Gå til innhold

Ang minne på maskin til videoredigering

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette opp en maskin til videoredigering. Har tatt utgangspunkt i https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=4830 og satt opp et system. Men det er en ting jeg ikke forstår. Alle anbefalinger på maskin til videoredigering inneholder svært mye minne. Dette gir jo umiddelbart mening siden videoredigering er minneintensivt. Men så vidt jeg har funnet ut er det imidlertid ikke noe videoredigeringsprogramvare som er 64 bit. Ergo kan ikke programvaren bruke minne utover 2GB uansett. Forslaget over er med 8GB... I tillegg rapporterer en del om kompabilitetsproblemer med 64 bits OS og disse 32 bits redigeringsprogramvarene.

Hva er da poenget med så mye minne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://tinyurl.com/dxno7j :p

Sats på 8gb RAM, en Intel X25-M SSD, større PSU(Corsair eller Seasonic), WD black-disker.

Glem for all del ikke en GOD skjerm, regn med 4-5k.

Beklager at jeg er en n00b som tror at google er par briller og ikke skjønner at hvis du bare kjøper dyrt nok minne (minst DDR4) så vil win32 adressere ubegrensede mengder av det :p. Hvis du hadde giddet å lese de treffene du får, ville du stilt det samme spørsmålet som jeg stiller. Noen som har peiling som kan svare? Jeg vet at nyere videoredigeringsprogramvare kan kjøre på 64bits OS, men de kjører visst i emuleringsmodus.

edit: typo

Endret av espenoen
Lenke til kommentar

Selv om programvaren er 32bit, vil du utnytte mer enn rundt 3,2GB RAM totalt dersom du har 64bit OS. Kan være greit dersom du multitasker. (Virusscanner, sitter med Internet Explorer oppe, samtidig som du venter på at videoredigeringen skal gå sin gang..)

Om det fortsatt er kompabilitetsproblemer for 32-bit program i forhold til å jobbe under en 64-bit OS aner jeg ikke. Om du har sett rapporter for dette fra 2006-2007, ville jeg ikke tatt det som god fisk i dag.

Et 32-bit program vil adri kunne allokere mer enn 2GB minne, selv på et 64-bit OS. Jeg ville uansett valgt 64-bit OS, med mulighet for oppgradering av annen programvare senere. Se om du finner ut om kompabilitetsproblemene er noe dem hadde med XP-64 eller tidlig under Vista.

Lenke til kommentar
Jeg holder på å sette opp en maskin til videoredigering. Har tatt utgangspunkt i https://prisguiden.no/vis_handlevog...?waggon_id=4830 og satt opp et system. Men det er en ting jeg ikke forstår. Alle anbefalinger på maskin til videoredigering inneholder svært mye minne. Dette gir jo umiddelbart mening siden videoredigering er minneintensivt. Men så vidt jeg har funnet ut er det imidlertid ikke noe videoredigeringsprogramvare som er 64 bit. Ergo kan ikke programvaren bruke minne utover 2GB uansett. Forslaget over er med 8GB... I tillegg rapporterer en del om kompabilitetsproblemer med 64 bits OS og disse 32 bits redigeringsprogramvarene.

Hva er da poenget med så mye minne?

Nå er det vel renderings prosessen som tar mest resusser. Da kan du jo gjør noe annet.

Ett optimalisert system kutter vel tiden til en 60 minuters rendring til 45 minuter.

Ettersom minne idag er billig, så vil 4GB gjøre susen.

Her kan du se ulike prosessore og effektivitet.

http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=50&p2=51

Slik sett vil man vel til vanlig hobbybruk, kunne klare seg med en relativt billig maskin.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Jeg hadde ikke sett at det fantes en versjon Sony Vegas Pro 8.1 som var 64bit. Takk for info. Originalen er 32bit. Denne løsningen er ikke aktuell da det er for dyrt.

Siden det etter så mange år med 64bits OS fortsatt ikke er budsjettprogram som er 64bit, kan en da konkludere med at mye minne (mer enn 2GB) ikke er viktig for videoredigering? I såfall er de fleste anbefalingene misvisende.

Oppfølgingsspørsmål: Utenom rendring, er det viktig å ha kraftig prosessor? F.eks til HDV? Ser ikke at det er noe betydelig CPU-bruk under redigering. Hvis ikke er jo konklusjonen at en ikke trenger en kraftig maskin (som troari konkluderte med).

Ps. Jeg har en god skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...