Gå til innhold

RAM - trenger tips

Badger

Anbefalte innlegg

Quote:

On 2002-01-23 17:40, SirHartge skrev:

Quote:

Når det gjelder minne husker jeg å ha lest at dersom du skal bruke mer enn 2 minnebrikker samtidig må du ha kun ECC brikker.

dette er tull..

poenget med ECC er som tidligere beskrevet i tråden.. det har innebygd feiloppretting.

Dette er absolutt ikke tull. Det har nemlig vist seg at med fler enn 2 RAM-brikker, ELLER om man skal benytte ALLE DIMM-soklene på et HK, kan det være nødvendig med ECC RAM for å opprettholde stabilitet. Skal man ikke bruke mer enn 2 RAM-brikker, eller ikke alle DIMM-modulene går det fint å bruke RAM uten ECC.

Hvorfor tror du det står nettopp dette på mange HKs spesifikasjoner:

"4 sokler, støtter opptil 4 GB ved bruk av Registered minne, eller 2 GB unbuffered minne

(Støtter maks 2 ubuffered DDR-DIMM-brikker) "

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, nå er jeg mye klokere enn før. Takk for alle anbefalinger, tips etc.

Etter mye surfing på bl.a. Tom's Hardware, [H]ardOCP og andre sider og forum, har jeg endt opp med følgende basisoppsett (det viktigste er stabilitet!!):

Hovedkort: Soyo SY-K7V DRAGON+

CPU: AMD Athlon XP 1700+

Ram: 2 x Apacer DDR 256MB PC266

Nå er jeg *bare* usikker på skjermkort & skjerm. Skal drive med en del tung grafikk, videoredigering (må ha 2 skjermer; 1 topp kvalitet 19" og en brukt 15" he he), Adobe etc. ... og selvsagt games. Tips?

[ Denne Melding var redigert av: Badger på 2002-01-24 14:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-23 23:25, sdhild99 skrev:

Quote:

On 2002-01-23 17:40, SirHartge skrev:

Quote:

Når det gjelder minne husker jeg å ha lest at dersom du skal bruke mer enn 2 minnebrikker samtidig må du ha kun ECC brikker.

dette er tull..

poenget med ECC er som tidligere beskrevet i tråden.. det har innebygd feiloppretting.

Dette er absolutt ikke tull. Det har nemlig vist seg at med fler enn 2 RAM-brikker, ELLER om man skal benytte ALLE DIMM-soklene på et HK, kan det være nødvendig med ECC RAM for å opprettholde stabilitet. Skal man ikke bruke mer enn 2 RAM-brikker, eller ikke alle DIMM-modulene går det fint å bruke RAM uten ECC.

Hvorfor tror du det står nettopp dette på mange HKs spesifikasjoner:

"4 sokler, støtter opptil 4 GB ved bruk av Registered minne, eller 2 GB unbuffered minne

(Støtter maks 2 ubuffered DDR-DIMM-brikker) "

Dette er nettopp tull!

For å bruke alle minne-soklene på et hk må du ha registrerte minne, du trenger ikke ha ECC!

ECC er laget med tanke på servere og er derfor litt tregere og mer stabile (pga at det retter eventuelle korrupte data som blir mottat),de er ikke laget for at du skal kunne bruke alle 3 minnesoklene.

Registrert minne må du ha for å kunne bruke alle 3 soklene på hk'et pga. at desse utvikler litt mindre varme, og er litt mer stabile enn vanlige RAM.

Mvh Nissen

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt meg en 1024 mb Brikke Kingston DDR RAM. (ECC) Apacer er bra,... men Kingston er bedre, mye bedre .... = best ?

Kanskje er Kingston et dyrere alternativ,.... Vet ikke hva de koster for tiden,... men du får neppe problemer med deres ram.

Lenke til kommentar

ang. ECC så ville eg sjekka at kortet faktisk kan ytte seg av dette! Langtfra alle kort som gjer det, sidan dette er meir en funksjon for servermaskiner som kan ofre litt ytelse i bytte mot ekstra feiltoleranse i RAMen

Prøvde faktisk å sjekke her no nettopp om KR7A-RAID støttar ECC RAM, men fann ikkje svaret på Abit sine sider. Trur Via KT266A-brikkesettet har støtte for ECC RAM, men at det er opp til hovedkortprodusentane å designe hovedkortet slik at ECC blir nytta. Trur eg...

per

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har A-bit KG7. Hvis du skal ha mer enn 2 RAM-moduler, så MÅ det være registered RAM. Jeg valgte ECC registered for å være sikker.

Om dette er tilfelle på KR7 vet jeg ikke.

En annen ting er at RAMmen må plasseres i riktig rekkefølge. Der begynner man i DIMM4 og opp til DIMM1. Jeg fikk melding om dette under oppstart og skiftet rekkefølgen.

A-bit er meget stabile hovedkort da :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-01-26 02:34 ]

Lenke til kommentar

Når det gjelder priser, så betalte jeg rundt 1000 kroner for en 512 MB TwinMOS. TwinMOS tar rotta på Crucial (som forøvrig er ett meget bra merke).

Nå må du regne med å betale det dobbelte pga. at prisen har gått opp så mye. Jeg bestilte fra http://www.komplett.no Der står det bare DDR ECC registered, men det var TwinMOS (med ECC og registered) som kom i posten.

Her har jeg en test som viser hvor bra TwinMOS er: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?art...leid=771&page=1

Dette minnet anbefales av meg. Har INGEN problemer. Raskt er det oxo :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-01-26 02:47 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...