Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]ny maskin henger seg på tidlig boot etter restart

Anbefalte innlegg

Innledning:

Jeg bygde sammen en ny PC i går, alt er nytt uten om Grafikkort da jeg venter å ser om det kommer noen gode superweekend/happy helg tilbud.

Utstyrsliste utenom grafikkort

Samsung SpinPoint F1 SATA2 750GB

P5Q Asus P5Q P45 S-775 Hovedkort

AD-7203S-0B (BLACK) Sony NEC Optiarc AD-7203S-0B

OCZ600SXS-EU OCZ 600W StealthXStream Strømforsyning

BX80570E8500 Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Boxed

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4096MB CL4 Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P

Grafikkortet jeg satt i er et Gainward 9600GT kort som kom fra en fungerende eldre maskin.

Problemet var som følger:

Etter alt var satt sammen og jeg skulle starte maskinen for første gang, bootet alt tilsynelatende helt fint. Da kom jeg selvfølgelig til en beskjed om at maskinen ikke finner noe OS vennligst sett inn noe å boote fra. Da restartet jeg maskinen, men denne gangen bootet den ikke. Jeg kom aldri så langt at jeg fikk se Grafikkort Biosen (det allter første en ser oppe i venstre hjørne med grafikkort info). Jeg skrudde av strømmen, altså helt av (ut med kabler osv) og reiste ut et ærend. Senere kom jeg tilbake og plugget alt i igjen, og maskinen bootet og leste fra windows dvd og startet installeringen helt fint helt til windows installen tvinget gjennom en restart ==> samme problem igjen, ingen boot. Av med maskinen igjen og en del startforsøk fungerte det igjen. Denne gangen kom jeg inn i windows og kunne spille osv uten problem, helt til jeg restartet maskinen ==> samme problem, ingen boot.

Hva har jeg gjort:

Hva i alle dager kan dette være ? Alle strømkabler er koblet i, også den ekstrakabelen som skal inn i skjerkortet. Jeg har byttet PSU uten at dette var til hjelp. Alt sitter som det skal, alle minnebrikker, alle satakontaktene.Har sjekket at viften på grafikkortet spinner og alt sitter fast her og.

Merklige ting:

Når alt fungerte, og jeg skulle restarte maskinen, var hele restart prosessen merkelig. Normalt starter maskinen bare rett på nytt "on the fly", altså maskinen holder alt av vifter i gang. På mitt oppsett, slukket den alle vifter i ca 5 sekunder for så å blåse alt i gang igjen.

En annen merklig ting; vist maskinen er slått av og jeg sette i gang en oppstart som viser seg å virke, så er det lys i musen og tastaturlysene FØR start. Altså det er et svakt lys i musehjulet, og lysdiodene på tastaturet som viser Caps lock osv er på. Maskinen starter helt fint, og jeg bestemmer meg for å slå den AV. Vi sier at jeg nå vet at neste boot ikke funker, da er det ingen lys i musen eller tastaturet før boot. Noen ganger nekter den boot selv om det er lys i tastaturet og musen og. Denne siste her er ikke så nøye, det er bare en detalje jeg har lagt merke til.

Løsning:

Byttet til et enda eldre kort, Geforce 7800GT ==> alt fungerer helt fint.

Ikke noen problemer med å boote, alle restarts går fint, og restarten er normal, altså viftene slutter ikke å blåse i 5 sekunder før alt vokner til liv igjen. Maskinen stoppet riktignok å virke en gang i løpet av natten, for når jeg kom tilbake i dag tidlig virket det som maskinen var gått i dvale som jeg ikke klarte å vekke. Det kan uansett være noe annet.

Det jeg lurer på:

Er det noen som ser en umiddelbar forklaring på at maskinen med det ene kortet oppfører seg slik det gjør ? Merklig oppførsel ved restart, kun få ganger den vil boote? Etter restart vil den ikke boote med mindre jeg stresser med av og på bryteren ?

Vil problemet mest sannsynlig være borte om jeg får et nytt skjermkort ?

Skal nevnes at jeg ikke har gjort noe som helst i BIOS, kan det være en viktig detalj jeg har glemt ? (Husker på mitt gamle Socket 939 system måtte inn å justere på noe FSB greier for å få prosessoren på det den skulle være)

Ble litt mye her, men har forsøkt å få med så mye info som mulig, takk for alle svar :)

EDIT: Endret skjermkort til 9600GT

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

Testet nå Geforce 9600GT kortet i gamlemaskinen. Her funker det uten problemer. Hva i alle dager kan det skyldes ?

HAr et nytt skjermkort på vei i posten, men irriterer meg at jeg ikke kan bruke 9600GT kortet i den andre maskinen uten at det blir krøll

EDIT: Herregud jeg har blinksa totalt på det skjermkortet som skal settes inn i maskinen. Det er et 8600GTS kort !!

hehe.

Det viser seg at disse kortene er PCI-e 1.1 eller hva det heter, og Asus hovedkortet har problemer med bakoverkompabiliteten sin.

Regner med alt løser seg når det nye kortet kommmer.

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...