Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Må man oppgi grunn for å ville ha kopi? Kan man kreve at deler av/hele journalen blir slettet? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Må man oppgi grunn for å ville ha kopi? Kan man kreve at deler av/hele journalen blir slettet? De kan kreve innsyn til dine medisinske journaler og epikriser. Nei, du kan ikke forandre på de. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Fra pasientrettighetsloven: § 5-1. Rett til innsyn i journal Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende. Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær. En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette. § 5-2. Retting og sletting av journal Pasienten eller den som opplysningene gjelder, kan kreve at opplysningene i journalen rettes eller slettes etter reglene i helsepersonelloven § 42 til § 44. fra Helsepersonelloven: § 42. Retting av journal Helsepersonell som nevnt i § 39 skal etter krav fra den opplysningen gjelder, eller av eget tiltak, rette feilaktige, mangelfulle eller utilbørlige opplysninger eller utsagn i en journal. Retting skal skje ved at journalen føres på nytt, eller ved at en datert rettelse tilføyes i journalen. Retting skal ikke skje ved at opplysninger eller utsagn slettes. Dersom krav om retting avslås, skal kravet om retting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen. Avslag på krav om retting kan påklages til Helsetilsynet i fylket, som etter å ha innhentet uttalelse fra Datatilsynet, avgjør om retting kan foretas. § 43. Sletting av journalopplysninger Etter krav fra den journalopplysningene gjelder, eller av eget tiltak, skal helsepersonell som nevnt i § 39 slette opplysninger eller utsagn i journalen, dersom dette er ubetenkelig ut fra allmenne hensyn, ikke strider mot bestemmelsene i eller i medhold av arkivloven §§ 9 eller 18 og: 1. opplysningene er feilaktige eller misvisende og føles belastende for den de gjelder eller 2. opplysningene åpenbart ikke er nødvendige for å gi pasienten helsehjelp. Dersom krav om sletting avslås, skal kravet om sletting og begrunnelse for avslaget nedtegnes i journalen. Avslag på krav om sletting kan påklages til Helsetilsynet i fylket. Det skal innhentes uttalelse fra Datatilsynet. Dersom Helsetilsynet i fylket mener at sletting kan være i strid med arkivloven §§ 9 eller 18, skal det også innhentes uttalelse fra Riksarkivaren. Kilde: lovdata.no Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hvordan skal jeg formulere forespørselen, da (pr brev)? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hvordan skal jeg formulere forespørselen, da (pr brev)? Kan dere være snill å oversende kopi av min pasientjournal/epikrise. Mvh/ Ditt navn her. Verre er det ikke Endret 28. mars 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hvordan skal jeg formulere forespørselen, da (pr brev)? Merk; du må være over 16 år for å kunne rette denne forespørselen, hvis ikke, er det dine foreldre som må rette den. Skriv følgende: Til: journalansvarlig på XXXX Det vises til Lov om pasientrettigheter § 5-1 Jeg XXXX, født XX.XX.XXXX-XXXXX anmoder herved om kopi av min journal i sin helhet. Dersom det vurderes at det ikke kan uleveres kopi av journal, anmoder jeg om snarlig underretting om dette med begrunnelse. På samme måte anmoder jeg om underretting dersom deler av min journal ikke utleveres samt begrunnelse for dette. Jeg forventer svar på denne anmodningen innen fire (4), uker etter at dere har mottatt dette brev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå