Gå til innhold

Veldig støyette vifte

Anbefalte innlegg

Jeg bruker for tida en Asus Z53J (ca to år gammel). Vifta på den går konstant og den er ganske høylytt, såpass mye at jeg ungår å bruke den så mye som mulig fordi den bråker for mye. Jeg har rensett vifte så mye jeg kan med støvsuger og q-tips, men det blir ikke noe særlig bedre.

Jeg har prøvd å lese litt på problematikken, og det viser seg at vifta begynner å gå ved ganske lave temperaturer (40 eller noe). Pcen holder seg på rundt 45-50 grader, og kunne godt hatt en threshold på viftebruk noe over det. Har prøvd å bruke speedfan for å styre vifta, men speedfan finner ikke vifta mi. Også prøvd nhc, men finner ikke noe acpi biblotek som passer pcen.

Også vurdert muligheten å bytte vifte, men veit ikke åssen det er med standarder innenfor det på laptopper. Vifta er iallefall 2" i diameter, sirkulært plast rundt, med 3 fester til skruer symetrisk.

Noen som har noe tips til software for å styre vifta mi, eller ny vifte jeg kan bytte med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lastet ned nå CoreTemp og Everest Ultimate *kremt*

Finner ikke i noen av de programmene noen måte å faktisk stille inn på verdiene. Virker som om begge programmene bare er for å lese info, men at det ikke er noen funksjon for å endre på noe

glad for at du kommer med forslag, uansett suksessrate

Lenke til kommentar

Hmm, jeg var bortpå NBprobe ja. Virker som om programmet bugger. Får om en error som ser ut som en 404 error. "The program cannot display the webpage". Kan være fordi jeg kjører windows 7 beta da. Får se om jeg mekker opp en xp boot bare for å teste programmet (gah, mye arbeid for et prog :p )

Åssen er det med bytting av laptoppvifter? Er de veldig sære eller er det faktisk en standard?

Lenke til kommentar

uff, synes det er ganske ille når jeg vurderer å kjøpe ny laptopp bare pga dårlig viftestyring. Ser ut til at det kanskje blir 2000+ for å sende den inn på service eller noe, som er ekkelt mye for et så lite prob.

Kanskje jeg skal prøve å koble av kabelen til vifte (hvis den da i det hele tatt starter)

Prøvde foresten power 4 gear som lå på asus sida. Hvis jeg valgte settinga "silent office" så klokka han ned vifta noe. Ca like høy lyd, men iallefall lavere frekvent. Men nå er Power 4 Gear er søppleprogram som jeg virkelig ikke har lyst til å bruke.

Lenke til kommentar

Synes å huske jeg har gjort det. Er slike ting jeg pleier å gjøre for morroskyld. Tror også jeg har lest om andre som har samme problemet har prøvd å oppgradere bios uten hell, men jeg kan jo alltids prøve å oppgradere bios igjen for å være på den sikre siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...