Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Politiradio/scanner i bil

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Startet dette emne for å lære litt om slikt utstyr :) Alltid lurt på hva det er og åssen det funker. Kan noen forklare litt? Lurer på hvor man får kjøpt det og hvor dyrt det er, billigst og dyrest og hva som er forskjellen.

Er de vanskelige å koble til? Må man ha en ekstra, svær antenne på bilen? Finnes det flere typer av slikt utstyr?

Er på utkikk etter en billig radio som er så diskret som mulig.

PS! Jeg er rimelig sikker på at dette ikke er ulovlig, siden en slik radio/scanner ikke er LAGET for å lytte til politikanaler (politiradio/scanner er dermed kanskje feil navn på utstyret). Jeg er ikke interessert i å skaffe en slik kun for å lytte til politiradio og bli varslet om fartskontroller etc. Vet det finnes mange lovlige kanaler å lytte til.

Veldig takknemlig for all infoen jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Jeg skjønner. :p men det finnes vel toveis radio også som kan brukes til å kommunisere med andre som har slik radio? Hvis noen her har sett den filmen "Joy Ride" elns... hehe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en selv, som jeg (primært) bruker til å overvåke kommunikasjonen mellom tårnet og flyene (jobber på en flyplass). Den funker fint i bilen med innebygget antenne, men det er mulig å koble til utvendig antenne for bedre mottak og lengre rekkevidde. Du får en til OK kvalitet for under/rundt 1000-lappen. Velg en av kjent merke (Uniden, for eks) og med minst 50-80 kanaler. Så rask scanning som mulig, og prioritering av kanaler (som scannes oftere enn andre) er også en fordel. Frekvensliste finner du for eks her: ***

Endret av KVTL
Fjernet link
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Hva vil det si at den har 50-80 kanaler?

Har du noen scannere du kan anbefale som jeg kan kjøpe på nettet?

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en scanner lovlig i bil, må du ikke ha politikanaler i mottakeren. Har du kun kanaler for brann og ambulanse o.l. kan ingen nekte deg dette med loven i hånd. Men hjemme hos deg selv kan du lytte lovlig på politikanaler (men det er forbudt å gjenfortelle det du hører til andre).

Lenke til kommentar

Scannere får du kjøpt hos***

Mere avanserte spørsmål kan du spørre hos***

Frekvenser finner du hos ***

Har selv lagt inn alle UP/politi frekvenser, brannvesen,ambulanse, osv.

Bor i ett lite tettsted selv og får da inn bla.; luftambulansen, brannvesen, Gudbrandsdal politidistrikt, lokal taxi, jaktradioer, turister som bruker walkie talkie, eidefoss, trailersjofør osv.

Morsomt å høre på :)

Endret av KVTL
Fjernet linker
Lenke til kommentar

Har ***jeg.

Fornøyd selv. Får med oppladbare batteri og vegglader til 230v :)

Får også med programvare og kabel for å legge inn frekvenser via pc, noe som tar 1000 ganger mindre tid enn å legge inn en og en kanal via scannern :)

Endret av KVTL
Link fjernet
Lenke til kommentar

Politiscanner i bil er forbudt, ergo er denne tråden heller ikke lov.

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-003.html#13a

Vtrl. §13a:

§ 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser til presisering og utfylling av forbudet i første ledd.

Tråden stenges, og linker slettes/ fjernes.

MVH

KVTL

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...