Datasmurf Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hei! Jeg er på leting etter et nytt kompaktkamera da jeg er lei av å drasse rundt med mitt EOS350D på fest og festival. Jeg liker ikke slike små ting, foretrekker de som er på størrelse med Canons Powershot S60, gjerne litt mindre, men ikke mye. Kameraet vil komme til å bli brukt innendørs på fjortisfest med sin dunkle belysning, innendørs på stuevoers med litt mer temperert belysning og utendørs på konsert og festival og hvor enn jeg klarer å snike inn et kompaktkamera. Tenkte å bruke maks 3.000 kr på det. Av minnekort så hadde det jo vært gjevt om det brukte CF, men jeg føler ingen kamera tar CF lenger, så da får jeg heller prøve å finne noe annet. Så, noen tips? .sjur Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Datasmurf: "Kameraet vil komme til å bli brukt innendørs på fjortisfest med sin dunkle belysning, innendørs på stuevoers med litt mer temperert belysning og utendørs på konsert og festival og hvor enn jeg klarer å snike inn et kompaktkamera. Tenkte å bruke maks 3.000 kr på det." -Hva er "stuevoers"? -Ingen kameraer er gode i dunkel belysning, så du må bruke blits eller lang lukkertid. Mange kompaktkameraer har programmer som kombinerer dette. Innendørs trenger du vidvinkel. 28mm eller videre. SD-minnekort er den mest vanlige korttype som de fleste kameraprodusenter bruker (Unntak: Sony - Memorystick og Olympus - XDkort). Canon ixus 870 is til ca. 2000,- er ikke et dårlig valg til ditt bruk. Panasonic Lumix FX37 i samme prissegment og er også godt. http://www.akam.no/artikler/det_beste_julekameraet/55657 Det finnes flere alterativer innenfor 3000,-, men de er ikke nødvendigvis bedre egnet. Husk at minnekort, veske, evt. batterier og evt. frakt kommer i tillegg til kameraprisen. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 27. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2009 Stuevoers / gutteromsvoers, hva enn folk kaller det. Jeg har snappa opp stuevoers fra det stedet jeg er oppvokst i Trøndelag. Ei sliten taklampe, stearinlys / telys og det meste av lyset kommer fra en TV/PC-skjerm. Så litt på kameraene du nevnte, de ser absolutt brukbare ut, men er de ikke litt små? Forsvinner lett i hender og sånn. Det var det jeg likte med mitt gamle PowerShot S60, det satt godt i hånda mine, om jeg hang ut av et bilvindu eller bare sprang rundt og tok en drøss med snapshots i grisefylla. Bilderesultatet var det nå så som så med, men det satt godt i hånda. Søstrene mine har slike små, tynne kamera man kan smette ned i skjortelomma og jeg syns de forsvinner i hendene mine og er helt jævlige å bruke, jeg har ingenting i mot litt tyngde på kameraet. Heller for tungt enn for lett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå