Gå til innhold

Burde jeg spise dette etter trening?


Anbefalte innlegg

Litt om meg:

Er 13 år , veier 55 kg , 1,70 cm

 

Rett etter:

1 banan og 2 pakker rosiner (48 g x 2)

 

5-10 min seinere:

2 egg og 1 pakke med tunfisk..

 

Burde jeg spise eggene rå eller stekt til omlett?

 

Og siste spørsmål , hvis jeg spiser dette etter lengre tid , vil jeg få noen bivirkninger? Spiser dette 4 ganger i uken..

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut, egg og tunfisk er rikt på gode proteiner.

 

Om du kan, så ikke spis eggene rå. Det er en ørliten sjanse for blant annet salmonella-bakterier, men hovedgrunnen er at kroppen ikke greier å ta opp rå egg like godt som egg som er stekt/kokt. I tillegg smaker det bedre :) Så koking/steking er alltid best.

 

Tja.. en del kolesterol i fettet i eggene, men dette tror jeg ikke er noe som kan slå ut den gale veien så lenge du ikke er veldig overvektig/usunn fra før.

Lenke til kommentar

Egentlig burde du spise en banen rett FØR trening. Den inneholder mange nødvendige næringsstoffer som kommer godt til nytte for kroppen under trening:p

 

Etter treningen bør du spise proteiner og det er greit med både rosiner, egg og tunfisk. For å være ærlig er eggene faktisk sunnest for kroppen RÅ, men de er jo ikke spesielt gode da så du burde steke dem.

Lenke til kommentar

Vel , burde jeg bare spise eggehvite , og drope plommen?

 

Mora mi sa at det er veldig dårlig for kroppen å spise for mye egg.. Sant eller usant?

 

 

Egentlig burde du spise en banen rett FØR trening. Den inneholder mange nødvendige næringsstoffer som kommer godt til nytte for kroppen under trening:p

Sant det , men jeg tror at det er best å spise banan etter trening png det inneholder raske karbos, og når man trener blir man tømt for karbos og da trenger man påfyll

 

 

edit: Plz , jeg må ha korekte svar , noen sier at rå egg er best mens andre sier at stekt/kokt er best

Endret av opijo
Lenke til kommentar
For å være ærlig er eggene faktisk sunnest for kroppen RÅ, men de er jo ikke spesielt gode da så du burde steke dem. [/font]

 

Javel? Hvordan kan de være sunnere rå? Potensielt skadelige bakterier blir drept under koking/steking, i tillegg tar kroppen opp mer av næringen. Det er ikke i min fatteevne at egget kan bli sunnere/mindre sunt om man spiser rått eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er en mye fra 80 tallet, varm eggene.

Hva før og etter , evt under trening kommer an på målsettingen din.

Finnes ingen fasitsvar her.

Som du ser under må du fortelle om hvordan du ellers spiser, hvordan du trener og hva målet er.

Kan klippe inn fra The Protein Book

 

-------------------------------SAKS-------------------------------

Det kommer an på målsetning og hvordan kostholdet ditt ellers er lagt opp, men jeg har vel omtrent samme "oppskrift" som Lyle i The Protein Book så følgende retningslinjer er hentet fra den:

 

Før trening:

0.3-0.5g/kg karbohydrat

0.3-0.5g/kg protein

 

Etter trening:

0.3-1.5g/kg karbohydrat

0.3-0.5g/kg protein

 

Alt er i forbindelse med styrketrening, og karbohydratmengden vil være høyere når man ønsker å fokusere på muskelmasse og oppbygging, kombinert med høy insulinfølsomhet. Har man lav insulinfølsomhet og/eller vil fokusere på fettreduksjon bruker man lavere del av området.

 

Du finner mer informasjon om insulinfølsomhet i artikkelen Sannheten om Karbohydrater og Diett...

 

Kvinne på 60kg som vil ned i fettprosent:

20g karb før trening, 20g karb etter trening (et stykke søt frukt er ca 20g)

20g protein før trening, 20-30g protein etter trening

 

Mann på 90kg som vil øke muskelmasse, men har litt dårlig insulinfølsomhet:

30g karbohydrat før trening, 80g karb etter trening

40g protein før trening, 40-50g protein etter trening

 

osv osv

 

Tall for utholdenhetstrening/kardio:

 

Før trening:

1g/kg karbohydrat (du inntar ikke karbohydrater hvis du vil ha maks fettmobilisering og -forbrenning)

0.15-0.25g protein

 

Etter trening:

1-1.85g/kg karbohydrat

0.15-0.35g protein

 

Som dere ser vil langvarig utholdenhetstrening med høy intensitet tømme musklene for glykogen, og man må derfor innta mer karbohydrater for å gjenoppfylle dem.

 

Man kan også innta 10-20g protein og 30-60g karbohydrat pr time trening (Nitro Fuel er perfekt til dette), UNDER treningsøkta både for styrke og utholdenhet - eller bare drikke litt av karb+proteinshaken under trening og så resten etterpå.

( Av Børge Fagerli) Fra http://www.myrevolution.no/

Endret av War
Lenke til kommentar

Nei, vanligvis spiser man kun eggehviten ( kjøper bare den ) men det er vanskelig å få tak i her til lands, prios har 5L osv.

 

Eneste bakdelen med MYE egg er alt fettet.

Totale fett pr dag av alle typer burde ikke overstige 30% av kaloriene på en Bulk (opp i vekt)

Lenke til kommentar

Har hørt at eggehviten IKKE inneholder noe fett , men plommen gjør det.. Burde jeg ta ut plommen og bare drikke eggehviten? Blir ikke det alt for lite? Blir Protein endret fra 11 g?

 

Har hørt at eggehviten IKKE inneholder noe fett , men plommen gjør det.. Burde jeg ta ut plommen og bare drikke eggehviten? Blir ikke det alt for lite? Blir Protein endret fra 11 g?

 

Vet noen hvordan man lager det perfekte egget? Lite fett og mye protein..

Endret av opijo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...