Gå til innhold

Ønsker å lære meg mer om aksjer og fond.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker å lære meg om aksjer, og hvordan aksjemarkedet fungerer - slik at jeg kanskje kan begynne å eksperimentere litt med aksjer, som en liten hobby. Er det noen bøker innen dette fagfeltet som kan anbefales til en som ikke har så veldig mye forkunnskap? Har hatt bedøk, men "that's it" - så jeg trenger nok en bok som tar for seg det grunnleggende, og kanskje én eller to som går litt mer i dybden. ;)

Lurer også på hvilke nettaviser som tilbyr bra nyheter innen økonomi og finans, samt hvilken nettisder som er bra når det gjelder selve kjøps/salgsprosessen?

Jeg vet at det ikke finnes noen vidunderbøker, og at de fleste i gamet sikkert har mangeårig utdannelse innen økonomi - men synes det virker gøy å pusle litt med aksjer med penger jeg kan unnvære.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du på teknisk analyse og sånne hjelpemiddler eller å tolke forskjellige signaler som nøkkeltall, nivåer, kronekurs, oljekurs osv?

Husker at det var noen som nevnte en bok med alle tenkelige verktøy man kan bruke samt programvare som gjorde det lettere å gjøre beregningene, men jeg husker ikke hva den het. Gå til hegnar.no -> forum, f.eks olje og energi som er en av de mer aktive områdene og spør det samme spørsmålet der, vis du ikke får svar her.

Lenke til kommentar
Har lest dem ja, og den gir en grei innføring til hvordan det er bygget opp - men ville gjerne hatt noe som gikk litt dyperer og litt mer "taktikk".

Det avhenger litt av hva du mener med dypere og taktikk. Om det er for å bli en street-smart trader(!) som er litt -Bli din egen stjernemegler-ish- så vet jeg ikke om noe.

Om du derimot vil lære mer om verdipapirer og deres iboende egenskaper så vil jeg anbefale følgende:

• Principles of Corporate finance - Brealey, Myers and Allen
  • Investments - Bodie, Kane og Marcus
  • Statistics for management and economics - Keller.

Sammen så utfyller disse bøkene hverandre veldig godt.

Ønsker du kortversjonen.

• Fundementals of corporate finance - Brealey, Myers og Marcus.

Lenke til kommentar

Takk for svar til dere begge. :) Ble kanskje litt feil å kalle det taktikk. Det jeg mente var mer hvordan man tolker statistikken, og analyserer tall som valutakurs, oljepris mm.

Så nå at jeg hadde "The Intelligent Investor" av Benjamin Graham stående i hyllen. Er dette en god bok?

Jeg skal sjekke ut anbefalingene dine.

Lenke til kommentar
Takk for svar til dere begge. :) Ble kanskje litt feil å kalle det taktikk. Det jeg mente var mer hvordan man tolker statistikken, og analyserer tall som valutakurs, oljepris mm.

Så nå at jeg hadde "The Intelligent Investor" av Benjamin Graham stående i hyllen. Er dette en god bok?

Jeg skal sjekke ut anbefalingene dine.

Meget god bok!

Tror hegnar online har noe økonomi skolen bøker og aksjeskolen som er rimelig gode til å være skrevet på norsk..

http://bokhandel.hegnar.no/epages/hegnar.s...s/9788271461935

http://bokhandel.hegnar.no/epages/hegnar.s...s/9788271461768

http://bokhandel.hegnar.no/epages/hegnar.s...ucts/8271461125

De har også en del flere som er verd å ta en les... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...