Stian_ Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Jeg kjøpte meg en LG KU990 fra Amentio.no for vel et år siden. Etter noen mnd oppsto det en feil med skjermen som førte til at skjermen måtte sendes til reparasjon. Den kom tilbake etter 3 uker med akkurat den samme feilen, og ble derfor sendt inn på nytt. Denne gangen ble feilen utbedret. I november i fjor oppsto det en feil med clear tasten, og telefonen ble igjen sendt til reparasjon. Nå har det oppstått enda en feil med telefonen. Denne gangen virker det som om det er mikrofonen som til tider er dårlig, noe som gjør det svært vanskelig å holde en samtale over telefon. Etter å ha lest flere steder (bl.a forbrukerportalen.no) at jeg har rett på å heve kjøpet hvis det oppstår forskjellige feil 4 ganger eller mer, ba jeg om å få heve kjøpet. Dette kravet ble avslått med forklaringen: Det er ingenting i Forbrukerkjøpsloven som sier at kjøper kan gå i fra avtalen hvis telefonen har vært inne til service 4 ganger eller mer. Dette er derimot en bransjestandard som kan variere fra produsent til produsent. I henhold til lovverket vil Amentio forbeholde seg retten til å utbedre mangel som har oppstått på din telefon og vil derfor ikke etterkomme ditt krav om å heve kjøpet. Har jeg egentlig krav på å heve kjøpet, eller bør jeg bare sende telefonen inn til reparasjon igjen og håpe at nye feil ikke oppstår? Lenke til kommentar
octopz Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Utgangspunktet etter forbrukerkjøpsloven § 30 annet ledd er at selger ikke har "rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel". Dette medfører samtidig at selger kan kreve å foreta to reparasjoner. Altså må det som for deg virker som samme feil oppstå tre ganger før du kan kreve heving. Dette er ikke tilfellet her, ettersom det dreier seg om en ny feil som ikke selger har fått forsøke å reparere før. Et unntak fra utgangspunktet om at selger ikke kan kreve å reparere må slik jeg ser det evt. følge av unntaket for "særlige grunner" i samme paragraf og ledd. Akkurat hva som ligger i dette vilkåret har jeg ikke satt meg inn i - her kan kanskje evt. vedtak fra FTU eller andre være til hjelp. Så med mindre du kan dokumentere noe annet, må du nok belage deg på å gi selger et forsøk på å reparere telefonen din. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Dette stemmer nok desverre. Loven sier kun at du har krav å heving ved 3 gang samme feil, ikke noe om forskjellige feil. Det også helt rett at dette er en bransje standar, som de aller fleste bruker. Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Håpte jeg var ferdig med reparasjonshelvete nå, men jeg får vel gi de en ny sjanse til å reparere den da. Tusen takk for raske svar Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Det jeg lurer på er hvilken idiot hos Forbrukerrådet som har forfattet følgende: Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet. De har absolutt ikke noen dekning for en slik påstand. Dessverre er det mange som tror at Forbrukerrådets ofte fullstendig virkelighetsfjerne tolkninger faktisk er lovteksten. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jepp. Folk glemmer at forbrukerrådet kun er en rådgivene instans. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Åpner ikke forbrukerkjøpsloven for å heve kjøpet hvis man er avskåret fra å bruke produktet over lengre tid? Dvs at i tilfelle hvor man kan være uheldig å ha 100 forskjellige feil skal slippe å vente på 100 avhjelpsforsøk Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det heter seg at avhelp skal skje innen rimelig tid. Så dette er jo et veldig relativt begrep, men vil nok tro at du ville få hevet kjøpet på reprasjon nummer 100 =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå