Badger Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Jeg skal bygge ny PC, sannsynligvis basert på Abit KR7A-RAID AMD Athlon XP 1700+ og trenger tips om RAM til en slik maskin. Jeg skal bruke PC-en til mye grafisk arbeid (foto-/videoredigering) og naturligvis ett & annet spill, he he, og vil kjøpe minimum 512mb, men vurderer sterkt å bryte Gb-grensa først som sist. Så: type, mengde & pris? Alle tips mottas m/ stor takk! Lenke til kommentar
s_18 Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Hei, jeg har Abit KR7A-Raid med 1GB TwinMOS RAM. Så lenge du ikke er tenkt å overklokke eller stille inn harde timings, så vil dette fungere bra. Har ikke hatt problem med stabiliteten, annet enn når jeg går mot 144 MHz.. Men om det er nødvendig med så mye RAM, er noe annet... Kanskje det er det.. Lenke til kommentar
SR1Data Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Hei. Skal du bruke maskinen til mye foto + bilde behandling trenger du mye ram. Har selv 640 mb twin mos ram og bruker adobe photoshop til bildebehandling og adobe premier til video. Dette fungerer bra på min maskin.[ingen expert bruker på progammene ,men kan litt.] SR1Data.KonsulentTjenester. Lenke til kommentar
Badger Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 OK, takk for svar. Hva er twin mos RAM? Jeg prøver å finne den i prisguiden til Hardware, men til ingen nytte. Har nok gått meg litt vill i navnejungelen her, he he. Kan noen ta en 15-sekunders tur innom https://prisguiden.no/vis_kategori....hp?kategori=ram og finne en RAM-type som kan anbefales? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Twin mos er bare en produsent, det produserer bra brikker.. såkalt orginal ram. Det lønner seg å legge litt i det og kjøpe orginal ram. men skal du ikke klokke noe, så holder det med vanlig OEM ram.. Apacher, twin mos, winbond, mosel er typiske gode rambrikker.. til ditt system kan jeg anbefale 256 brikker * det antall du trenger.. jeg har 512 og det holder for de fleste.. Lenke til kommentar
Badger Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 Takk for tipset! Mitt hovedproblem er at jeg er usikker hva DDR, ECC, SDRAM, DIMM og Rambus står for. Til mitt AMD/Abit-forslag må jeg vel ha PC266-RAM; vil f.eks. 2 x Apacer DDR 256MB PC266 til 2x845,- = 1690,- være like bra som én Apacer DDR 512MB PC266 ECC Reg til 2059,-? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Quote: On 2002-01-21 14:33, Badger skrev:Takk for tipset!Mitt hovedproblem er at jeg er usikker hva DDR, ECC, SDRAM, DIMM og Rambus står for. Til mitt AMD/Abit-forslag må jeg vel ha PC266-RAM; vil f.eks. 2 x Apacer DDR 256MB PC266 til 2x845,- = 1690,- være like bra som én Apacer DDR 512MB PC266 ECC Reg til 2059,-? du må ha DDR ram til DDR hovedkort for å si det enkelt. "En siste ting du muligens kommer borti når det gjelder RAM er ECC. Dette er en tilleggsfunksjon (Error Checking and Correcting Code) som gjør at RAM brikkene er litt tregere, men samtidig blir dataene lagret på en annen måte, slik at feil lagring i RAM er så godt som utelukket. Dette resulterer i at datamaskinen som bruker ECC RAM er litt mer stabil enn maskiner som kjører ”vanlig” RAM" denne ramtypen er dyrere, nødvendigvis trenger du ikke denne typen. mest brukt i server maskiner.. anbefalingen er som du sa.. Apacer DDR 256MB PC266 til 2x845,- = 1690,- . To brikker er minimal forskjell til 1 brikke.. Lenke til kommentar
Badger Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 Ok, bra! Da satser jeg på følgende oppsett: Hovedkort: Abit KR7A-RAID CPU: AMD Athlon XP 1700+ Harddisk: 2x WD Caviar 80GB (RAID) RAM: 2x 256Mb Apacer DDR PC266 Skjermkort: Gainward AGP GeForce3 Ti/500TV 128MB 4ns Ser det bra ut? Lenke til kommentar
Badger Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 En ting til: Hva er 2100-RAM? Lenke til kommentar
olemann Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 2100 står for 2100 MB/s, og er den teoretiske båndbredden på minnet. Lenke til kommentar
Arnstein Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Hei Badger. Har hørt at du må ha registrert minne(REG.) til abit sine hovedkort for at de skal være stabile. Særlig hvis du skal ha flere enn en minnebrikke. Sjekk opp den saken før du handler, det tror jeg er smart. Lenke til kommentar
Badger Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 Ah, hadde vært j@vli kjedelig å oppdage det ETTER jeg hadde kjøpt hovedkort. Supert tips! Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Har lest noe liknende om et Abit-HK (nå husker jeg ikke hvilket der var), men det var iaffal sånn at hvis man hadde 2 uoriginale brikker i, måtte de to evt. neste være originale. Dette gjaldt et HK med 4 dimms. Forresten: Gainward GF3 128 MB? Lenke til kommentar
Deepdiver Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Har du vurdert å bruke et Microstar K7T-266-PRO2-RU hovedkort i stedet for Abit kortet. Fordelen for din del er at det er et kort som støtter USB 2.0, som er den nye høyhastighetsversjonen av USB. Når det gjelder minne husker jeg å ha lest at dersom du skal bruke mer enn 2 minnebrikker samtidig må du ha kun ECC brikker. Det er derfor ikke en fordel å kjøpe 2 x 256 MB hvis du i fremtiden trenger mer RAM, da må du nemlig skifte ut de gamle også (ihvertfall minst 1). Hvis jeg var deg hadde jeg kjøpt 1 x 512 MB uten ECC, da har du muligheten til i fremtiden å kjøpe enda en 512 event. en 1024. Og mer enn 1024/1536 MB det kommer du neppe til å trenge Lenke til kommentar
bertie Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 poenget med kr7a-raid er at hvis man skal ha 4 GB med ram, så må denne være registered. Dette skal gjelde alle 266A-chipset-kort. Hvis ikke registered, kan man "bare" ha 3 GB. Kortet støtter opptil 1GB per minnebrikke. At man MÅ ha registered minne på Abit kr7a-raid er hvertfall feil. Nå har jeg riktignok bare én 512 brikke, men den er hvertfall ikke noe merkeram... Minnet trenger ikke være ECC på kort med 266A-chipset hvis man skal bruke alle 4 plassene. En ting til slutt. Man bør visst ikke blande registered og ikke registered. Det funker visst dårlig. bertie Lenke til kommentar
thoering Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 PC2100 = standard DDR-ram, det er denne typen du trenger, Badger. Jeg har selv 2x256 MB Apacer DDR-minne. Mitt hk er MSI K7T 266 Pro2 RU. Er et veldig bra og stabilt kort dette også. Abit KR7-RAID vs MSI K7T266 Pro2 RU: Abit har 4 ram-slotter (MSI har 3) Abit er bedre til overklokking Abit støtter ATA-133 tror jeg... Abit har Award-BIOS, sies å være bedre enn AMI-BIOS (hvilket MSI bruker) MSI er billigere MSI støtter USB 2.0 MSI sies å ha markedets laveste feilrate sikkert massevis av andre + er og - er. Uansett hvilket kort du tar så gjør du nok et godt valg. Begge er gode kandidater :wink: mvh Lenke til kommentar
Barra-cute Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 ELITEGROUP!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: Når det gjelder minne husker jeg å ha lest at dersom du skal bruke mer enn 2 minnebrikker samtidig må du ha kun ECC brikker. dette er tull.. poenget med ECC er som tidligere beskrevet i tråden.. det har innebygd feiloppretting. Elitegroup var lovende kort.. hadde det 1 mnd før jeg kræsja det.. har tester liggende vs kg7 men lik ytelse som ett abit kg7.. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-21 17:31, Arnstein skrev:Hei Badger.Har hørt at du må ha registrert minne(REG.) til abit sine hovedkort for at de skal være stabile. Særlig hvis du skal ha flere enn en minnebrikke. Sjekk opp den saken før du handler, det tror jeg er smart. Tror ikke dette er riktig.. Jeg har et Abit KT7A me 2*128 no-name RAM.. helt stabilt det!! Lenke til kommentar
Nissen Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Jeg bestillte NoName DDR-RAM på Flexi-Data, men i stedet fikk jeg originale TwinMOS Ram. Dette kaller jeg dårlig service, at vi ikke får hva vi bestiller. :razz: Mvh Nissen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå