Gå til innhold

En enkel bildevurdering av 2 nye kompaktkameraer

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på bilder tatt i tester på denne siden http://www.photographyblog.com av Canon A480 og Fujifilm F200EXR. Den første er som kjent billig og enkel mens den siste skal være det ypperste fra Fujifilm. Begge er nye modeller som knapt selges i Norge foreløpig. I de to bildene som jeg legger ved her synes jeg bildekvalitet er faktsik en smule bedre på A480 (øverste/første bilde). I tillegg virker det som begge eksponerer feil, Canon for lyst og Fuji for mørkt (i forhold til skiftende vær).

Det ser muligens ut som moireeffekten slår hardere ut på Fuji også.

(jeg har redusert bildestørrelse for å kunne laste de opp her, men sjekk gjerne orginalene på http://www.photographyblog.com)

post-93100-1238112682_thumb.jpg

post-93100-1238112694_thumb.jpg

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt normalt at bilder fra billige kamera ved første øyekast kan virke bedre enn bilder fra dyrere og mer avanserte kamera. Men grunnen er mer falsk oppskarpning og fargemetning for å dekke over manglende optisk skarphet, dårligere sensor og dårligere signalbehandling. En annen ulempe er gjerne større støyreduksjon, som fjerner fine detaljer i bildene. På de dyrere kameraene trenger man ikke bruke slike triks, og i tillegg legger man som oftest flere av avgjørelsene på hvordan bildet til slutt skal se ut, på den som har tatt bildet. Hvis bildet allerede er "ferdigbehandlet" i kameraet er det ikke så mye å gjøre om man er uenig. Det er lettere å legge til skarphet og fargemetning, enn å fjerne det, uten at resultatet blir dårlig.

Når det er sagt, synes jeg bildene fra Fujifilm-kameraet er faktisk skarpere, og at det er svakt undereksponert er bedre enn svakt overeksponert som fra Canon kameraet. Svak undereksponering er mye lettere å gjøre noe med, enn overeksponering som fort ødelegger tegninger i høylysene.

De som har lite erfaring med kamera og ikke ønsker å gjøre etterbehandling, vil kanskje være like fornøyde med Canon-kameraet. Men om man ønsker å ta best mulig bilder, enten man ønsker å gjøre etterbehandling eller ikke, så vil Fuji-kameraet gi et mye bedre resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...