Gå til innhold

[Løst]Problem med Ubuntu - disker endrer navn.

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver å setter opp en Ubuntu 8.04 server på jobben. Den har normalt 3 stk sata-disker tilkoblet, to av de i raid0.

Disse dukker normalt opp som /dev/sdaa,b og c.

Av og til så har vi behov for å koble til 1 eller fler eksterne FC og SAS-disker. Kobles de til mens PCen kjører, så får disse navn som /dev/sdd, /dev/sde og /dev/sdf.

Viss jeg derimot booter med disse diskene montert, så får disse navn som /dev/sda og /dev/sdb. Dvs. de får de navnene som de interne sata-diskene normalt har. Dette skaper problemer for oss, bl.a så blir mdadm forvirret.

Vi brukte tidligere OpenSuse 10.2 og 11.1, der kunne man redigere /etc/sysconfig/kernel og endre på verdien til INITRD_MODULES slik at sas og fc-drivere ikke ble lastet inn ved oppstart.

Hva kan man gjøre i Ubuntu slik at FC og SAS-modulene blir lastet etter sata slik at disknavnene ikke endrer seg? Driverne heter mptsas og mptfc.

Jester

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med UUID er vel at viss vi bytter ut disken med en backup-disk, så stemmer ikke UUID og den blir ikke mountet automatisk?

Mdadm problemet kan nok ha vært pga. noe annet enn dette.

Hadde håpet at det gikk an å bestemme hvilken rekkefølge modulene ble lastet inn slik at sata-diskene ble oppdaget før sas-diskene.

Ser ut som om jeg kan fikle litt med modprobe.d/blacklist og modules slik at rekkefølgen blir som jeg vil.

J.

Endret av Jester7
Lenke til kommentar

Hmm,

Ser ikke ut som om det hjelper å fikle med blacklist og modules. SCSI/SAS/FC diskene får uansett tildelt navn før sata-diskene.

Jeg ønsker altså at de tre interne diskene mine alltid skal hete /dev/sda, sdb og sdc.

Slik det er nå så blir SAS-diskene hetene /dev/sda eller /dev/sdd avhengig om jeg plugger de i ved oppstart eller etter at PCen har startet.

Blacklist inneholder følgende linjer, likevel blir de lastet inn, noen som kan si hvorfor de blir startet og hva jeg kan gjøre for at de startes etter at OS har bootet?

blacklist mptfc

blacklist mptsas

Jester

Lenke til kommentar
Problemet med UUID er vel at viss vi bytter ut disken med en backup-disk, så stemmer ikke UUID og den blir ikke mountet automatisk?

Mdadm problemet kan nok ha vært pga. noe annet enn dette.

Hadde håpet at det gikk an å bestemme hvilken rekkefølge modulene ble lastet inn slik at sata-diskene ble oppdaget før sas-diskene.

Ser ut som om jeg kan fikle litt med modprobe.d/blacklist og modules slik at rekkefølgen blir som jeg vil.

J.

bruk LABEL

Lenke til kommentar
Kan ikke bruke Lablel fordi det er ikke de samme diskene som mountes.

Uansett, jeg kjørte update-initramfs -u etter at jeg la inn modulene i blacklist og modules og da funket det!

Jo det kan du. Set merket til det samme på begge diskane, då kan du bytte på dei utan problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...