-.- - .- Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 tror ikke du kan kreve å låne kamera under reperasjon, dette er kun noe butikkene gjør for å være "snille" Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. En lånegjenstand må kunne fylle det samme eller tilnærmet det samme formål som gjenstanden som er inne til reparasjon. Lenkje alle som kjøper og sel bør lese Lenke til kommentar
Cie Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 tror ikke du kan kreve å låne kamera under reperasjon, dette er kun noe butikkene gjør for å være "snille" Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. En lånegjenstand må kunne fylle det samme eller tilnærmet det samme formål som gjenstanden som er inne til reparasjon. Lenkje alle som kjøper og sel bør lese Lånegjenstand har du bare rett på hvis det er snakk om en absolutt nødvendig gjenstand (som mobiltelefon), og det ikke er til ulempe for selgeren. Et kamera er nok ikke å se på som så veldig nødvendig for de fleste, så TS har nok ikke krav på dette. Lenke til kommentar
-.- - .- Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Eg kan ikkje sjå at det står noko om absolutt naudsynt i lovteksten. Det står behov. Eg tolkar det på same måte som forbrukarrådet. Altså: ...har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Forhandlere har ikke plikt til og opplyse dette til kunder,men seriøse butikker låner ut en erstatningsvare hvis man spør. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Oppdatering: 18/05: Levert Siba Trondheim 28/05: Mottatt Infocare -> videresendt 02/06: Mottatt Serviceproffen 06/06: Purret til Serviceproffen pr.mail, får beskjed om 14d levering fra varen er mottat hos dem (02/06) 16/06: Purret til Serviceproffen pr.tlf: ikke sett på enda 21/06 (søndag): Status via Serviceproffens hjemmeside: på vei til verksted 22/06 (mandag): Status via Serviceproffens hjemmeside: på vei til butikk 23/06: Mottatt Siba Trondheim og hentet ut av meg ca kl 1800 Beskjed fra verksted: Testet kamera med vårt minnekort, kan ikke finne noen feil. Oppgradert firmware. Testet OK Dro da ut og tok 110 bilder frem til ca 2300 og feilen viste seg etter ca 5min bruk når jeg skulle inn i menyen.....samme som før, skjermen blanker og kameraet reagerer ikke før den har vært mørk noen sek, blinket til, lyst litt på den røde lampen ved minnekortluken og klar til bruk igjen etter ca 1min. Formaterte med "low level format" og prøvde videre noen bilder, feilen ser ut til å komme OFTERE enn før det ble levert til verksted. Bytter minnekort med en kompis, han har aldri opplevd at hans kamera henger seg med minnekortet hans (Lexar Professional 133x 4GB SHDC) han bruker mitt minnekort (Sandisk Extreme III 8GB SHDC) Mitt kamera fortsetter å feile (totalt ca 15-20 ganger på 111 bilder samt at 3-4 bilder ikke blir lagret i det hele tatt, hans fungerer perfekt med mitt minnekort. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Du får dra tilbake til siba og vise/forklare problemet,så dem er klar over at det er en realistisk feil. Skriv ut ditt siste innlegg og lever det med kameraet. Prøv og forlang nytt kamera da verkstedet ikke klarte og reparere feilen. selger har anledning til å prøve og reparere feil 3 ganger,etter det så har du krav på å heve kjøpet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Har tatt det direkte med Serviceproffen og han teknikeren sa at han måtte innrømme at det så ut som ikke feilbeskrivelsen har blitt lest så nøye...skal høre om Siba har lånekamera til ferien, hvis ikke skal de få ett forsøk til for å reparere før jeg krever nytt kamera. "Du kan for det første kreve å holde tilbake kjøpesummen dersom du ikke allerede har betalt. Du kan videre kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering) eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Selgeren kan imidlertid kreve å få reparere i stedet for å gi deg en ny vare dersom det er umulig å fremskaffe en ny eller hvis dette det vil medføre en urimelig kostnad. Dette betyr for eksempel at varer som er kostbare og som faller mye i verdi normalt ikke kan kreves omlevert. Merk deg at du som hovedregel har krav på at selgeren gir deg en lånegjenstand i mellomtiden dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke, og at selgeren kun har to forsøk på å rette opp mangelen." Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter Lenke til kommentar
cpy Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Hehe, husker da jeg kjøpte mitt dslr, sa selgeren at digital speilrefleks har tatt av noe så sinnsykt, og canon verkstedet har hendene fulle til reparasjon.............hmmmm hehe, kanskje ikke den beste salgsargument, men han var værtfall ærlig eller var det bare en glipp........ kjøpte for det...... Endret 19. juli 2009 av cpy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 En liten oppdatering her: Har levert kameraet for 3. gang nå, første 2 gangene kom kamera tilbake med beskjed som lyder omtrent som "Testet med vårt minnekort, testet OK, oppdatert firmware." og " Testet kamera her på nytt, kan fortsatt ikke finne noen feil, og det er ikke registrert noe i error loggen til kamera, testet OK" Etter 2 innlevering opptrer feilen fremdeles som før og bilder blir som før ikke lagret innimellom, kan prøve å ta samme bildet flere ganger (med ca 1min venting mellom hver gang) og feilen kommer gang etter gang, fremdeles temmelig skjelden men fremdeles veldig irritabelt når det skjer, har måttet beholde kameraet gjennom sommeren pga ferie og sånt men har nå blitt levert inn på nytt med krav om å få hevet kjøpet pga 3.gangs innlevering med samme feil. Fikk da beskjed om at det er i utgangspunktet riktig men at siden verksted ennå ikke har fått bekreftet feilen kan det være et problem. Jeg svarte da at jeg forstod det, men at det ikke er mitt problem og at jeg ikke ville ha kameraet tilbake men at jeg ville heve kjøpet/bytte i nytt kameraø. Så nå gjenstår vel som vanlig noen uker venting på at kameraet skal bli tatt hånd om, så får vi se hva de finner ut før jeg kommer videre med saken som jeg forstår. Skikkelig surt, får liksom ikke noen kvalitetsfølelse over kameraet når det oppfører seg sånn innimellom, men er veldig fornøyd med det når det funker da, så jeg vil nok gå for et nytt 450 uansett. Lenke til kommentar
EC Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 NB: Dersom verkstedet ikke har kunnet framkalle feilen før, spørs det litt om du kan kreve heving av kjøp pga. 3. gang samme feil. Saken er nemlig den at det må være SAMME FEIL som er KONSTATERT 3 ganger om denne regelen skal kunne anvendes. Nå er vel de fleste seriøse forhandlere fleksible nok til å forsøke å få ordnet saken selv om verkstedet ikke har kunnet framkalle feilen. Har du sendt inn kameraet med objektiv og minnekort noen ganger? Kan være en ide. Ut over det er Canon temmelig firkanta og ha med å gjøre i forbindelse med service... Jobber som servicemanager på en Elkjøp-butikk, og kjenner derfor til slike ting nokså godt. Håper du får erstattet kameraet. Det har jo ikke fungert slik det skal siden dag 1. Om du møter motstand noe sted, kan du jo forsøke å kontakte Canon Norge direkte og forklare situasjonen. Det KAN jo hende det hjelper. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) Ser problematikken, men mener det ikke er mitt problem at de ikke får konstantert feilen, jeg opplever den jo opptil flere titalls ganger på en dag om jeg er ute og tar endel bilder. Nei det som er så surt er at det har vært tullete siden jeg kjøpte det, men at jeg ville utelukke brukerfeil/minnekort og slikt før jeg begynte å gå gjennom mølla med innlevering og slikt. Men på Siba sa de jo at om jeg hadde kommet med en gang hadde jeg fått nytt kamera med en gang....men jeg tror nok jeg hadde blitt sendt hjem med beskjed om å prøve et annet minnekort (kjøpt hos de selvsagt) Har levert kamera med batteri og objektiv alle gangene, men ikke levert med minnekort pga at jeg har prøvd å bytte om minnekort med en kompis som har samme kamera og ikke opplevd noen feil og at feilen opptrer selv med hans minnekort uten at han opplever feil ved bruk av mitt minnekort, har i tillegg prøvd 2 andre SD-kort der feilen opptrer på samme måte, så jeg mener å ha utelukket at minnekortet er et problem. Har sendt mail til Serviceproffen og linket til trådene mine her inne og på Fotopia dersom de skulle ha interesse for det, så jeg håper ting går litt fortere enn tidligere, for det har vært tregt Endret 21. oktober 2009 av Slettet-KQ4qN1oN Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KQ4qN1oN Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Da har jeg vært hos Siba etter 3.gang på verksted. Fremdeles ingen feil funnet med beskjed "testet av kamera over tid, ingen feil fremkommet, dersom kamera stopper opp på grunn av feil i kamera vil det lagres en error i loggen i kamera" Siba sier at dersom verksted ikke kan bekrefte feil på kamera har jeg heller ingen rett på nytt kamera og jeg må igrunn leve med feilen. Dersom jeg leverer det inn til rep nok en gang og de ikke finner feil blir jeg sannsynligvis nødt til å dekke alle servicetimer selv. Mildt sagt frustrert her nå, jeg fortalte Siba at jeg ikke har noe å vinne på å få nytt kamera dersom verksted ikke finner noen feil, prøvde å provosere frem feil da jeg sto der uten at det skjedde. Til slutt måtte jeg bare gi opp og sa at jeg ikke har noe lyst til å ha kamera tilbake og at de kunne beholde det inntil videre mens jeg snakket med forbrukerrådet. Fikk da beskjed om at jeg ikke hadde noen sterk sak siden verksted ikke finner feil på kamera. Men når jeg får feilen med jevne mellomrom mener jeg at det ikke skal være mitt problem og noe jeg må leve med.... "Et hovedprinsipp i forbrukerkjøpsloven er at selger ikke har lov til å gi deg dårligere vilkår enn det loven bestemmer." Fra forbrukerkjøpsloven: "Hvis du oppdager at noe er feil ved varen, må du så snart som mulig melde fra til selger. Det vil være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selger være tjent med en rask reaksjon." Siba påstår fristen for ny vare fra Canon er 14 dager "Ny vare eller reparasjon? Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende vare (omlevering), eller at han retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare, eller om den skal bli reparert. Selgeren kan bare kreve å få reparere varen hvis det er umulig å skaffe en ny , for eksempel hvis varen ikke lenger blir produsert, eller at det medfører en urimelig kostnad. Dette betyr at du ikke har rett til omlevering av varer som er kostbare og som faller mye i verdi, for eksempel biler og motorsykler. Masseproduserte varer som finnes på lager vil som regel være kurant å kreve omlevert, for eksempel mobiltelefoner. Unntak gjelder hvis reparasjon kan skje «uten nevneverdig ulempe» for kjøper (f eks retting i løpet av et par dager) og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (f eks sko som blir sterkere enn før)" Videre tips mottas gjerne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå