fo2re Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Canon sitt første med HD video fikk litt kritikk på filming i bevegelse, noen som vet noe mer om dette fungerer eller om teknologien fortsatt er for dårlig til feks mer action preget/live filming ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Var vel Nikon "D90" som hadde problemer mer hakkete opptak under panning,Canons første speilrefleks med videofunksjon implementert 5D MKIII,gir flimmerfrit opptak ved panorering. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Jeg er litt redd for at det skal bli en mellomløsnings dings. Det er ihvertfall ikke hva jeg ønsker, jeg ønsker bare ett kamera som gir ett bra bilde, uten alt for mye etterbehandling. Om dingsen har video eller ei er revnende likegyldig for min del. Det er ett par ting jeg ser frem til, og det er lansering av Nikon D400 og Canon 60D, om det er navnene de kommer til å få da, kjører Nikon med ett semi proff kamera utviklet for best mulig bilde, mens Canon kommer med en halvløsning for å prøve å mette begge sider....ja da blir det Nikon på meg gitt. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 5D mkII er det eneste som har en verdig video da ( litt aliasing men men ), 720p blir altfor dårlig for dagens standard, du kjøpte flatskjermen i stua for blu-ray (1080p) og fotball (1080i), altså 2 millioner pixler. Mange klager over at 1080p h264 krever altformye av datamaskinen, et billig skjermkort eller cpu løser det for de med 3 år gammel data. 500D sin 1080p er ubrukbar framerate messig, 720p'n + murvegg = fail og aliasing D90 sin 720p er bedre, go Nikon ( ikke at 1 megapixel er stas ). Åsså er det jo de kameraene, superzoomene og kompaktene, som man ikke kan bytte optikk på som faktisk støtter 1080p. Det Canon ikke har lært er at det finnes andre land som ikke kjører 30(60i)fps, disse landene krever 25(50i). Et profft kamera burde ihvertfall ha 24fps i tillegg. Flimringen i lys er til å ta og føle på når man filmer med 5D mkII i PAL land. Derfor er dette kameraet ubrukelig hvor jeg bor og gått i glemmeboka ( penger spart? ). Bytte av optikk og deilig dybdeskarphet er grunnen til at jeg vil ha et DSLR med video, om det var dedikerte videokamera der ute som hadde EF-mount ville jeg ha valgt det. En vanlig familiefar som skal filme bursdagen til gutten sin bryr seg ikke om dof/optikk/oppløsning, sikkert mange fotografer som driter i det også selv om bildene oser av DOF og gyldne snitt, men det er noen som setter pris på disse egenskapene i film åsså. I og med at jeg sitter på Canon utstyr hadde det vært synd om Nikon kommer med noe som er digg, krysser fingra for et videokamera med EF ( litt dritt å måtte frakte 2 kamera da ) eller 60D med ok videodel. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 I og med at jeg sitter på Canon utstyr hadde det vært synd om Nikon kommer med noe som er digg, krysser fingra for et videokamera med EF ( litt dritt å måtte frakte 2 kamera da ) eller 60D med ok videodel. Hva med denne,og du kan bruke Canon objektivene dine,kanskje et greit substitutt. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Kanskje heller vente på dette kamera? Her er en prototype, vist med en "electronic view finder screen" men uten standard "electronic view finder (EVF)" som hører til kamera. (Valgfritt hva man vil ha selvfølgelig.) Kamera blir mest sannsynlig sort. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Som jeg sa i en anen tråd. Synes denne artiklen tar det beste fra 2 motstandere og mixer det til noe godt, http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=5045 Skal vell ikke være fanboy av verken det ene eller det andre skal man gjøre slik Lenke til kommentar
arthon Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Et lite apropo! Det er ingen tvil om kvaliteten på videofunksjonen på 5DII. Derfor er det desto mer frustrerende at Canon ikke har gjort det mulig å operere innstillingene manuelt. Det er veldig enkelt for dem å gjøre dette siden 5DII er et SOC design basert på DigiIV prosessoren. Dette betyr at det er software i Chipen som styrere alt. For Canon som sitter på kildekoden, så er det i praksis bare å "Disable" Auto styringen. (ps. Argumentene og kravet noen har om 24/25fps. er irrelevante og basert på kunnskapsløshet, og 30fps. er best for 99,99% av 5DII eiere.) Her kommer jeg til det lille apropo; "kommunikasjon mellom produsentene og kundene". Ingen vet hvorfor manuell kontroll ikke er tilgjenglig, og ingen vet om Canon kommer til å gjøre manuell kontroll tilgjenglig i en senere firmware oppgradering. Canon i tråd med de aller fleste elektronikk produsentene kommuniserer ikke med kundene sine. Dette er en arrogant konservativ holdning til kundekretsen som jeg tror ikke vil lønne seg i fremtiden. Så man blir stående igjen med spørsmålet;"Skal jeg investere i en 5DII nå og satse på at det kommer en firmware oppgradering med manuell kontroll, eller risikerer jeg at om 12 måneder så kommer det en 5DIII med manuell kontroll?" Tross alt så vil det ikke koste Canon "fem øre" å tilby dette i 5DII, eller i det minste være klar på om 5DII vil få dette eller ikke. I skarp kontrast til denne måten å drive et selskap på er RED Camera Company. Det ble startet for ca.3 år siden med lansering av et forum hvor de sa; "Vi ønsker å lage verdens beste og billigste digitale filmkamera. Her er basisen for vår ide´! Er det filmfotografer som har ideer og kritikk for å gjøre dette kamera bedre? Alle forslag mottas." Fra da har det vært kontinuerlig kommunikasjon mellom dem som utvikler RED kameraer og de som har gode forslag + selvfølgelig alle dem som har kjøpt kamera da det første RED One ble tilgjenglig. Når de nå i løpet av året lanserer det nye modulære RED systemet Scarlet og Epic, så kan alle eiere av RED One som ønsker det returnere RED One og bytte det i Scarlet/Epic med full fratrekk av prisen de gav for RED One. Dette er en veldig annerledes måte å drive foretning på enn det som Japanske elektronikk selskaper opptrer på. Bare for å gi et typisk eksempel på hvordan RED opererer; Når alle trodde at Scarlet/Epic stort sett var ferdig designet og bare "Tweaks" gjensto (de har fungerende prototyper men vil ikke demonstrere dem enda), så kommer følgende melding fra RED leder Jim Jannard i går. Ohmygosh... Jim Jannard 31march 2008. Things are changing again? Due to discoveries, competition, boredom and obsessive/compulsive disorders... Scarlet and EPIC have changed again. Just when you thought you have settled in to your normal routine and begun to think you know what RED is doing... we have gone and changed the playing field one more time. Development is a combination of what we can do, what we think we can do, what our competitors can do, what our competitors think we will do and what we just figured out what we really can do. Which is it? All of the above. Rejoice... this is the RED way. Jim __________________ "Everything in life changes... including our camera specs and delivery dates..." We reserve the right to refuse service to anyone with a bad attitude. Dette er måten å drive foretning på i fremtiden. Mitt lille filosofiske tankespinn. Prinsippet for RED Modulære kamera system. (Digital Motion and Stills Camera, DMSC) RED Scarlet/Epic prototyp rigget med liten skulder rigg. Endret 1. april 2009 av arthon Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234 Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Til dere som forsvarer et alt-i-ett apparat: For det første er det større sannsynlighet for at noe går feil eller blir ødelagt, fordi det er så mange forskjellige prosesser i én ting. For det andre vil ikke NOEN finne på å ha alt i ett, dette taper jo produsentene penger på! Og uansett.. Hva skal dere finne på når mobilkamerafotovideomusikkavspillerGPSinternetten deres blir ødelagt? For ikke å tenke på hvor kraftig batteri denne tingen hadde trengt! Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Kjenner jeg blir SÅ irritert over at produsentene presser inn video-funksjon på speilreflekskameraene. Hvorfor lurer jeg på?Når man kjøper et speilreflekskamera, så er det for å ta bilder, IKKE film! Hvis man skal filme, så kan man vel kjøpe seg et videokamera? Eller bruke mobilen hvis man må filme ett elelr annet? Prisene er forhøyet av dette vil jeg tro. Se på 500D fra Canon som nettopp ble lansert...., med video ... og DEN prisen da!? Jøie meg, sier jeg bare.... Uff..., har ikke godt av å blir SÅ irritert. Morsomt at du mener det er uhørt med videofunksjon i et fotokamera, men du mener det er en selvfølge at man har det i mobiltelefonen sin. Videofunksjon i en telefon gir jo egentlig mindre mening enn videofunksjon i et fotokamera. Produsentene stapper alltid flere funksjoner inn i produktene sine for å selge mer. Personlig er jeg ikke den aller største tilhengeren av dette, men man må jo bare leve med det. Though, hadde vert helt greit om jeg kunne filmet en liten snutt i HD med kameraet mitt hvis det plutselig dukket opp noe som var verdt å filme. Endret 1. april 2009 av Jacobs1k Lenke til kommentar
arthon Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 DSRL med video opptak er ikke en veldig revolusjonerende oppfinnelse. Jeg har aldri sett noen protestere mot "Live View" på et kamera! I prinsippet er den eneste forskjellen mellom et kamera med bare "Live View" og et kamera med Video at det sistnevnte lagrer "Live View" strømmen til minne kortet når man trykker på utløseren - i denne sammenheng kan man kalle utløseren; "Live-View-lagringsknappen". Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jacobs1k: Ja, hvis en telefon har kamera og internett, skal kameraet ha video Mirilus: Det er det jo alltid fare for. Men jeg har ikke hatt mindre problemer med mobilen enn det jeg har nå. Og den er stappet med teknologi. Jeg tviler på at videoopptak har noe å si for kvaliteten på kameraet. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det flotte med speilrefleks med video er at det blir billigere for hobbyfotografer som slipper å punge ut for dyre dedikerte videokameraer. Det kan det komme mye interessant ut av. Slike kameraer må også være genialt for journalister, særlig i vår mer og mer multimediale nettverden. Nå kan de enkelt både ta bilder og filme når de er ute. F.eks. ved en katastrofe så kan de ta bilder av og filme katastrofen, videointervjue og ta bilde av innsatsleder på stedet. Alt med samme kamera. Og hva med hobbyfotografer som kommer over et eller annet som de vil filme, med speilrefleks med video så kan de gjøre det. Jeg synes i hvert fall det er spennende. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Det flotte med speilrefleks med video er at det blir billigere for hobbyfotografer som slipper å punge ut for dyre dedikerte videokameraer.... Men fotoapparatene blir dyrere med video og det blir mindre resursjer tilgjengelig til forbedring av den fotografiske delen av apparatet. Video har potensiale til å bli en like omfattende endring som overganagen fra mf til af. Det er mye som tyder på at denne overgangen blir større. Dette blir trolig den siste store overgangen også, da jeg ikke kan huske å ha lest om noen relevant teknologi som nå ikke er bygget inn i den foto-tekniske delen. Arthon: Det vil være umulig for for eksempel Sony å ha en åpen dialog som du beskriver. Det virker som om Sony har måtte endre litt på den opprinnelige kursen, noe som for dem ville vært vanskeligere hvis den opprinnelige kursen var ett offisielt mål. En ting er å signalisere hva du håper å oppnå, en annen ting er hva som skjer når du ikke oppnår det du håper du skal. Sony signaliserte at det kom en ny firmware for A900, men den lar virkelig vente på seg. Det virker som om resursene er lagt inn i video istendenfor. Frode Lenke til kommentar
stimas Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Vet ikke om dere har sett denne: http://robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9973-9976 Viser bla. video fra disse to Canon-kameraene. PS: Nå er 400D'n solgt og hva blir da bestilt? He he.... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 DSRL med video opptak er ikke en veldig revolusjonerende oppfinnelse. Jeg har aldri sett noen protestere mot "Live View" på et kamera! Da har du ikke vært lenge på dette forumet. Du trenger ikke å bruke lange tiden med søkefunksjonen for å finne ganske lange tråder om temaet hvor det er flusst med brukere som synes liveview (på et speilreflekskamera) er noe forbasket dill (undertegnede inkludert). Til de som sier "la vær å kjøp dem da": Beklager, men jeg er pent nødt til å lempe dere i samme kategori av idioter som amerikanske erke-republikanere som når noen av deres medborgere våger å kritisere deres elskede Amerika™ uttaler noe ala "hvis du ikke liker det så bare flytt, da". Et fullstendig ukonstruktivt og ikke særlig gjennomførbart råd som man egentlig bare kan la vær å lire av seg. Realiteten er at når det etter hvert blir nødvendig å bytte kamerahus, så er det ganske mange som ikke umiddelbart har råd til å kaste alt de har av optikk og ekstrautstyr på båten og derfor pent må finne seg i å kjøpe noe av det en bestemt systemleverandør har tilgjengelig i sortimentet sitt. Og hvis alle alternativene fra f.eks. Canon kommer med videofunksjonalitet enten man vil ha det eller ikke, vel da har man ikke mye valg... For min del vil jeg veldig gjerne se flest mulig rendyrkede stillbildehus der mest mulig innsats er lagt i å få best mulig stillbildeytelse uten kompromisser for å muliggjøre liveview og videofunksjonalitet, uten overdreven fokus på tall som ser bra ut i brosjyrer, og uten fordyrende fjas som GPS-mottagere, brikkesett for trådløst ethernet, mikrofoner og annet tull. Rett og slett bare det beste stillbildekameraet ingeniørene klarer å konstruere. Lenke til kommentar
stimas Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 DSRL med video opptak er ikke en veldig revolusjonerende oppfinnelse. Jeg har aldri sett noen protestere mot "Live View" på et kamera! For min del vil jeg veldig gjerne se flest mulig rendyrkede stillbildehus der mest mulig innsats er lagt i å få best mulig stillbildeytelse uten kompromisser for å muliggjøre liveview og videofunksjonalitet, uten overdreven fokus på tall som ser bra ut i brosjyrer, og uten fordyrende fjas som GPS-mottagere, brikkesett for trådløst ethernet, mikrofoner og annet tull. Rett og slett bare det beste stillbildekameraet ingeniørene klarer å konstruere. Da snakker vi samme språk! Og det er nettopp dette som er mitt budskap i denne tråden! God påske Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Vet ikke om dere har sett denne:http://robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9973-9976 Viser bla. video fra disse to Canon-kameraene. PS: Nå er 400D'n solgt og hva blir da bestilt? He he.... Det viser de gode mulighetene man har til å ta bevegelige bilder. Synes 720p så bra ut det og. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Jeg ser ingen "fare" ved å ha video implementert i et speilrefleks... det kan derimot være nyttig for mange, og jeg tviler sterkt på at kostnadene øker. Etter at live-view kom (som nok kostet mer å implementere enn videofunksjonen) er det hovedsaklig en softwareting, og når kostanden på dette blir spredt på et utall tusen brukere, så sier det seg selv at den blir forsvinnende liten... eller kanskje til og med gjør prisen lavere fordi flere kjøper når denne funksjonen er implementert. Men... det forutsetter at det legges minst like mye vekt på utvikling av det som faktisk teller i et speilreflekskamera som før... bildekvalitet på stillbilder, og relevante funksjoner. Sutekh skriver om dette lenger opp, så jeg refererer til hans innlegg. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Jeg er redd det blir mer og mer som blir implementert i dslr,grunnen er vel at det ikke er mulig og dra så mye mer pixel til ut av kameraene,så noe nytt må til for og selge til menigmann.Forhåpentligvis så blir teknologien bedre og bedre så produsentene bare konserterer seg om bildekvalitet i stede. Levende bilder er ikke det værste som produsentene putter inn i kameraene,tenk når det begynner og bli ledlykt,telefonlader,ipod dokking og dvdavspiller-tilkobling i kameraene. Ting som overhode ikke har noe med kamera og gjøre,men starter en produsent så må de andre følge etter for og ikke tape markedsandeler. Endret 6. april 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå