Gå til innhold

EOS 450 som "låser" seg

Gjest Slettet-KQ4qN1oN

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-KQ4qN1oN

Hei! Har kjøpt meg EOS 450 men har problemer med at kamera "låser seg" når jeg tar bilder. Det hender når jeg tar endel bilder etter hverandre, ikke i rask rekkefølge, men med single shot. Type 10-15 bilder med opptil 10sek mellomrom.

Skjermen blir sort og kameraet reagerer ikke på knappene, innimellom lyser den røde lampen bak på kameraet, etter ca 30 sek eller noe rundt der kan jeg ta bilder igjen. Dette fikk meg til å lure på om det var pga minnekortet jeg brukte (2GB Kingston "elite pro" minne, 50x) så jeg byttet til et 1GB Sandisk-kort. Men fremdeles får jeg de samme "låsingene" noen som har noen ide om hva det kan være? Bør jeg gå til forhandleren og klage eller bør jeg prøve å kjøpe ett annet minnekort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at du bruker den innebygde blitsen og at den må lade seg opp før du kan ta flere bilder?

EDIT: Jeg tror ikke dette er noe å klage på, og det hjelper ikke med raskere minnekort om jeg har rett. Det som kan hjelpe er å slutte å bruke blitsen, og heller gå høyere på iso, eller å skaffe ekstern blits.

Endret av Andrs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KQ4qN1oN
Det kan være at du bruker den innebygde blitsen og at den må lade seg opp før du kan ta flere bilder?

EDIT: Jeg tror ikke dette er noe å klage på, og det hjelper ikke med raskere minnekort om jeg har rett. Det som kan hjelpe er å slutte å bruke blitsen, og heller gå høyere på iso, eller å skaffe ekstern blits.

Bruker ikke blits, bruker lav ISO men den låser seg ikke med åpen lukker, men under lagring eller mellom to bilder.

Lenke til kommentar

Slik hender det min canon eos 350D oppfører seg når jeg har tatt bilder på natten med laaaaang luketid, da virker det som om den fryser i opptil 10-15 sec under lagrings prossesen.

Dette er et fenomen som forekommer skjeldent, det kan gå flere bilder under samme fotoshot eller dagevis om jeg ikke bruker lang lukketid.

Var ikke mye til hjelp men det er flere med samme sypmtomene.

Lenke til kommentar

Min første tanke var at dette nok skyldes at kameraet bruker tid til å skrive til minnekortet og at det interne bufferet er fullt slik at det må "tømmes" til minnekortet. Dette opplever man gjerne når man skyter raske serier med relativt tregt minnekort.

Det minnekortet du bruker (50x) er jo ikke spesielt raskt så du vil nok kunne oppleve dette. Men når du sier at dette gjerne skjer når du skyter 10-15 bilder med opptil 10 sekunders mellomrom så blir jeg mere usikker. Da burde nok ikke dette skje.

Du sier du byttet til et Sandisk kort, men hvilken type og hvor raskt er dette?

Og hva skjer dersom du skyter en lang serie på full hastighet?

Lenke til kommentar
Hvilken format og kvalitet du lagrer bildene i har også innvirkning på hastigheten.

Og hvis du har på custom function "long exp. noise-reduction" vil kameraet bruke omtrent dobbel så lang tid på og behandle bildene før lagring.

Jeg mistenker at det er noe slikt som trådstarter har fått slått på.

Tom

Lenke til kommentar

Samme skjer med mitt om jeg exponerer lenger enn 30 sekunder ( bracketing funksjonen ), eneste som hjelper er å åpne batteriluka. Det skjer hver eneste gang, så har slutta og exponere lenger en 30 sekunder. Sist gang jeg gjorde det så hadde jeg et lite uhell. Jeg la det i kameraveska og trodde det ville lagre seg til slutt. Det lå der i to timer før jeg fant ut at det faktisk forsatt sto på ( eksponerte det fortsatt tro ) og var godt og varmt ^_^

Bilde var fullt av hot pixels ( sensoren er fortsatt ok ), synd jeg ikke tok var på det, kunne vært artig å vise, men visste jo ikke om denne tråden da :cry:

Dette må da være noe Canon allerede vet, og burde ha fiksa i firmvare :hrm:

Lenke til kommentar
Samme skjer med mitt om jeg exponerer lenger enn 30 sekunder ( bracketing funksjonen )...

Det er nok "Long exposure noise reduction" den slår inn på lange lukkertider og den funker slik at kamera tar et nytt bilde med samme lukkertiden rett etter ditt bilde, men med lukkeren nede slik at kamera kan fjerne hot pixels.

Kan ofte slåes av i menyen.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Mitt 450D har "låst" seg 2 ganger. La kameraet ifra meg litt, ventet på motivet. Når jeg så skulle ta bilde, viste skjermen ingenting. Når jeg trykte utløserknappen halveis ned, fokuserte objektivet. Men fikk aldri tatt noe bilde. Fikk ikke slå kamera verken av eller på. Ingenting fungerte før jeg dro ut batteriet og satte det inn igjen. Det samme har skjedd en gang til etter dette.

Kjedelig om det skjer akkurat når en skal ta et blinkskudd

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KQ4qN1oN

Takk for mange tips, har ikke noe med "Long exposure noise reduction", den er av. Kjøpt nytt minnekort, SanDisk Extreme III 8GB (20MB/s) og har opplevd at kameraet har låst seg....men for tidlig å si om det er like ofte....det som er litt merkelig er at det skjedde en gang jeg var inne på menyen også....

Har nyeste firmware (1.0.9)

Endret av Slettet-KQ4qN1oN
Lenke til kommentar

v1.0.9 er så langt jeg kan finne den nyeste... du bør ta kontakt med Canon/butikken for å klage (kan henge sammen med objektiv også, så vanskelig å si hva årsaken er).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-KQ4qN1oN

Tenkte å oppdatere litt her nå da. Har levert inn kameraet for litt over 14dager siden, fikk selvfølgelig vite at om jeg hadde kommet med kameraet med en gang jeg fant feilen hadde jeg fått nytt kamera på dagen :(

Nå har kameraet blitt levert til Siba og så sendt til deres verksted for så å bli videresendt til Serviceproffen, jeg er utålmodig og lurer litt på om noen vet hvor lang tid dette kan ta og om jeg kan kreve nytt kamera når feilen var der fra kjøpsdato, selv om jeg ikke rapporterte det med en gang (grunnet at jeg ville være sikker på at feilen ikke lå i minnekort)

Ønsker igrunn ikke å ha et kamera som var feil på fra før jeg kjøpte det, selv om det blir reparert....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-KQ4qN1oN
Du kan kreve nytt kamera eller pengene hvis disse kriteriene oppfylles.

hver klar over at du kan kreve og låne en tilsvarend vare under reparasjonstiden.

Bare en ting jeg har tenkt litt på nå,kan det være at bulbfunksjonen har blitt aktivisert :hmm:

Neinei :) har nok sjekket de fleste mulighetene, inkludert full reset :) ender somregel også med at bildene ikke lagres heller. Speilet går opp og ned og etter der låser det seg.

Takk for tipset, skal se om jeg får ordnet med lånekamere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...