Sycrob Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 I går kom pakken med nye pc komponenter, et ABIT NF7-S v2.0, en Barton 2500+ og 2*256 pc3200 DDR ram. Jeg monterte alt som det skulle og fyrte opp, men det eneste jeg ser at no signal input på skjermen og pcen uler. Det lyser på hovedkortet at det har strøm, men når jeg trykka på knappen starter alle vifter en liten stund (1-3 sekunder) så begynner alt å ule. Da er det feilsøking tid tenkte jeg, og koblet inn bare det helt nødvendigste, en HD, skjermkortet, cpu og den ene minnebrikken. Samme greine fortsatt. Jeg byttet så rammen, og med samme resultat. CPU var derfor neste ting å skjekke, og når jeg satt i den gamle 1,33Ghz virka det som at det fungerte greit. Jeg kom inn i bios o.l, men jeg testet ikke så lenge. Er det cpuen jeg har fått som er ødelagt tenkte jeg. Jeg monterte igjen Barton cpuen og denne gangen kom jeg inn i bios med den også. Det virker tenkte jeg og var god fornøyd, men den lykken skulle i vare lenge. Jeg kommer nå inn i bios, men etter en liten stund begynner maskinen å ule, og alle vifter stopper. Dette skjer med litt varierende tidsramme, alt fra 10 sekunder til 3-5 min. Er det noen som har noe forslag til hva som kan være feil? Maskinoppsettet er følgende: Abit NF7-S 2*256 PC 3200 /m Winbond Barton 2500+ Chieftec 330W psu Takker for svar. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Er det ikke noe "pins" du må bytte på hovedkortet for at den skal kjøre på 333/266? vet ærlig talt ikke.. :-? Har du lest brukermanualen godt nå gutten min? Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Jeg har gått igjennom manualen, og ut i fra det jeg ser er det ikke noen pins/jumpere som skal enderes. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Høres ut som overoppheting eller at hovedkortet ikke klarer og lese hastigheten på CPU vifta. Har du koblet den til rett "header" på hovedkortet? Hva slags HSF er det du har? -KJ Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Jeg har vannkjøling, så det er ikken noen vifte koblet til den kontakten, spørsmålet er da hvorfor den funker med den andre cpuen, og ikke med barton cpuen. Barton cpuen skal også produsere mindre varme enn 1,33 Ghz'en. Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg har vannkjøling, så det er ikken noen vifte koblet til den kontakten, spørsmålet er da hvorfor den funker med den andre cpuen, og ikke med barton cpuen. Barton cpuen skal også produsere mindre varme enn 1,33 Ghz'en. sett en vanlig kabinett vifte i den kontakten og gå så inn i bios og disable automatic fan detection Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Det har jeg allerede testet, men uten særlig resultat. Nå har jeg latt 1,33 Ghz'en gått i 3 timer uten noe som helst problemer, mens barton cpuen ikke har klart mer enn maks 3 minutter. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Bruker du Shim? Har hørt at noen shims er litt for høye for de nye AMD'ene, og at det dermed ikke blir god nok kontakt mellom CPU og kjøler. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Send cpu'en tilbake dit hvor du bestilte den og be dem sende deg en ny! Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Bruker du Shim? Har hørt at noen shims er litt for høye for de nye AMD'ene, og at det dermed ikke blir god nok kontakt mellom CPU og kjøler. BS.... De er ikke for høye.. det er bare den ene støtteputa på AMD CPU'er som er litt i veien. Med shims så trenger du ikke støtteputer lenger så du kan like så godt fjerne den som er i veien. Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Godt poeng fra Sedsberg, jeg hadde en kobbershim fra www.microplex.no på min gamle 1800, når jeg fikk 2800 turte jeg ikke å bruke den da den hadde kommet til å kortslutte flere av "punktene" på cpu. Som kjent leder kobber veldig godt Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Send cpu'en tilbake dit hvor du bestilte den og be dem sende deg en ny! Det er neppe problemet siden den fungerte når han puttet den i 2. gang. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Det at det uler å står i er pga. overoppheting eller at CPU er feil innstilt. Når jeg klokket for høyt på FSB eller klokket CPU for høyt begynte det og ule og det var ikke noe signal ut til skjermen. Resette CMOS var det ejg måtte gjøre. Var på lan i påsken. Der var det en med et NF7-M kort. Det ulte og stod i. Jeg hjalp han med problemene. Jeg tok av kjøleribba, tok på ny goop, på med kjøleribba igjen. Vips, så var ulinga borte. Han hadde en XP1500(eller XP1600) og en XP2000. Når XP2000 prosessoren var i, begynte det å ule mye fortere. (Dette var før jeg påførte ny goop.) Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Godt poeng fra Sedsberg, jeg hadde en kobbershim fra www.microplex.no på min gamle 1800, når jeg fikk 2800 turte jeg ikke å bruke den da den hadde kommet til å kortslutte flere av "punktene" på cpu. Som kjent leder kobber veldig godt Da har du plassert shimen feil. Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Shimen jeg bruker på 1,33 Ghz'en passer ikke til barton cpuen, så jeg har kjørt uten shim. Jeg har foreløping valgt å kjøre uten goop o.l, men det kan hende det er over oppheting som er problemet. Jeg kan ta å kjøre den med ArticSilver for å teste. Det jeg syns er så rart er at den tryner etter 10 sekunder noen ganger, og 3 min neste gang. Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Jeg har foreløping valgt å kjøre uten goop o.l, men det kan hende det er over oppheting som er problemet. -Uten- goop??? :o :o :o Håper egentlig at dette var skrivefeil, men hvis det ikke er det så er det ikke no rart det hyler. Går nok en smule varmt under der da ja... Rart du ikke har fått nøkkelring for lenge siden Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Den burde klare å idle uten goop, så lenge ribba er god festa og ligger rett mot core. Men jeg ville absolutt klint på ett eller ett anna! Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Det er bedre nå, den har foreløpig stått uten problemer nå i 45 min. Jeg tror jeg hadde skrudd kjøleblokken for løst til. (redd for å knekke festeørene på hovedkortet). Til deg som spurte om jeg var gal som kjørte uten goop, så gjorde jeg faktisk det. Cpuen skulle kunne idle uten det, om det er kontakt mellom core og kjøleblokk da vel og merke. Håper det forsetter uten PIIIIIIIIIIIIP i pc høytaleren en stund til Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Godt poeng fra Sedsberg, jeg hadde en kobbershim fra www.microplex.no på min gamle 1800, når jeg fikk 2800 turte jeg ikke å bruke den da den hadde kommet til å kortslutte flere av "punktene" på cpu. Som kjent leder kobber veldig godt Da har du plassert shimen feil. Nei, jeg har ikke plasser shimen feil, den shimen som jeg kjøpte for å bruke til min XP1800 passet rett og slett ikke til min XP2800 Barton. Lenke til kommentar
Skrot/nisse Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Slik oppførsel kan oppstå dersom det er skader på cpu-coren! Det kan jo fort oppstå hvis man er litt for ivrig Skadene trenger ikke være store heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå