viste19 Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) hei. har hatt scooter og vurderer og kjøpe en moped med manuell gir. har aldri vert på en moped før. og kjenner heller ingen som har noe annet enn scooter. virker giringa på mopeden likt som bil? og hvordan girer men. hadde satt pris på om noen kunne laget en tegning eller noe, hvor klutchen er, og girene. lurer litt siden blir veldig flaut når jeg skal se på en moped, og skal prøvekjøre den, og ikke kunne det. kan mopeden stå i fri når du starter den? Eller i første gir med klutchen inne og deretter sleppe klutchen seint ud og gasse litt? takker for raske svar! http://mc.autodb.no/autodb/frame_search.wa...mp;_cmd=similar link til mopeden Endret 30. mars 2009 av viste19 Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Clutch er den hendelen på venstre side av styret. Gir er nede med foten. Start i nøytral. Hold inne clutch og sett den ett hakk ned. Slipp Clutch forsiktig ut samtidig som du holder turtal med gassen. Nå er den i første og du starte å rulle. Andre gir er 2 hakk opp. Dvs forbi nøytral. Men du tar giringen her i ett. Resten av girene er oppover fra andre. Jeg synes ikke dette var spesielt enkelt når jeg startet. Men det er kanskje letter på moped en tung motorsykkel. Bare ta det rolig så går det nok bra. Endret 26. mars 2009 av Akidon Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 takk for raskt svar. stopper de fleste mopeder fort hvis de står på tomgang. må du liksom fyre den på første på sekundet? du sa første gire er ned og andre giret opp. vil det da si: --->fjerde --> Tredje Andre gir ---> Nøytral/Fri ---> Første Gir ---> ok har jeg rett: hvis jeg har stoppet mopeden i første gir. og skal starte den nå: så drar jeg opp giren(venstre fot?) ett hakk. tar i nøkkelen. kickstarter den, setter meg på mopeden. holder inne clutchen og trykker giren ned ett hack. får litt fart og drar den opp 2 hakk..osv? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Uff stakkers mopedister Viss du skal ha den i nøytral fra første skal den et lite hakk opp. Drar du den for langt havner den i andre. Nå har jeg aldri startet en moped med kickstartm, men antar det sånn man gjør det ja. Og 2-3 er bare et hakk samme med resten av girene oppover. Antar at den stopper lett viss den er kald. Men viss den fungerer ordentlig skal den gå fint på tomgang med litt choke eller når den er varm. Lenke til kommentar
makila Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 ok har jeg rett: hvis jeg har stoppet mopeden i første gir. og skal starte den nå: så drar jeg opp giren(venstre fot?) ett hakk. tar i nøkkelen. kickstarter den, setter meg på mopeden. holder inne clutchen og trykker giren ned ett hack. får litt fart og drar den opp 2 hakk..osv? Stemmer bra det du sier her. Mopeden kan du, som med bil, starte i både gir og i nøytral. Forskjellen er at du selvfølgelig må holde inn clutchhendelen om du starter den i gir. Tror nok du vil oppleve at de fleste mopder er litt sure når de er kalde. Så er greit å starte med choken og gi litt gass for å holde den igang. Motoren blir fort varm, choken kan fort tas av. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Noen mopeder kan kun startes i fri. Mener bl.a. AM6-motorene er slik. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 mener nå at de fleste med kick kan startes i 1, bare og holde inne clutchen når du kicker det Har måtte starte min i 3 gir i 1-2 månder nå, har funket helt fint det Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Holder du kløtsjen inne i første gir og kicker på en AM6-motor så skjer det ingenting, bortsett fra at mopeden går forover. Kicken er kopla på gira og holder du inne kløtsjen så kopler du gira vekk fra motoren. Lenke til kommentar
makila Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Okei, det var jeg ikke klar over. Mulig at det er slik på AM-6 ja. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 på en gir moped er første gir ned, så kommer fri vis du trykker en halv gang opp på en måte. vis du trykker helt opp kommer du til andre, så tredje osv. håper du forstod. hvilken side clutshen er på finner du raskt ut Lenke til kommentar
reds Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Girkassen er kartlagt slik: 6 5 4 3 2 FRI 1 En ned og fem opp. Fri er halvveis opp mellom 1. og 2. Som sagt over, men slik jeg har satt det opp er det lettere å se for seg. Ang. start med clutch: Suzukier starter med clutch inne i gir. Derbi gjør også det. Har hatt begge! Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 takk for raske svar , jeg har sett på : www.autodb.no => AutoDB-kode: 838445. er den bra? lurer også på hva tenningslås egentli er. skal prøve å prute ned til 4000 Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 tenningslås er det du setter i nøkkelen. husk å sjekk om det er heftelser på den først. her kan du sjekke http://w2.brreg.no/motorvogn/ Lenke til kommentar
makila Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 takk for raske svar , jeg har sett på : www.autodb.no => AutoDB-kode: 838445. er den bra? lurer også på hva tenningslås egentli er. skal prøve å prute ned til 4000 Spør hvor langt mopeden har gått. Om du vil ha noe som du vil ha minst mulig problemer med, bør du gå for noe nyere. Det sier seg selv at en moped som er 17 år gammel ikke er i god stand. Kan godt være du til stadighet står å sliter med at mopeden ikke funker. Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 mopeden er ikke registrert så hvordan kan jeg finne slikt ut? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 mopeden er ikke registrert så hvordan kan jeg finne slikt ut? Da må du finne ut hvorfor den ikke er registrert! Ring fyren og få tak i registreringsnummeret. Så sjekker du med Br. registerne samt hører med biltilsynet om det er bare å registrere den. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Spør hvor langt mopeden har gått. Om du vil ha noe som du vil ha minst mulig problemer med, bør du gå for noe nyere. Det sier seg selv at en moped som er 17 år gammel ikke er i god stand. Kan godt være du til stadighet står å sliter med at mopeden ikke funker. ??????????????????????????????????????? Ehm hva snakker du om? Så alle eldre sykkler er i dårlig stand? Årsmod har ingenting med hvilken stand sykkelen er i.. Jeg mener at hvis du vil ha noe med minst mulig problemer går du for noe eldre, ikke noe nyere. Feks Suzuki tsx, Suzuki RMX, Suzuki ZR, Honda mt5, Honda mb5. Det er sykkler med god kvalitet som holder. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Sant det, Butthead, men likevel vil jeg tro nye, vannavkjølte motorer har bedre kvalitet så lenge de blir behandlet slik de skal. Dvs ikke mer trim enn uplombert, varmet opp før "hardkjøring", bytting av girolje osv. Mener du en ny kvalitetsmoped som har 5000km på tellern har mer problemer enn en TS fra slutten av 80-tallet med 40 000? (Jeg VET det kommer an på hvordan moppene er behandlet, men sånn gjennomsnittlig) Lenke til kommentar
makila Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Spør hvor langt mopeden har gått. Om du vil ha noe som du vil ha minst mulig problemer med, bør du gå for noe nyere. Det sier seg selv at en moped som er 17 år gammel ikke er i god stand. Kan godt være du til stadighet står å sliter med at mopeden ikke funker. ??????????????????????????????????????? Ehm hva snakker du om? Så alle eldre sykkler er i dårlig stand? Årsmod har ingenting med hvilken stand sykkelen er i.. Jeg mener at hvis du vil ha noe med minst mulig problemer går du for noe eldre, ikke noe nyere. Feks Suzuki tsx, Suzuki RMX, Suzuki ZR, Honda mt5, Honda mb5. Det er sykkler med god kvalitet som holder. Hehe, "?" har hengt seg opp trur jeg. Best å sjekke den tasten så du slipper å opptre som en total idiot. Beklager, men please spar meg. Dette er et diskusjonsforum. Kommer du med påstander er det en fordel å begrunne. Men til tema. Linker til annonsen til trådstarter. http://mc.autodb.no/autodb/frame_search.wa...mp;_cmd=similar Ut ifra hvordan den ser ut og hva han skriver så tror jeg faktisk selv du ville gått for noe annet. En 1992 mod. sykkel til 4500 kr. Er blandt annet en tenningslås som "ikke fungerer" og skader i lakken. Tror ikke vi snakker om en strøken sykkel her altså. Årsmodell har mye å si med hvilken stand sykkelen er i. Jeg kan bare henvise til det oppkast sier. 5000km vs 40000km, det er klart førstenevnete i nesten alle tilfeller er i bedre stand en sistenevnte. MEN, det finnes jo selvfølgelig unntak. Det finnes også 2 år gammle mopeder som er i ræva stand. Men det jeg snakker om er generelt. Det er ikke så veldig ofte man finner en MT5 som er i strøken stand altså. Men om det er et problem at halve sykkern detter fra hverandre på vei til skolen/jobben, må nesten han vurdere. Men finner trådstarter en restaurert TSX eller lignende, go for it. Det er gode sykkler, men mange av de er desverre kjørt i filler. "Jeg mener at hvis du vil ha noe med minst mulig problemer går du for noe eldre, ikke noe nyere." Mer tull har jeg aldri hørt. Det finnes flere nye sykler som er i bedre stand enn gamle sykler. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Bare å ta med seg mopeden på et litt åpent område, helst flat mark. Og kjøre litt, og etter en times tid så har du full kontroll Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå