

2Gb DDR2 RAM.

Med nyeste beta versjon av Nvidia sine linux drivere (185.19 var det vel) og seneste SVN av XBMC har jeg fått spilt av ALT av media jeg har gitt maskinen uten framedrops. Dette inkluderer det velkjente killa sample og en Artbeats video hentet fra Apple sine hjemmesider (begge 1080p).

CPU bruk ved avspilling av disse to videoklippene ligger på mellom 5-15%.

Hvis det er noen spesifikke videoklipp eller noe annet dere ønsker jeg skal teste, så gi beskjed.

Lenke til kommentar

Oppsettet jeg har nevnt her ligger vel på ca 1200 kroner eksklusiv harddisk og kabinett.

Bestilte hovedkort og ram fra komplett og skjermkortet fra ebay. Såvidt jeg vet er ingen PCI skjermkort som støtter VDPAU i linux tilgjengelig i norge. VDPAU støtte er essensiellt for å få kjørt 1080p materiale på maskiner med svak prosessor.

Skulle jeg kjøpt komplett ny maskin som støtter denne teknologien i dag, så ville jeg nok vurdert følgende:

Asus P5N7A-VM hovedkort 911,- hos Amentio.

GeIL Value DDR2-800 2048 MB 158,- hos Amentio.

Intel Celeron 430 309,- hos Amentio.

Her ville du fått S/PDIF og HDMI utgang i tillegg til en noe kjappere maskin hvis du skal ha andre oppgaver kjørende i bakrunnen.

Lenke til kommentar
Skulle jeg kjøpt komplett ny maskin som støtter denne teknologien i dag, så ville jeg nok vurdert følgende:

Asus P5N7A-VM hovedkort 911,- hos Amentio.

GeIL Value DDR2-800 2048 MB 158,- hos Amentio.

Intel Celeron 430 309,- hos Amentio.

Her ville du fått S/PDIF og HDMI utgang i tillegg til en noe kjappere maskin hvis du skal ha andre oppgaver kjørende i bakrunnen.

har ikke så mye peiling igrunnen på dette, men si jeg går får det du har satt opp der. hva mer trenger jeg, og kjører dette fint med XP feks?

å den spiller 1080p uten problemer?

takker for hjelpen:)

Lenke til kommentar

Den vil nok spille av det meste i programmer som utnytter grafikkprosessoren for avspilling av video. Såvidt jeg vet er PowerDVD et av programmene som har mulighet for det.

Mitt oppsett kjører XBMC i linux, som nylig har fått støtte for hardware dekoding av h264 materiale. Det finnes veldig grundige guider for hvordan man setter opp dette med hardwaren jeg har nevnt, så det burde ikke være noe problem å sette opp selv for folk som ikke har brukt linux før.

Alternativt vil nok Acer AspireRevo som det er skrevet litt om tidligere i tråden bli en veldig fin maskin til dette formålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...