simkort Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Etter mye leting på nettet har jeg fortsatt ikke funnet svar på mitt problem og søker hjelp her. Jeg har et ca. 2 år gammelt hovedkort fra Abit, nemlig AW9D Jeg hadde bare 4 stk S-ata innganger på hovedkortet så jeg kjøpte meg et PCI kort med ekstra S-ata inngang. Jeg koblet den ene harddisken til dette kortet, det var meningen å koble DVD-stasjonen til PCI-kortet men da fikk jeg ikke bootet opp Windows installasjonscd. Nå har jeg byttet tilbake slik at DVD-stasjonen ligger på PCI-kortet sin S-ata inngang, og DVD-stasjonen kom opp i Windows. Byttet den siste harddisken til hovedkortet. Får nå opp harddisken i enhetsbehandling i windows. Klarer derimot ikke å partisjonere den da jeg ikke får bootet opp windows-cden under oppstart slik det står nå. Tidligere fant ikke maskinen denne harddisken når den var tilkoblet PCI-kortet. Har fire harddisker installert: 80gb til operativsystemet 3x1TB harddisker Hørt rykter om at kortet kanskje ikke støtter mer enn 2 TB. Jeg for ikke tilgang til den siste 1TB harddisken i min datamaskin fordi jeg ikke fikk opprettet partisjon på den. Muligens det som er problemet. Finner ikke noe i Vista Premium som kan hjelpe meg. Alternativt må jeg byttet hovedkortet til et med flere S-ata innganger og som støtter mer lagringsplass. Før jeg prøver dette, av økonomiske grunner, håper jeg noen dataeksperter kan hjelpe meg. Noen forslag til løsning? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Ingen forslag til løsning, men jeg og lurer på det: -Hvor oppretter man nye partisjoner på en ny montert disk i Vista Premium? Lenke til kommentar
simkort Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Så vidt jeg kan forstå er dette umulig. Jeg måtte gjøre det ved å Koble SATA kabelen til DVD-spilleren direkte på hovedkortet for at hovedkortet skulle starte installasjonscden til Vista ved oppstart. Under installasjonsveiledningen kan man få tilgang til harddiskene og partisjonere disse. Men Vista installasjonen har gjort dette mer tungvindt enn Windows XP. Jeg kan jo selvfølgelig prøve å ta ut en av de andre harddiskene og prøve å partisjonere, det skal jeg prøve. Bare det ikke blir noe tull med Windowssystemet da. Ellers er jeg intressert i forslag til enkle partisjoneringsprogramvare som kan lastes ned gratis og fjernes igjen enkelt. Tidligere hadde jeg Windows XP på samme maskin. Da hadde jeg 500GB harddisker istedenfor 1TB harddisker og dette fungerte greit. Men må ha Vista installert nå p.g.a. støtte for mer ram. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Men hvis du høyre klikk på Min Datamaskin og velger Behandle eller Manage, kommer til noe kjent? eller? Lenke til kommentar
simkort Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Der har vi dataeksperten. Takk for hjelpen. Formaterer nå, så tror problemet løser seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå