Gå til innhold

Salg av bolig (Pant i bolig)

Imsa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er eier av en borettslags leilighet i Sarpsborg. Da jeg kjøpte leiligheten i 2006 kjøpte jeg leiligheten for 250 000. Jeg bakte det resterende av billånet inn boliglånet. Nå har jeg hatt leiligheten til salgs i et år og endelig så har det kommet inn et bud på 130 000. Fortsatt så har jeg da et lån på rundt 250 000 kroner igjen av boliglånet.

Spørsmålet mitt er da om hvordan forholder jeg meg til banken om de resterende kronene som jeg fortsatt sitter igjen med i lån? Jeg har jo tatt lånet med pant i leiligheten.. Kan jeg da selge? Slik boligmarkedet er i dag så er det umulig å få den summen som jeg har igjen i lån.

Kan banken nekte meg å selge leiligheten?

Endret av Imsa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banken eier ikke huset ditt så de kan ikke nekte deg å selge, men hvis du ikke har innfridd lånet kan de nekte å slette pantet sitt.

Nekter banken å slette pantet, vil den nye kjøpere nekte å overta boligen.

Du har noen valg:

- Spørre banken om de vil godta et lån uten pant (vanligvis mot vesentlig høyere rente)

- spørre banken om de vil godta pant i en annen bolig, f.eks ved at dine foreldre stiller pant i sin egen bolig.

- Bytte sikkerheten til bilen (kanskje litt optimistisk).

- Innløse resten av lånet med egne midler (kronerulling blant familie?)

Lenke til kommentar

... og et veldig dårlig alternativ, men gjørbart hvis man har veldig god selvdisiplin på rask nedbetaling: Forbrukslån.

Alle lån uten sikkerhet vil ha høy rente, men banken kan kanskje være behjelpelig. De kan kanskje, som KS sier, være villige til å godta at du ikke har noen sikkerhet for restlånet. Situasjonen er jo litt spesiell, og jeg tror nok de vil gi deg bedre rente enn det Citibank er villige til.

Lenke til kommentar

Hvis bilen fortsatt er verdt ca 130.000 kan du jo flytte sikkerheten tilbake til bilen? Hvis ikke blir det som folk sier, et lån helt uten sikkerhet. Det er det vel egentlig allerede, siden "sikkerheten" bare er verdt halvparten av lånet.

Lenke til kommentar

Banken kan ikke nekte deg å selge boligen. Selger du med tap slettes pantedokumentet fra lånet og det vil automatisk bli gjort om til et lån uten sikkerhet med rente deretter. Du kan vel forvente deg noe sånt som 12-16 % nominell rente.

Alternativet for å få en lavere rente er å refinansiere hvor et familiemedlem stiller som realkausjonist.

Bilen kan ikke settes som sikkerhet.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å bruke utropstegn.

Hvis budet/budene på boligen er lavere enn utestående gjeld sier det en del om markedsforholdet og at det ikke er mer å hente av verdi. Selv om pantedokumentet har en høyere pålydende verdi spiller det liten rolle ettersom banken uansett ikke ville fått igjen dette ved evt tvangssalg.

TS bør selvsagt ta kontakt med banken og informere om situasjonen og spørre hvordan han skal forholde seg, men de kommer ikke til å nekte han å selge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...