Gå til innhold

Video på speilrefleks? HVORFOR!?

Anbefalte innlegg

Eimen av kjepphest ligger tjukk i gangene. Hvordan kan noen våge å senke min stolte ganger ned til slikt et gement nivå? Hva skal jeg da bruke til å objektifisere mitt perspektiv ovenfra, når det eneste som skiller mitt kamera fra hopen er manglende 3G-dekning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, jeg er noe konservativ på dette. Jeg ikke noe i mot nye ting og utvikling, men jeg synes ikke disse to funksjonene bør være på en og sammen enhet. Heller ikke GPS og WiFi som er nevnt også.

Ah, gps-tagging av bilder er jo genialt! Det er noe jeg ønsker meg iallfall.

Lenke til kommentar

Enig. Glem video, WiFi og liveview, innebygd GPS er det eneste jeg virkelig ønsker meg.

Men når da markedsavdelingen hos produsentene har funnet ut at video er nødvendig for å kunne konkurere så må man bare godta dette, å bli irritert og sur hjelper ingen.....

Lenke til kommentar
...

Wrong!

Dette er fremtiden.

Tenk deg en journalist/fotograf på jobb. Idag tar man bilder av en hendelse, om noen år kan samme person ta bilder som brukes i aviser og ta video opptak i HD som kan selges til Nrk eller TV2.

Den med journalist kan kanskje "forsvares", men hva med:

- fugle- og dyrefotografer?

- portrettfotografer?

- produktfotografer?

- landskap?

- mfl.

De ønsker jo ikke å filme slike ting i tillegg?

Nei, jeg er noe konservativ på dette. Jeg ikke noe i mot nye ting og utvikling, men jeg synes ikke disse to funksjonene bør være på en og sammen enhet. Heller ikke GPS og WiFi som er nevnt også.

Det er da bare å la være å bruke de funksjonene du ikke liker?

Innebygget GPS er jo strålende slik at man kan få "geotagget" alle bildene med nøyaktig posisjon for hvor de er tatt i det de tas. Og WIFI kan være nyttig det også, både for å overføre bilder og også for "skyting" i studio hvor bildene da kan legges direkte på f.eks. en PC i stedet for å ta veien innom et minnekort.

Men hadde det vært opp til deg så hadde vi vel alle løpt rundt med en skinnfell rundt livet og skutt piler på hverandre den dag i dag :tease:

Lenke til kommentar

Enig. Glem video, WiFi og liveview, innebygd GPS er det eneste jeg virkelig ønsker meg.

Men når da markedsavdelingen hos produsentene har funnet ut at video er nødvendig for å kunne konkurere så må man bare godta dette, å bli irritert og sur hjelper ingen.....

Grunnen til min frustrasjon er i grunn og i bunn disse unødvendige tingene (som video) som de putter inn, som JEG mener er unødvendig... Dette gjør jo at prisen øker kraftig. Hadde ikke f.eks. 500D hatt video, så ville jeg tro at prisene hadde vært noe lapper mindre.

Hadde prisen vært "uberørt" av dette ekstra "dillet", så hadde det vært greit.

Lenke til kommentar

Pfff...

I de første modellene kan utviklingskostnadene ha noe å si på prisen, men etter hvert som modellene utvikler seg faller det omtrent nesten til null. Trenger ikke finne opp hjuoet på nytt for hver eneste bilmodell for å si det på en litt annen måte.

I og med at markedet (du, meg, Gud og hvermann) "krever" videofunksjonalitet vil det bli innbakt i de aller fleste kameraer i fremtiden. Nyttig? for noen ja, for andre neppe...

500d hadde ikke vært merkbar billigere om de hadde kuttet videofunksjonaliteten. Jeg vet ikke hvor mange færre kunder de hadde fått hvis de hadde utelukket video, me de aller fleste er villige til å betale den hundrelappen det kanskje koster ekstra å implementere video.

Skulle de kuttet kostnaden burde de ta vekk live-view, autofokusmodulen er sikkert dyr den og...

Lenke til kommentar
Grunnen til min frustrasjon er i grunn og i bunn disse unødvendige tingene (som video) som de putter inn, som JEG mener er unødvendig... Dette gjør jo at prisen øker kraftig. Hadde ikke f.eks. 500D hatt video, så ville jeg tro at prisene hadde vært noe lapper mindre.

Hadde prisen vært "uberørt" av dette ekstra "dillet", så hadde det vært greit

Har du prøvd en 5DII og sett hva du får ut av det ekstra "dillet"?

For mitt vedkommende har det fått meg fra tanken på å kjøpe et dedikert videokamera, de få ganger jeg filmer, gjør 5D`en susen.

Tviler på om videofunksjonen gjøre kameraet noe særlig dyrere. Ellers er det jo bare å la være å filme, selv dropper jeg unyttige ting som "grønn auto"

Lenke til kommentar

For meg personlig er video implimert i dslr noe som jeg kan tenke meg.

Har igjennom årene slitt ut noen videokameraer og ser på disse nye kombiløsningene med stor interesse.

Dagens videokameraer er vel stortsett brukandes til og dokumentere hendelser og ikke for å utvikle en kreativ filmingstil,dette kan heldigvis nå bli bedre.

Tror nok mange fotografer etter litt tankegang hilser dette velkommen da de sikker ikke har sett noen store kreative muligheter med et dedikert videokamera av en normal konsumstandar.

Hva jeg også kunne tenke meg i tillegg er mulighet for ekstern lagring av videofiler for og kunne få lengere filmsekvenser.

Lenke til kommentar

Hadde prisen vært "uberørt" av dette ekstra "dillet", så hadde det vært greit.

Fail.

Hva tror du prisen hadde blitt om Canon skulle laget et kamera akkurat sånn som DU ville ha det?

Jo flere gadgets og funksjoner de greier å hente ut av en gitt sammensetning av hardware, jo flere behov fyller de, noe som gir desto flere kjøpere, noe som gir lavere pris pr enhet, som vil kunne si større markedsandel, som igjen booster salg av andre produkter.

Lenke til kommentar

Hadde prisen vært "uberørt" av dette ekstra "dillet", så hadde det vært greit

Har du prøvd en 5DII og sett hva du får ut av det ekstra "dillet"?

For mitt vedkommende har det fått meg fra tanken på å kjøpe et dedikert videokamera, de få ganger jeg filmer, gjør 5D`en susen.

Tviler på om videofunksjonen gjøre kameraet noe særlig dyrere. Ellers er det jo bare å la være å filme, selv dropper jeg unyttige ting som "grønn auto"

Ja, jeg har sett noe fantastiske filmer med 5D. Spesielt interessant blir når man bruker raske objektiver i lite lys.. Nydelig. Lyden er jo ikke fantasisk, men det går jo an å legge til musikk osv i stedet, hvis man lager litt mer kunstneriske filmer..

Lenke til kommentar
Lyden er jo ikke fantasisk, men det går jo an å legge til musikk osv i stedet, hvis man lager litt mer kunstneriske filmer..

Lyden fra der innbygde mikrofonen er langt fra fantastisk, men ekstern mic kan kjøpes, sikkert med mye bedre kvalitet.

Ekstern mikrofon kan kun kjøpes til de litt bedre kamerahusen... 500D har ikke denne muligheten...

Lenke til kommentar

Trenger ikke å gå i kjøp med videofunksjon, finns jo andre modeller....... :)

Selv ønsker jeg med videofunksjon på min, så slipper man flere gadgets ut på tur...

Hadde vært fett med innebygd mobil oxo. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du har så store problemer med ett speilreflekskamera med videofunksjon så kjøp ett annet ? Hvor vanskelig er det egentlig ?

Lurer på hvor mange her som egentlig er genuint interesserte i å fotografere egentlig ? Mulig jeg tar feil men virker som flertallet her er mer interessert i teknisk dilldall enn faktisk hva man bruker kameraet til ?

Hver gang noen har ett teknisk spørsmål som går litt utenfor trenger hjelp til valg av kamera/hva er best av Nikon/Canon/Sony/Pentax så er det knapt noen som kan eller gidder svare her. Men når det dukker opp ett totalt meningsløst tema som dette da raser innleggene inn...

Endret av Super8
Fjernet totalt unødvendig kommentar
Lenke til kommentar
Hvis du har så store problemer med ett speilreflekskamera med videofunksjon så kjøp ett annet ? Hvor vanskelig er det egentlig ?

Lurer på hvor mange her som egentlig er genuint interesserte i å fotografere egentlig ?[/b] Mulig jeg tar feil men virker som flertallet her er mer interessert i teknisk dilldall enn faktisk hva man bruker kameraet til ?

Hver gang noen har ett teknisk spørsmål som går litt utenfor trenger hjelp til valg av kamera/hva er best av Nikon/Canon/Sony/Pentax så er det knapt noen som kan eller gidder svare her. Men når det dukker opp ett totalt meningsløst tema som dette da raser innleggene inn...

De fleste som er her. Spør man i kategorier som omhandler det tekniske, så får man tekniske svar tilbake. Du bidrar ikke til å gjøre noe bedre.

Du forstår ikke diskusjon.

Endret av Super8
Fjernet kommentar i sitat
Lenke til kommentar

Forstår diskusjon veldig godt, men du forstår ikke at det er forskjell på å diskutere vesentlige og uvesentlige ting. Og da spesielt de samme temaene som går igjen og igjen og som hadde tatt 3 sek å finne med ett lite søk.

Lenke til kommentar
Forstår diskusjon veldig godt, men du forstår ikke at det er forskjell på å diskutere vesentlige og uvesentlige ting. Og da spesielt de samme temaene som går igjen og igjen og som hadde tatt 3 sek å finne med ett lite søk.

Det er bra vi har deg til å avgjøre hva som er vesentlig eller uvesentlig å diskutere i dette forum, i tillegg til å øse av din kunnskap om hva slags informasjon som enkelt lar seg søke fram på internett, og hva som ikke gjør det!

Tusen takk til deg :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg må gi trådstarter rett på to områder.

Videofunksjonen (spesielt i 5DII) blir svært fordyrende! Skulle jeg benytte noe slikt i særlig grad måtte jeg kjøpe ny PC/Mac til 20k og Adobe Production Premium CS4 til 25k. Ikke akkurat billig. Men for kameraprisen blir det vel som en fis i motvind... :p

Det føles også litt feil med produkter som ikke er alt de kunne være bare fordi de ikke skal konkurrere med andre produkter. 500D kunne vel fint hatt 30 fps på 1080p, men får det ikke fordi det er samme specen som 5DII. Stakkars 500D! Knipete Canon! Det blir samme raljeringen som Jeremy Clarckson hadde om Porsche Cayman (kalt Cockster). Den er ikke bygget for å være så god som mulig, men for å passe perfekt mellom Carrera og Boxter i pris og ytelse. Hva er bra med det?

Ellers er jeg egentlig bare imponert over at man kan bli engasjert nok til å irritere seg over noe så uvesentlig...

Lenke til kommentar

Da foreslår jeg heller at du avstår fra å diskutere i tråder som ikke interesserer deg.

Temaer blir tatt opp igjen mange ganger. Da blir det mer liv her, og kanskje nye syn på spørsmålet kommer frem. Kan allikevel ikke huske at video har vært så forferdelig mye diskutert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...