Gå til innhold

Heve mobilkjøp etter feil 4. gang?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en LG KU990 fra Amentio.no for vel et år siden.

Etter noen mnd oppsto det en feil med skjermen som førte til at skjermen måtte sendes til reparasjon. Den kom tilbake etter 3 uker med akkurat den samme feilen, og ble derfor sendt inn på nytt. Denne gangen ble feilen utbedret.

I november i fjor oppsto det en feil med clear tasten, og telefonen ble igjen sendt til reparasjon.

 

Nå har det oppstått enda en feil med telefonen. Denne gangen virker det som om det er mikrofonen som til tider er dårlig, noe som gjør det svært vanskelig å holde en samtale over telefon.

 

Etter å ha lest flere steder (bl.a forbrukerportalen.no) at jeg har rett på å heve kjøpet hvis det oppstår forskjellige feil 4 ganger eller mer, ba jeg om å få heve kjøpet. Dette kravet ble avslått med forklaringen:

 

Det er ingenting i Forbrukerkjøpsloven som sier at kjøper kan gå i fra avtalen hvis telefonen har vært inne til service 4 ganger eller mer. Dette er derimot en bransjestandard som kan variere fra produsent til produsent.

 

I henhold til lovverket vil Amentio forbeholde seg retten til å utbedre mangel som har oppstått på din telefon og vil derfor ikke etterkomme ditt krav om å heve kjøpet.

 

Har jeg egentlig krav på å heve kjøpet, eller bør jeg bare sende telefonen inn til reparasjon igjen og håpe at nye feil ikke oppstår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet etter forbrukerkjøpsloven § 30 annet ledd er at selger ikke har "rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel". Dette medfører samtidig at selger kan kreve å foreta to reparasjoner.

 

Altså må det som for deg virker som samme feil oppstå tre ganger før du kan kreve heving. Dette er ikke tilfellet her, ettersom det dreier seg om en ny feil som ikke selger har fått forsøke å reparere før.

 

Et unntak fra utgangspunktet om at selger ikke kan kreve å reparere må slik jeg ser det evt. følge av unntaket for "særlige grunner" i samme paragraf og ledd. Akkurat hva som ligger i dette vilkåret har jeg ikke satt meg inn i - her kan kanskje evt. vedtak fra FTU eller andre være til hjelp.

 

Så med mindre du kan dokumentere noe annet, må du nok belage deg på å gi selger et forsøk på å reparere telefonen din.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvilken idiot hos Forbrukerrådet som har forfattet følgende:

Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet.

De har absolutt ikke noen dekning for en slik påstand. Dessverre er det mange som tror at Forbrukerrådets ofte fullstendig virkelighetsfjerne tolkninger faktisk er lovteksten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...