Lucas Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hei! Trenger litt hjelp! Det er vel mange her som har gått sin bachelor eller driver på med sine bachelor utdanninger innen data/informatikk. Og lurer derfor på: dere som går, og har gått, hvilke høgskoler er og anbefale ? Har søkt på Høgskolen i Gjøvik, og tenkte og søke på Høgskolen i Ålesund og <- men er litt skeptisk til siste. Jeg ser etter en skole som dedikerer litt midler til faget, at ting er på stell, nytt, og ja, up-2-date! Jeg skal gå Y-veien - enkleste, føler ikke at jeg orker og kaste bort ett år med forkurs egentlig, blir fort skolelei tror jeg, er ikke den største akademikeren. så for å holde motivasjon oppe er det Y-veien som er tingen Men til saken ! Råd om skoler, erfaringer! Tusen takk! Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Heisann! Jeg går første året på bachelor i drift av nettverk og datasystemer på Gjøvik nå. Hvilken linje er det du har søkt på? Ihvertfall, jeg startet på dataingeniør, men fant fort ut at å gå et løp med mye realfag (dette gjeller alle ingeniørutdanninger) når man i utgangspunktet var lei fungerte dårlig. Dermed byttet jeg bort realfag med datafag på driftlinja. Ellers så er det jo et spennende informasjonssikkerhetsmiljø på Gjøvik. Vi tar Cisco (CCNA) sertifisering, noe som mange arbeidsgivere legger vekt på. Utstyr er innkjøpt og Cisco-lab er i ferd med å bygges. Utvalget av fag og linjer er bra. Har du noe konkret du lurer på er det bare å fyre løs! Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Gikk bachelor ingeniør i Narvik. Endel realfag, nesten bare mappeevaluering i datafagene. Dvs. at man har flere innleveringer enn hva som er normalt men slipper å ha eksamen. Det gjør at man får en veldig praktisk tilnærming til det man skal lære. Liten skole og rolig sted, masse arbeidsro. Ingeniørstudentene der kommer fra hele landet og det er lett å bli kjent med folk. De har linjespesialisering mot spillutvikling og internetteknologi på dataingeniør. Jeg valgte sistnevnte og fant meg relevant stilling ganske raskt etter at jeg var ferdig i Narvik. Graden gir ett godt fundament til videre karriere, og behovet for å ta master er ikke så stort som jeg vet er tilfellet for enkelte linjer på høyere utdanning. Kan trygt anbefales, om du tør ta sjangsen på å bo i Narvik i tre år. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hei. Gidder du fortelle meg litt om studiet, vanskelighetsgrad til nå, studiemiljø, vanskelighetsgrad på fag osv? Har du SOPP-bolig forresten? Studiet er lagt opp slik at alle datalinjene har de samme fagene (bortsett fra dataingeniør, spillprogrammering er ny til høsten så har ikke sjekka med den) det første semesteret, mens det begynner å skille seg i forskjellige retninger etter nyttår. Man starter på scratch i linjefagene, så man trenger ingen forkunskaper (selv om dette helt klart er å foretrekke). Tempoet de første ukene er jo også ganske rolig, før læringskurven brått uker, spesielt i programmering (C++). Her ble nok jeg og en del andre tatt litt på senga. Bare så det er sagt først som sist, jobb mye fra starten av, så henger man mye lettere med. Noe som dog er positivt er at det er innleveringer og prøver underveis. I matte har man tre prøver som danner en mappekarakter, og denne teller halvparten av karakteren i faget. I programmering er det fem obliger (obligatoriske innleveringer) som man må bestå for å gå opp til eksamen, omtrent det samme i innføring i informasjonssikkerhet der man må ha godkjent fem av sju gruppeoppgaver. I disse fagene teller eksamen hele karakteren. Omtrent slik fortsetter det framover. Jeg syns ihvertfall dette er positivt, fordi da tvinges man til å jobbe med stoffet og får seg ikke en stor overraskelse den dagen eksamen kommer. Når det kommer til vanskelighetsgraden så er det nok programmering som er vanskeligst. Dermed kan det være lurt å lese litt om det på forhånd for å lette studiehverdagen litt. Et fint sted å begynne er her. Matematikken er en blanding av det som tidligere het 2 og 3MZ/X, samt noe av det som er pensum for dataingeniørene. Jeg hadde 3MX på videregående og la ikke spesielt mye arbeid i matten her, og klarte fint å ro i land en C. Selv om man ikke hadde den vanskeligste matten på videregående tror jeg nok ikke det skal være så vanskelig bare man gidder å jobbe med det. Med flere av de andre fagene er det egentlig bare å lese og forstå hva det dreier seg om. Det eneste problemet der som jeg opplever nå er at vi har veldig mye å gjøre på en gang, så det blir litt knapp tid til lesing. Dermed lønner det seg å stå på fra dag en, selv om semestrene starter rolig. Når det gjelder studentmiljøet på HiG vil jeg si det er bra. Det er ikke for få og ikke for mange. Det finnes massevis av grupper man kan være med på, alt i fra tegning, teater, musikk, studenthuset til flere sportslige grupper. Ønsker man å engasjere seg mer i skolehverdagen er også dette mulig. Studenthuset er åpent alle dager untagen søndag, og det er kro hver torsdag og quiz hver fredag, samt konserter og andre arrangementer innimellom. Skoleåret starter med to fadderuker. Her skjer det noe omtrent hver dag, og det er veldig lett å bli kjent med folk. På nyåret kommer Uka, som egentlig er to uker med arrangementer, fest og sammenkomster. Jeg bor i SOPP bolig, for tiden på Sørbyen i en to-roms leilighet. Til sommeren flytter jeg ned på Kallerud til en studentbolig der. En av fordelene med å bo i en SOPP-bolig er at man har tilgang på skikkelig bredbånd. Grunnen til at jeg flytter er fordi jeg vil litt nærmere skolen, også kjekt med kort vei hjem etter en kveld/natt på Huset. Uansett om man har bestemt seg eller ikke så er det lurt å søke på bolig nå. Finner man noe annet eller velger å studere et annet sted kan man bare si ifra seg boligen. Endret 28. mars 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Heisann! Jeg går første året på bachelor i drift av nettverk og datasystemer på Gjøvik nå. Hvilken linje er det du har søkt på? Ihvertfall, jeg startet på dataingeniør, men fant fort ut at å gå et løp med mye realfag (dette gjeller alle ingeniørutdanninger) når man i utgangspunktet var lei fungerte dårlig. Dermed byttet jeg bort realfag med datafag på driftlinja. Ellers så er det jo et spennende informasjonssikkerhetsmiljø på Gjøvik. Vi tar Cisco (CCNA) sertifisering, noe som mange arbeidsgivere legger vekt på. Utstyr er innkjøpt og Cisco-lab er i ferd med å bygges. Utvalget av fag og linjer er bra. Har du noe konkret du lurer på er det bare å fyre løs! Det studiet virket ganske spennende når jeg først begynte å lese om det, men lysten datt ganske fort når jeg leste at man må igjennom den herrens programmeringen... Jeg begynte på informatikk på UiO forrige høst og fant fort ut at det aldri ville bli noe for meg. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Man behøver ikke jobbe med programmering etter endt studie, selv om man går der Jonas går eller på en eller annen dataingeniørlinje. Programmering og realfag er nyttige disipliner innen problemløsning som simpelthen gir deg flere jobber å velge mellom etter endt studiet. Hvem vet, kanskje du foretrekker programmeringsjobber etter noen år? Mitt syn har iallefall endret seg endel ifra det første året på studiet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå