Gå til innhold

Hjelp til å kjøpe Gaming/photoredigerings pc til ca 17 000!

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger hjelp til å lage/velge pc! Kommer til å se masse filmer og spille mye. Diablo 3 skal for eksempel spilles mye når det kommer ut. Jobber veldig mye i Photoshop og Flash, og har som oftest musikk og en god del andre program oppe samtidig som jeg jobber i de. Nedlastning er på hele tida. Men regner med at det meste vil havne på eksterne hardisker. Skal starte å spille inn musikk og redigere det så kanskje no bra lydkort?

Regner med at over 20 000 er litt over det jeg kan betale. Men rundt 17-19 000 går greit regner jeg med.

Maskinen skal ikke overklokkes. Ihvertfall ikke ennå... kanskje senere....

Vet ikke hva forskjellen med AMD og Intel basert pc er så hvis noen forklarer forskjellen hadde det vært hyggelig=P

Skjerm, tastatur, mus og høytalere har jeg fra før av.... så det trengs ikke

Vil gjerne ha masse minne og et bra skjermkort..

Håper det holder med info..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken skjerm?

CS4?

Spiller støy noen rolle?

Forskjellen på Intel og AMD er:

Det er to forskjellige produsenter, som for det meste lager prosessorer.(CPU)

Siden CPU'ene er forskjellig bygd opp må man ha et hovedkort som støtter Intel/AMD.

Ut ifra dine behov er det ikke nødvendig å bruke mer en 10-13 000. Spar resten av pengene til senere oppdateringer.

Stikkord for denne maskinen blir:

-Bruk pengene på de delene som varer lengst (Kabinett og PSU)

-SSD

-nVida (pga Cuda)

Endret av ravii
Lenke til kommentar

Skal vi se... jeg har en gammel skjerm akkurat nå men får en ny 19" flatskjerm snart. men vet ikke no spesielt om den...

Jupp CS4

Men hakke no spesielt peiling hvilke deler jeg burde gå for da men=/ så noen hint?

Lenke til kommentar

Her har du noen forskjellige oppsett:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...0A-E9C1B7F81BB7

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...4A-CACEC089B594

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...BC-82B145D29E8D

Her har du også andre gode kabinetter du kan vurdere:

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=3697...&sku=422706

Ønsker du ikke å bygge selv, kan du vurdere en av følgende:

Komplett Gamer - New generation

Komplett Gamer - AMD Dragon

EDIT: Hva har Cuda med saken å gjøre? AMD/ATI Har en tilsvarende funksjon som fungerer like bra, om ikke bedre enn Cuda. Så er ingen vits å velge nVidia bare for de har skrevet Cuda på pappesken.

EDIT #2: Jeg har vist lagt ved feil type minnebrikker på AMD Dragon oppsettet.

Riktig minnebrikker kan til eksempel være -

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=3938...&sku=360396

Beklager feilinformeringen!

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

Det oppsettet så ganske greit ut, men forandre følgende;

Grafikkort: GTX260, ATI har ikke PhysX og CUDA (som PS benytter seg av), i tilegg yter dette kortet bedre (for 1000 mindre.)

Crysis_HQ_Benchmark_4x-AA.jpg

Du trenger ikke mer en 750W, da er denne det beste alternativet.

Dette HK'et går for å være bedre

Sats på denne skjermen. Du får den for under 5k, bare les her.

Denne i steden for raptoren til OS

Spiller støy noen rolle?

Endret av ravii
Lenke til kommentar

Du bør kjøpe et 790GX kort til Phenom II fordi det er spesielt egnet mot AMDs nye prosessorer. Dog må det sies at det anbefales ogs HD48XX serien. De tre sammen er det såkalte Dragon-konseptet som gir optimal ytelse, og er meget egnet til overklokking. Dog kjøper du Nvidia kort så er det sikkert et fett bare hovedkortet er bra...

Lenke til kommentar

Som nevnt av jornboss bør du kjøpe et Radeon HD 48xx skjermkort om du velger et AMD oppsett, slik som Thaevil AMD AM3 forslaget.

GTX 260 er ikke et bedre kort, bare fordi det yter bedre i Crysis.

For meg er alle Corsair PSU unntagen 1000Watt'eren noe humbugg.

Strømforsynigner som ikke er modulære, er det absolutt ingen hensikt å bruke penger på.

Asus M4A79T Deluxe er ikke bedre....

Her er en sammenligning mellom de to HK'ene:

http://www.trustedreviews.com/motherboards...A790FXT-UD5p/p1

SSD er raskere, uten tvil. Men En SSD koster mer enn den smaker, og 30GB er så godt som ingenting i dagens målestokk. Etter OS og alle programmer er installert, vil du ikke ha noe uber plass igjen til andre gjøremål.

Lenke til kommentar

Kan noen forklare hva de mener med "optimal ytelse" med AMD Dragon konseptet? Bortsett fra mulighet for Crossfire med AMD hovedkortet + ATI HD4870..

For 17.000 inkl skjerm får han jo et fint Core i7 oppsett med 6gb minne, GTX 260, 24" skjerm osv...

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Som nevnt av jornboss bør du kjøpe et Radeon HD 48xx skjermkort om du velger et AMD oppsett, slik som Thaevil AMD AM3 forslaget.

GTX 260 er ikke et bedre kort, bare fordi det yter bedre i Crysis.

For meg er alle Corsair PSU unntagen 1000Watt'eren noe humbugg.

Strømforsynigner som ikke er modulære, er det absolutt ingen hensikt å bruke penger på.

Asus M4A79T Deluxe er ikke bedre....

Her er en sammenligning mellom de to HK'ene:

http://www.trustedreviews.com/motherboards...A790FXT-UD5p/p1

SSD er raskere, uten tvil. Men En SSD koster mer enn den smaker, og 30GB er så godt som ingenting i dagens målestokk. Etter OS og alle programmer er installert, vil du ikke ha noe uber plass igjen til andre gjøremål.

At det yter bedre i Crysis var bare en måte å illustrere forskjellen på.

Siden denne maskinen skal brukes til blideredigering er det en fordel å ha Nvida skjermkort. Dette er grunnet fysikkmotorene som Nvida benytter seg av.

Jeg sier at ASUS'en er bedre grunnen personlig erfaring med begge kortene, har et par kjenninger som har akkurat samme hardware, med unntak av HK. Maskinen med ASUS er mye mer stabil en maskinen med GB. GB'kortet kan jo være en mandagsmodell, med igjen, det er min personlige erfaring.

At det er ingen vits å ikke kjøpe moduler PSU er bullshit, en av de alle beste PSU'ene som er laget (PC power and Cooling Silencer-serien. ) er ikke modulære.

Hva har Cuda med saken å gjøre? AMD/ATI Har en tilsvarende funksjon som fungerer like bra, om ikke bedre enn Cuda. Så er ingen vits å velge nVidia bare for de har skrevet Cuda på pappesken.

Photoshop er, ifølge Adobe, optimalisert for Cuda og PhysX.

AMD/ATI har en tilsvarende funkson som PhysX, ikke CUDA.

SSD: Helt tilfeldig at jeg valgte 30'gb versjonen, poenget var at det beste valget ville være en Vertex. (Om du ikke satser på Intel sine disker, de er best, men koster deretter.)

Ved en så HDD'avhengig prosess som redigering er det en enorm fordel at HDD ikke blir flaskehalsen i et system til 20k.

BTW: @Svenni, hvorfor betale 1000kr ekstra for 2GB RAM på et skjermkort? Penger rettt ut av vinduet. Sats på denne, 1Gb er en fordel i oppløsninger over 1600*1000.

Lenke til kommentar

Core i7 er definitivt det du vil ha for den prisklassen. Du vil ha mye minne og raske disker. Jeg ville foreslått å ha:

920 prosessor med noctua/true kjøler med ekstra vifter for push/pull og overklokking.

12gb ram, helst 1600MHz eller raskere.

asus/gigabyte hovedkort.

Skjermkort ville jeg ha kjøpt gtx285 fordi jeg personlig liker single kort og ikke sli/cf.

Skjermen burde være eizo eller liknende kvalitet. Noe man kan kjøpe i en fotobutikk, type fotovideo.no e.l.

Jeg jobber mye i Lightroom og merket en GOD forbedring da jeg økte fra 4gb ram 800mhz til 8gb ram 1066mhz.

Disker kan fort bli kostbart. Jeg ville foreslått 2x640gb double platter disker i raid0 for bilder/videoer etc. 2xvertex 30gb i raid0 for programmer og OS. Win7 vil være beste os, men vista x64 funker også bra.

Å ikke overklokke 920 er dumt. Den har mye potensiale og det er MYE billigere enn å kjøpe en 965.

Lenke til kommentar

[url="http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=684955&su=8AC10EF3-643B-4E49-B9C8-B4EAF27DAD62[/url]

Dette er det jeg regner med at jeg kjøper, selv om jeg har hørt at det ikke er vits å kjøpe ddr3 ennå siden man får så mye mer for ddr2 nå. Fant ut at jeg har en grei nok dvd drive liggende så skipper den siden jeg har.

Noen som vet om noe jeg kan forbedre?

Endret av Thaevil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...